Stuurbekrachtiging defect na verkeerd plaatsen startkabels.

Ducatii

Nieuw lid
Hallo forumleden,

Mijn Skoda Fabia Greenline Combi 1.2 TDI uit 2012 heeft een tijdje stilgestaan. De accu was daarom helemaal leeg.

Ik heb vervolgens de auto gestart met behulp van startkabels. De eerste poging heb ik echter de + en de - met elkaar verwisseld.

Sindsdien geeft blijft op de dashboard de elektrisch hydraulische stuurbekrachtiging lamp branden. Daarbij stuurt het stuur ook heel zwaar. Ik heb de zekering gecontroleerd maar die was in orde. Nu ben ik bang dat ik iets anders kapot heb gemaakt.

Iemand enig idee?

Alle suggesties zijn welkom.
 

Duijzer

Donateur
Probeer eens je accu goed op te laden en dan het stuur even een paar keer helemaal naar links en weer helemaal naar rechts te draaien.
Als dat niet werkt, moet je gaan meten.
 

Tees

Donateur
Een uur rijden op de snelweg zou ook een behoorlijke lading erin moeten krijgen. Maar een accu die volledig leeg was, das niet bevorderlijk voor z'n toestand. Dus zeker als je accu al wat ouder is, zou het goed kunnen dat je m binnenkort moet gaan vervangen.
 
Laatst bewerkt:

Ducatii

Nieuw lid
Ik heb de auto gestart met behulp van een andere auto en het stuur één keer van link naar rechts gedraaid zonder succes. Echter was dit uiteraard op een lege accu.
 

Tees

Donateur
Bij een lege accu is de stuurbekrachtiging een van de eerste dingen die er de brui aan geeft. Heb dit ook al eens ervaren toen de accu zwak was dat bij uitparkeren (volledige stuuruitslag) er een fout gegeven werd.
Dus even goed opladen en dan nogmaals bovenstaand proberen (na helemaal rechts en links gestuurd te hebben, moet je volgens mij wel de auto even uitzetten en weer starten om de fout te laten wissen).
 

Cordoba

Forumguru
Ik kan me vergissen, maar is het niet zo dat je helemaal links, helemaal rechts en weer helemaal rechts moet sturen, of vergis ik me? @Antera weet dit volgens mij precies.

Ik sluit ook niet uit dat door het verkeerd aansluiten gecombineerd met een lege accu, de accu gewoon zover gesloopt is, dat ie gewoon niet meer echt bruikbaar is. (als je een twee accu's verkeerd om koppelt, gaat er een enorm hoge stroom lopen, die veel schade kan aanrichten).
 

Niels83

Forumguru
Hoi je hebt een fabia 2 en dit topic staat dus verkeerd.

Lijkt mij dat de avmccu te leeg is geraakt. Helemaal leeg is niet goed. Dus ik vraag me ook af of je de accu niet moet vervangen.

Ik zou ergens een acculader lenen en hem daar een poos aanhangen. Als die vol is en hij doet het nog zou ik alles even laten resetten werkt het dan nog niet dan zal er mogelijk ergens een relais doorgebrand zijn. Maar persoonlijk denk ik dat het niet door het verkeerd starten is, maar eerder door een te lege accu.
 

Duijzer

Donateur
Vroeger waren banden 145mm breed en een auto woog 700 kilo. Er is best veel veranderd behalve stuurbekrachtiging.

on topic: als je accu niet goed is gaat je stuurbekrachtiging het zeker niet doen. Als de accu als slecht was, heeft verkeerd om polen hem wel het laatste zetje gegeven. Zet er eens een goede accu aan en ga dan eens kijken of je die stuurpomp aan de gang krijgt. En een zekering moet je doormeten, je kunt niet altijd zien of hij doorgebrand is..
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Niels83

Forumguru
Vroeger waren banden 145mm breed en een auto woog 700 kilo. Er is best veel veranderd behalve stuurbekrachtiging.

on topic: als je accu niet goed is gaat je stuurbekrachtiging het zeker niet doen. Als de accu als slecht was, heeft verkeerd om polen hem wel het laatste zetje gegeven. Zet er eens een goede accu aan en ga dan eens kijken of je die stuurpomp aan de gang krijgt. En een zekering moet je doormeten, je kunt niet altijd zien of hij doorgebrand is..

Sturen waren ook groter. Ik heb wel eens een oude fiesta met een kapotte stuurberkrachtiging laten maken kreeg een fiesta zonder stuurbekrachtiging mee en die origineel geen stuurbekrachtiging had stuurde een stuk lichter. Bij ford werkte dat geloof ik met een ketting of zo, door de kapotte stuurbekrachtiging had ik veel meer weerstand van het stuur.

Idd zekering doormeten of gewoon vervangen dan weet je het zeker. Hier ook wel eens een zekering gehad waar niets aan te zien was, vervangen verhelp wel het probleem.
 

Cordoba

Forumguru
Inderdaad een goede opmerking @Canon-Eye van volledig naar links naar volledig rechts sturen was vroeger naar mijn inschatting 2,5 tot 3,5 omwentelingen van het stuur, tegenwoordig is dat misschien nog maar 1,5 omwenteling. Als je dat combineert met de sturen die kleiner geworden zijn, en de banden die breder geworden zijn, en auto's die zwaarder zijn, is dat alles bij elkaar een fors verschil. Vroeger hadden vrachtauto's en bussen niet voor niets zo'n joekel van een stuur.
 

Okki

Donateur
.....maar, in plaats van allerlei zaken uit te proberen, en zeker omdat de auto lang stil gestaan heeft, waarom niet "gewoon" een nieuwe accu erin?
 

Ducatii

Nieuw lid
Allereerst bedankt voor jullie hulp. Ik ga morgen even de accu verwisselen. Mocht dat niet baten dan kunnen we met zekerheid vaststellen dat het wel degelijk aan de stuurbekrachtiging ligt.

Als het inderdaad aan de accu zou liggen, waarom werken alle andere elektrische componenten dan wel na het starten van de auto met behulp van startkabels?

Als ik de auto probeer te starten zonder startkabels, doet niets het, niet eens het dashboard gaat branden en ik hoor geen geluid bij het het omdraaien van de contactsleutel.
 

Tees

Donateur
De stuurbekrachtigingspomp is een apparaat wat nogal wat vermogen trekt, veel meer dan de meeste andere electronica, en zeker bij grotere stuuruitslag. En de rest draait blijkbaar prima op wat je dynamo levert, maar deze dan net niet. Zoals ik al eerder zei is mijn ervaring dus ook dat de stuurbekrachtiging de eerste is die er de brui aangeeft bij te weinig stroomtoevoer.
 

Antera

Donateur
Als hij zwaar stuurt moet hij in het beste geval weer even gecalibreerd worden om dit op te lossen. Dit kan met VCDS b of je kan even sturen helemaal naar links en dan naar rechts en dan een kleine stukje rijden. Als dat niet werkt dan is er meer aan de hand en kan uitlezen meer duidelijkheid geven
 
Bovenaan Onderaan