Stotterend de heuvels op

Tees

Donateur
Uitlezen op fouten gebeurt vaak wel tijdens een beurt, maar dit genereert waarschijnlijk geen fout. Overslaan hoort namelijk een beetje bij moderne motoren (vanwege emissie-eisen draaien ze, vooral stationair, erg arm, waardoor ze wel eens mis schieten), en er komt pas een foutcode als het boven een bepaalde drempel uitkomt.

Om dit te diagnosticeren moet je echt loggen tijdens een testrit waarbij je de problemen probeert op te wekken. Mogelijk geeft dat meer informatie, bij mij gaf dat meteen aan dat het probleem in één specifieke cylinder zat. Maar er zijn honderden zo niet duizenden parameters die je kan loggen, dus je moet wel een beetje weten waar te beginnen. Ik heb in mijn voorbeeld overslagen per cylinder gelogt, samen met toerental, gaspedaalstand en gevraagd motorvermogen.
 

kylimo

Senior Member
Mijn 1.2 (inderdaad 4 cilinder) is bij de Skoda uitgelezen en er komt niets naar voren. Zal graag een keer zo'n log laten maken, maar heb daar de kennis en materialen niet voor......Ik kan het stotteren heel goed simuleren. 1800 rpm in zijn 6 en het is er.
 
Stotterend de heuvel op …. Mijn Volvo C30 2.0d, A3 1.6 TDI, Golf 7 1.6 TDI, Mazda 3 2.0 EN mijn huidige Octavia 1.0 TSI hebben allemaal in bepaalde mate last gehad van stotterend heuvel op rijden … de C30 spande de kroon. 2-massa vliegwielen, emmissie eisen (en daardoor geknepen motoren) … geen idee waardoor het komt, ik ben gestopt met diagnostiseren van dit soort problemen …. Op naar elektrisch (ooit)!
 

estut

Lid
Aha, een generiek probleem eigenlijk. Dat heb ik nooit kunnen bedenken. Zulke ervaringen heb ik met mijn Passat TDI (1999) en VW 2.0 TDI echt nooit gehad en ik ben toch ettelijke malen naar familie in Zwitserland gereden. Om te stoppen met diagnosticeren is ook een optie!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Ik heb, los van het, nu verholpen, probleem wat ik eerder meldde, helemaal geen last van stotterend de heuvel op. Misschien dat @Raoul Esman wat gevoeliger is dan ik (al voel ik tamelijk veel in de auto), maar ik herken dat dus niet.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Probeer het zo @estut
eerst @ en dan zonder spatie de exacte spelling van de forumnaam........na een paar/aantal letters/cijfers wordt er iets voorgesteld, en daar kies je er eentje van.
 
Bovenaan Onderaan