Stuurbekrachtiging werkt niet meer

Hallo,

Bij mijn Fabia (2002, 6Y, AME) is de stuurbekrachtiging er mee gestopt van het ene op het andere moment.
Ik ben nog normaal naar een winkel gereden en toen ik terug wilde, deed de stuurbekrachtiging het ineens niet meer. Het lampje op m'n dashboard ging ook aan.

Ik heb inmiddels de foutcodes uitgelezen.
Ik had een low voltage code en heb de accu vervangen door een nieuwe, maar de PAS werkt nog steeds niet. Lampje blijft aangaan na een reset.

Het vloeistof niveau in de pomp was te laag, deze heb ik bijgevult (moet wel eerst de accu en luchtfilter er helemaal uit). Ik heb voor zover ik het kan zien geen lek kunnen ontdekken. Na bijvullen werkt het nog steeds niet.

Wat kan ik nu het beste controleren en hoe? Een nieuwe pomp is hardstikke duur, dus wil graag zo zeker mogelijk zijn dat dit het probleem is. Ik verwacht dat dat het standaard antwoord zal zijn bij een garage.

De fout code welk ik nu uitlees is:
VCDS-Lite Version: Release 1.2
Sunday, 29 September 2019, 11:10:49.
Control Module Part Number: 6Q0 423 156 L
Component and/or Version: LenkhilfeKYO V910
Software Coding: 00140
Work Shop Code: WSC 13765
VCID: 3803ABE30B4B
1 Fault Found:
00566 - Steering Assistance Operation
27-00 - Implausible Signal



Is het mogelijk om met de auto in deze toestand te rijden, of is de kans groot dat ik nog meer kapot maak?

groeten,

Sander
 

verhulstr

Forumguru
Kijk eens naar de zekeringen boven op de accu....waarschijnlijk is er 1 van gesneuveld. Het zijn plaat zekeringen...ze zitten met zijn drieën naast elkaar....kosten een paar euro per stuk en alleen via de dealer te krijgen zover ik weet. Maar dit soort issues met de stuurbekrachtiging is al vaker besproken op dit forum en makkelijk terug te zoeken via de “zoek functie” ......
Succes!
 

Erik_NL

Forumguru
het belangrijkste heeft de vorige spreker al genoemd dus geen reden tot paniek
been there, seen it

jezelf even voorstellen wordt op fora doorgaans op prijs gesteld en kan klik hier
 
Erik, bedankt voor de tip, heb een reactie geplaatst in de meet&greet topic.

Ik hoop komend weekend weer wat tijd te hebben en dat het weer mee zit, teveel regen nu en koude wind, heb geen garage. De zekeringen op de accu had ik al doorgemeten met een multimeter, die zijn heel voor zover ik kan zien.
 

Fabia 123

Forumguru
Ik heb bij mijn Fabia 1 uit 2002 ook een kapotte stuurbekrachtiging gehad.
De pomp verloor olie door interne lekkage. Komt bij Fabia 1 vaker voor.
Pomp van stuurbekrachtiging is toen vervangen.
 
Heb dit weekend eindelijk weer wat tijd gehad om verder te onderzoeken.
De laadspanning van de generator is goed, 14,29V. Nieuwe accu zit er in, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.

Ik heb de platte zekering op de accu schoongemaakt en met een multimeter gechecked. Deze is niet kapot.
Welke aansluiting is voor de stuurbekrachtiging? Dat kon ik nog niet zo snel ontdekken.


Ik heb de de Koyo pomp en niet de TRW.

Ik kan geen zichtbaar lek vinden.
Hoe kan ik testen of de stuurhoeksensor kapot is of de pomp?
Een 'nieuwe' pomp kost hier bijna 1000 euro :nono:

Als ik aan het stuur draai, dan hoor ik niks bij de pomp. Is ie altijd stil of hoor ik iets te horen?


Als ik in deze conditie met de auto ga rijden, is dat schadelijk voor de rest van de auto?
 

Hakar

Donateur
De zekering op de rode draad is van de stuurbekrachtiging.
In mijn Fabia 1 van 2005 hoor ik wel een geluid wat een beetje zoemend klinkt wanneer ik aan het stuur draai bij lopende motor.
Bij niet lopende motor draai ik niet aan het stuur, heeft totaal geen zin.
 
De zekering op de rode draad is van de stuurbekrachtiging.
In mijn Fabia 1 van 2005 hoor ik wel een geluid wat een beetje zoemend klinkt wanneer ik aan het stuur draai bij lopende motor.
Bij niet lopende motor draai ik niet aan het stuur, heeft totaal geen zin.
Hakar, bedankt voor je antwoord.
Ik had de auto op bokjes gezet, linkerwiel was eraf en motor draaide. Kon niks horen met m'n oor naast de pomp tijdens het sturen.

Hoe kan je zo'n sensor uitlezen? Als ik de auto met VCDS uitlees, krijg ik alleen maar de Implausible Signal error in de Steering Assist sectie. Is het mogelijk om te zien of de sensor een signaal geeft bij het draaien van het stuur? Als de sensor dood is, dan slaat de pomp natuurlijk niet aan. Of de pomp is dood en dan hoor je 'm ook niet.

Moet je de stuurhoeksensor voor elk model Fabia calibreren, of is dat afhankelijk van het type pomp.

Heb wel al een beetje rond gebeld, maar heb toch niet het vertrouwen dat men weet waar ze het over hebben.
 

Hakar

Donateur
Het uitlezen van je auto met vcds ben ik niet heel erg bekend mee, dat is meer het vakgebied van @Antera en @ertromp
Misschien heb je in eerste instantie hier iets aan https://www.gerritspeek.nl/vag-com_foutcodeslijst-i.html en door scrollen naar code 18016.

Het vervolg van de link vindt je hier https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-18016.html of je klikt op de vorige link even door op de code.
Kom je naar mijn idee toch uit op de stuurhoeksensor.
Is het alleen de vraag waar de schakelaar van de stuurhoeksensor zich bevindt, en of die eventueel te checken is.
 

Cordoba

Forumguru
Afhankelijk van het merk stuurbekrachtiging dat is gemonteerd (meestal Koyo of TRW) heb je volgens mij wel een andere pomp/servoklep, maar volgens mij is de stuursensor onafhankelijk van het merk stuurbekrachtiging. Ik vermoed dat je de stuurhoeksensor met een multimeter door moet meten om te checken, maar dat is een gok. Ik denk niet dat je dit met uitleesapparatuur kunt bepalen (die wijst je alleen in de richting van het probleem, maar geeft niet tot in detail waar de fout zit).

Als je weet waar de sensor zit, kun je ook nog even de stekkeraansluiting en bedrading van de sensor checken om onnodig vervangen te voorkomen.
 
Gisteren nog even verder wezen kijken. ik heb ontdekt dat er in VCDS een Measuring Block zit voor de PAS. Als ik deze uitlees, dan krijg ik op de eerste group 'OFF'. terwijl dit 'ON' zou moeten zijn volgens mij voor de pomp. In de andere groep heb je 'Turn Rate'. Hier heb ik wel een uitlezing, als ik aan het stuur draai, dan zie je het aantal graden.

Ik begin nu steeds meer de pomp (Koyo) te verdenken. Het vinden van een Koyo is wel lastig.
Voor zover ik het begrijp is het verschil tussen TRW en Koyo de sensor uitlezing, dus je kan ze niet uitwisselen, dan moet je een complete upgrade doen van Koyo naar TRW en dan is heel erg prijzig.

Ik heb nu een 2e hands Koyo gevonden voor 300 euro, maar met maar 2 weken garantie.
 
Bovenaan Onderaan