Stuurbekrachtiging, remsysteem en ABS waarschuwingslampjes tegelijk aan

Hallo,

Ik heb een Skoda Fabia 2004 met 80pk en 220km op de teller.
Onder het rijden gingen plots de waarschuwingslampjes branden van Stuurbekrachteging, ABS en remsysteem tegelijkertijd branden.
Het sturen (stuurbekrachteging) van de auto en het remmen bleef hetzelfde. Ik ben gestopt, motor uit, opnieuw gestart, alle waarschuwingen weg. Ik heb hierna 20km gereden en de waarschuwingen kwamen niet meer terug. Vanmorgen alle zekeringen (ook die op de Accu) gecontroleerd maar alles ok. Weet iemand wat dit kan zijn. groet JP

Arjan1985

Forumguru
Ik heb exact hetzelfde sinds 2 weken. Wellicht een teken dat je accu bijna leeg is. Mijn Fabia staat nu plat met een overleden accu totdat ik tijd heb om de accu voor een nieuwe te vervangen.
Voorstellen in de meet en Greet wordt zeer gewaardeerd!!

Tees

Donateur
Accu is best een mogelijke oorzaak. In mijn ervaring valt de stuurbekrachtiging vaak ook echt weg als de accu zwak is, maar misschien was t in jouw geval nog niet zo erg dat die al wegviel.
Dus afhankelijk van hoe oud de accu is deze ofwel meteen vervangen (prima zelf te doen, een accu van een F1 kost online zo'n €100) of als je twijfelt even een accutest laten. De Wegenwacht of je eigen garage doen dit vaak als (gratis) dienst.

Laatst bewerkt:

Arjan1985

Forumguru
Hoe is het afgelopen @Skodafabia2004 ?

Bij mij branden ze nog geregeld. Moet nog langs gaan om uit te lezen. Ben er wel achter dat geen ABS toch niet heel fijn is. Vol in de ankers met 80. Grote rook pluim achter de auto en een half afgevlakte band

• Leuk
Waarderingen: Tees

Hakar

Donateur
Nog een opmerking.
In ieder geval de ervaring met het ABS lampje in combinatie met lampje remsysteem.
Ging ook plots aan toen partner onderweg was.
Ik erheen, auto gewisseld, en zoeken.
Op het eerste oog geen zekeringen stuk, maar forumlid @Cordoba wees me toen op de vervelende eigenschap van de zekeringen boven op de accu.
En inderdaad, op het oog was het goed, met een multimeter mooie waardes aan beide kanten van de zekering.
Toch zekering maar even losnemen, dat heet niet alleen de moertjes losdraaien, maar er ook daadwerkelijk uitnemen, en toen kreeg ik slechts één deel van de zekering mee omdat die schijnbaar toch gescheurd of gebroken was.

@Arjan1985 zal hier denk ik al naar gekeken hebben gezien zijn staat van dienst en aanwezigheid op het forum.

Arjan1985

Forumguru
Haha nee @Hakar dat is veel te veel eer voor mij:bloos:. Ik ben wat dat betreft een luie donder en er nog in het geheel geen aandacht aan besteed ivm tijd.

Ik heb een nieuwe Varta accu erin, en nu al één gehele dag zonder storing. Ben benieuwd.......
Ik meld me over een paar dagen als alles goed blijft gaan. Krijg ik de storing weer meld ik me eerder.

Hakar

Donateur
Fingers crossed, maar accu en zekeringperikelen geven soms van die bijna niet herleidbare storingen.
Ik hoop voor je dat dit inderdaad de oplossing is.

EdK

Forumguru
Fijn voor de terugkoppeling zodat anderen er ook wat aan hebben.

En je zou helemaal een kanjer zijn als je nu je ook nog even voorstelt in de MEET EN GREET !!
Op groene tekst klikken en je komt in het topic !!

Helaas zijn de de waarschuwingslampjes weer terug, na ongeveer 2 weken. Het enige wat er nu ook gebeurt is dat heel af en toe de stuurbekrachteging heel even erg zwaar gaat. Ik wil de auto uit laten lezen. vraag; zal ik dat bij de Skoda dealer laten doen of bij een universele garage?

Bedankt voor het meedenken. groet JP

Tees

Donateur
Ik denk dat je beter af bent bij een goede universele garage dan bij de VAG dealer. Die laatste doet niets meer dan naar de fouten kijken en, als je pech hebt, lukraak onderdelen vervangen.

Twee aanvullende mogelijkheden: een massaprobleem of een dynamo probleem. Die laatste kan je laten doormeten, massaproblemen zijn notoir lastig, want meestal zit er dan ergens een massakabel die geen goed contact maakt. Dat kost dus tijd om allemaal na te lopen en veel monteurs hebben daar weinig zin in.

Hakar

Donateur
Als een universele garage jou kan bewijzen dat ze met de juiste uitleesapparatuur jouw auto kunnen uitlezen dan kun je daar terecht.
Ervaring is dat velen zeggen het wel te hebben, maar uiteindelijk blijkt dat het toch net niet zo is.
Wanneer je je voorstelt via de MEET and GREET heb je volgens mij ook toegang tot een lijst in de bibliotheek waar diverse leden zich hebben aangemeld om anderen te helpen om de auto uit te lezen.

Kun je dat niet of wil je het niet, dan wordt het een dealer van VAG group, en krijg je leuke bonnetjes.

Ik was van plan de dynamo en massa ook aan te kaarten, maar @Tees was me een slag voor.

ok, dank voor het meedenken. Ik ga dynamo controleren. En massa punten...kan ik ergens online (werkplaats handboek) vinden waar deze massa punten allemaal zitten?

Tees

Donateur
Mijn ervaring is dat een fatsoenlijke garage gewoon goede uitleesapparatuur heeft die prima uitleest. Maar ik vermoed in dit geval dat daar niet veel mee gewonnen zal worden.

Je hebt denk ik niet veel aan een overzicht van alle massapunten (dat zijn er namelijk nogal veel in een auto). Gegeven jouw problemen zat het probleem relatief centraal liggen, kan zomaar de (dikke) massakabel van de accu naar de motor zijn bijvoorbeeld.

Hakar

Donateur
Nog even een vraagje.
Dat opkomen van die lampjes is dat alleen tijdens het rijden, of maak je het ook mee dat ze na het starten niet uitgaan.
Waarom vraag ik dat?
Ik ben eens lange tijd op zoek geweest naar het vreemde euvel dat mijn accu te pas en te onpas leeg bleek te zijn.
Laden was goed, accu verwisseld door een nieuwe en een paar dagen later weer ge emmer.
Wat bleek na heel lang zoeken testen en uitsluiten?
Ik had een verdeeldoosje van de sigarettenaansteker van Ome Ali continue aangesloten in de sigarettenplug.
Deze werkte schijnbaar af en toe niet goed en vrat de accu leeg waardoor allerlei vreemde dingen.

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan