Stotterende motor boven 3000toeren

Arno123

Nieuw lid
Hallo,

Ik ben in het bezit van een mooie Kodiaq 1.5tsi dsg. Rijdt fantastisch, enkel sinds een paar dagen stottert/schokt de motor bij het gas geven boven de 3000 toeren. Geen foutmeldingen, geen misfires. Kan niks vinden. Iemand hiermee bekend of een idee?

Alvast bedankt!

Groet,
Arno

Tees

Donateur
Je zegt geen foutmeldingen en geen misfires. De foutmeldingen geloof ik, maar hoe heb je uitgelezen dat er geen misfires zijn?
Dit is namelijk typisch misifre gedrag. Misfires treden eigenlijk altijd op (vooral bij stationair draaien), maar meestal niet merkbaar. Pas boven een bepaalde grens van aantal misfires per 1000 omwentelingen wordt er een foutcode opgeworpen. Dus om echt te weten of er misfires zijn en of die optreden op de momenten dat je dit voelt moet je een log maken.

Verder geldt bij een probleem in de verbranding: brandstof, zuurstof, vonk. 8 van de 10 keer ligt het aan de vonk, dus bougies of bobines niet goed. Wanneer zijn je bougies voor t laatste vervangen?

Arno123

Nieuw lid
De computer gaf bij alle cilinders misfires aan van 4, 5 of 6. En die waarde moest tussen de 0-6000 liggen. Ik ging er dus vanuit dat dit goed was, maar misschien bekijk ik het dan niet goed . Ik ben er ook niet goed genoeg mee om een log te kunnen maken. Als het goed is zijn deze afgelopen najaar vervangen tijdens de grote beurt.

dennisberry

Nieuw lid
Wellicht kan het een defecte bougie zijn. Destijds met mijn Opel Grandland gehad dat de auto begon te stotteren bij het belasten (stevig gas intrappen). Dit bleek een defecte bougie te zijn. (Ook al waren die bougies nog niet zo oud)
Als je merkt dat de auto niet stottert als je de auto haast niet belast, dan zou dit een oorzaak kunnen zijn.

Bovenaan Onderaan