Stroomverbruik in rust?

Hallo allemaal,
Ik heb de afgelopen tijd een paar keer met een lege accu gestaan, altijd na meerdere dagen tot een week de auto niet gebruikt te hebben.
Die accu is niet nieuw, maar test op de optimate nog goed. Ik heb het stroomverbruik in rust gemeten, als de auto op slot is tussen de 300 en 400 milliampere met de auto op slot, van het slot af tussen 2 en 3 ampere. Lijkt mij rijkelijk veel, bij 300 milliampere is dat al 3,6 watt per uur? Dan is de accu met een week wel leeg…. Na vorige zomer heb ik de auto na twee maanden niet gebruiken nog gewoon gestart.
Wat is een normaal stroomgebruik? Waar kan ik zoeken om een ‘lek‘ te vinden?
Alvast dank,
Tako

Pindasaus

Forumguru
300 mA is inderdaad veel te veel. Normaal zou het onder de 50 mA moeten blijven. Het kan wel zijn dat de auto na het afsluiten nog een kwartier wakker blijft voordat hij echt uit gaat.

Zit er iets in de sigarettenaansteker? Zit er een aftermarket radio in?

Om het lek te zoeken zou je zekeringen kunnen trekken, totdat je de zekering van de verbruiker hebt gevonden.

martijn v o

Forumguru
Inderdaad, kan ook een storing zijn zodat een module niet in rust gaat. Eerst uitlezen op storingen en dan lekstroom zoeken, daar is een procedure voor, zal eens zoeken of ik die nog heb.

Tees

Donateur
Ik weet uit eigen ervaring dat het heel veel uitmaakt wanneer je meet. De auto gaat pas helemaal in rust na iets van een kwartier. En dan moet er geen deur openstaan oid, dan duurt t langer. Dus alles dicht en op slot en motorkap open om de stroom te meten.

Dan zou het ruim onder de 100 mA moeten liggen idd. En anders wordt het idd zeleringen trekken (al schijnt er ook een methode te zijn van spanningsval over de zekeringen meten, omdat een zekering waar stroom doorheen loopt een andere spanningsval heeft dan eentje waar niets doorloopt.

Bovenaan Onderaan