Stroef schakelen

caphex

Nieuw lid
Ik heb het idee dat eigenlijk vanaf het begin al het schakelen met mijn Superb vrij stroef gaat. Eerst was het eigenlijk vooral dat ik wel eens wat moeite had met terug schakelen naar de 1 bij het stoplicht. Maar het wordt steeds erger...

En sinds een paar weken is er ook wat nieuws vaags bij gekomen, als de motor koud is en ik wil wegrijden in de achteruit (vooruit is het nog niet gebeurd) dan laat ik de koppeling komen en normaal begint ie dan langzaam de rollen, maar nu gebeurde het een paar keer dat de koppeling ineens los lijkt te schieten (dat ie blijft plakken) en dan ineens schiet de auto achteruit... Ik voel dat losschieten echter niet in het koppelingspedaal.

Op de momenten dat dat gebeurt heb ik het idee dat ie ook stroever schakelt dan anders en 'voel je' wat weerstand vooral bij de 3e versnelling als je 'm daar in duwt.

Kilometerstand is 180k, had al eerder gevraagd bij de dealer maar leek hun wat te vroeg voor een versleten koppeling..

Iemand enig idee wat het kan zijn?
 

Kees2

Lid
Lijkt er op dat de koppeling onvoldoende vrijkomt bij intrappen van het koppelingspedaal
wellicht lucht in het systeem of een van de cilinders lek (bij pedaal of bij bak)
Koppeling pakt dan heel snel bij opkomend pedaal
 

caphex

Nieuw lid
Ben bij de garage geweest en volgens hen was het de koppeling.. Deze is inmiddelsvervangen, helaas kwam ik er vanmorgen achter dat het probleem daarmee niet is opgelost...

Ik neem aan dat jou suggestie sowieso gelijk gebeurt met vervangen van de koppeling?

Het zal toch niet de bak zelf zijn hoop ik??
 

Cordoba

Forumguru
De bak zelf is zeer onwaarschijnlijk met deze verschijnselen. Allereerst wat heeft men vervangen van de koppeling? De platen, drukgroep, of hulp- of hoofdcilinder?
Blijkbaar heeft de garage het verkeerde vervangen, dus moeten ze nu met de billen bloot.
 

caphex

Nieuw lid
Vervangen volgens de factuur;

Druklager
Koppelingsplaat
Geleidingshuls
Drukgroep

Overig;

Versnellingsbak schoongemaakt
 
D

Deleted member 18345

Probeer eens je remvloeistof te laten verversen bij de koppelingscilinder. (Ontluchten)
 

caphex

Nieuw lid
We zijn weer eventjes verder, vandaag een nieuw fenomeen... Als ik tijdens het rijden de koppeling indruk hoor ik heen beetje een schurend geluid, beetje het geluid alsof je rem wat aanloopt en je een ligt kromme remschijf hebt..
 

SuperBartje

Forumguru
Ik heb de indruk dat er bij jou een of meerdere diafragma veren van de drukgroep niet goed of afgebroken zijn...
 

caphex

Nieuw lid
Maar de druggroep is al vervangen volgens de factuur.. Dus dat lijkt me dan ook weer niet logisch..
 

skodaroomy

Actief lid
Als ik jou was zal ik gewoon nar de dealer gaan en het hun voorleggen. Het moet hoe dan ook opgelost worden. Succes ermee.
 
Bovenaan Onderaan