Stroom USB aansluitingen en waarvoor gebruik je die?

Misschien een stomme vraag, maar in de handleiding kan ik het niet terugvinden. De nieuwe Octavia heeft 2 USB C aansluitingen in de middenconsole. Blijven deze stroom leveren als de auto uitgeschakeld is?

Aanvullend ook een andere vraag betreffende de USB C aansluitingen: optioneel kan deze aansluiting ook geleverd worden bij de binnenspiegel. Mijn auto heeft dat helaas niet, maar kan dat achteraf nog geplaatst worden?
 

EdK

Forumguru
Blijven deze stroom leveren als de auto uitgeschakeld is?
De 12V stopcontacten ( aansteker ) levert zo en zo 24/7 spanning zolang de accu het volhoud.
Maar hoe moeilijk is het erachter komen of dit ook voor de USB geld ?
Je steekt een telefoon er op aan en je doet de deuren dicht en op slot.
Als na een 2 uur de accu van je telefoon vol is dan weet je dat er spanning op blijft staan
 

auto-maat

Nieuw lid
De USB bij de binnenspiegel geeft zeker géén stroom meer wanneer de auto uitgeschakeld is. Zelf heb ik een dashcam aangesloten op deze USB en deze schakelt daardoor automatisch aan en uit, samen met de wagen.
 

ppx

Donateur
@auto-maat , ik heb enkele weken terug een Kodiaq besteld met als optie een zelfdimmende binnenspiegel met USB (C).
Ik ben een complete newbee wat dashcams betreft (lees: ik zie het bos niet door de bomen) en ik vind zeer weinig info over de mogelijkheid om via die USB C connector de dashcam van stroom te voorzien. Ik had ook al eens bij Coolblue geinformeerd, en blijkbaar kunnen niet alle dashcams via USB van stroom worden voorzien. Heb jij (of andere forumleden) hier meer ervaring mee of informatie over?

Thx

Peter
 
Laatst bewerkt door een moderator:

auto-maat

Nieuw lid
@auto-maat , ik heb enkele weken terug een Kodiaq besteld met als optie een zelfdimmende binnenspiegel met USB (C)...... ik vind zeer weinig info over de mogelijkheid om via die USB C connector de dashcam van stroom te voorzien....
Destijds heb ik ook wel wat moeten zoeken om een geschikte dashcam te vinden, welke gevoed wordt via USB. Eerst wou ik een Blackvue, maar die worden gevoed met een klein rond stekkertje uit een 12V stopcontact. Uiteindelijk ben ik op deze uitgekomen. Gevoed via USB micro, met gps localisatie, snelheidsweergave, nummerplaatweergave, Full HD (en nog hoger indien gewenst) en beelden downloadbaar naar smartphone via wifi; voor slechts 99 euro. Werkt perfect, geen klachten of omkijken naar. Een kort kabeltje USB C (in hoek) naar USB micro (in hoek) werd gevonden op eBay.

dashcam.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Meuk85

Lid
Ik heb vanmiddag de dashcam (blackvue dr750) aangesloten mijn O3 combi. Net als eerder genoemd kwam ik er vanmiddag achter dat deze ook na het afsluiten door blijft filmen middels de 12 volt stekker die naast de handrem zit.

Vanavond vergat ik dit uiteraard weer waardoor ik zojuist in mijn badjas de straat op liep om de verbinding te verbreken.

Over de dashcam ben ik zeer te spreken, maar hij trekt wel in laten we zeggen 12 uur je accu leeg.

De oplossing die auto-maat bied ziet er keurig uit:thumbsup:, maar is geen optie voor mij. Ik wil in de nabije toekomst, de boel via de canbus aansluiten.
Deze voorkomt gelijk dat wanneer de accu (instelbaar) onder de 11,8 volt komt hij de verbinding verbreekt.:cheers:
 

ppx

Donateur
@auto-maat: ondertussen is de dashcam toegekomen. Ziet er allemaal wel ok uit, behalve de nogal karige handleiding. Zo is het mij niet duidelijk of je de dashcam kan verwijderen van het voetje? Het lijken me twee aparte delen te zijn, of toch niet?
 

auto-maat

Nieuw lid
Op de foto's op de websites van de verkoper en de fabrikant lijkt het mogelijk de camera van het voetje te schuiven. Bij de mijne blijkt dat niet zo. Voor mij geen beletsel, waarom zou hij er uit moeten? Als het in een land verboden zou zijn dashcams te gebruiken, trek je toch gewoon de voedingsstekker los?
 
  • Leuk
Waarderingen: ppx
Bovenaan Onderaan