Stotterend de heuvels op

Tees

Donateur
Uitlezen op fouten gebeurt vaak wel tijdens een beurt, maar dit genereert waarschijnlijk geen fout. Overslaan hoort namelijk een beetje bij moderne motoren (vanwege emissie-eisen draaien ze, vooral stationair, erg arm, waardoor ze wel eens mis schieten), en er komt pas een foutcode als het boven een bepaalde drempel uitkomt.

Om dit te diagnosticeren moet je echt loggen tijdens een testrit waarbij je de problemen probeert op te wekken. Mogelijk geeft dat meer informatie, bij mij gaf dat meteen aan dat het probleem in één specifieke cylinder zat. Maar er zijn honderden zo niet duizenden parameters die je kan loggen, dus je moet wel een beetje weten waar te beginnen. Ik heb in mijn voorbeeld overslagen per cylinder gelogt, samen met toerental, gaspedaalstand en gevraagd motorvermogen.
 

kylimo

Senior Member
Mijn 1.2 (inderdaad 4 cilinder) is bij de Skoda uitgelezen en er komt niets naar voren. Zal graag een keer zo'n log laten maken, maar heb daar de kennis en materialen niet voor......Ik kan het stotteren heel goed simuleren. 1800 rpm in zijn 6 en het is er.
 

Raoul Skoda

Actief lid
Stotterend de heuvel op …. Mijn Volvo C30 2.0d, A3 1.6 TDI, Golf 7 1.6 TDI, Mazda 3 2.0 EN mijn huidige Octavia 1.0 TSI hebben allemaal in bepaalde mate last gehad van stotterend heuvel op rijden … de C30 spande de kroon. 2-massa vliegwielen, emmissie eisen (en daardoor geknepen motoren) … geen idee waardoor het komt, ik ben gestopt met diagnostiseren van dit soort problemen …. Op naar elektrisch (ooit)!
 

estut

Lid
Aha, een generiek probleem eigenlijk. Dat heb ik nooit kunnen bedenken. Zulke ervaringen heb ik met mijn Passat TDI (1999) en VW 2.0 TDI echt nooit gehad en ik ben toch ettelijke malen naar familie in Zwitserland gereden. Om te stoppen met diagnosticeren is ook een optie!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Ik heb, los van het, nu verholpen, probleem wat ik eerder meldde, helemaal geen last van stotterend de heuvel op. Misschien dat @Raoul Esman wat gevoeliger is dan ik (al voel ik tamelijk veel in de auto), maar ik herken dat dus niet.
 
Ik kick als vooral lezend lid even dit draadje omhoog omdat ik denk dat het beschreven bokken overeenkomt met het gedrag van mijn huidige Octavia III 1.2 tsi (105pk).

We zijn momenteel in Italië op vakantie en hadden de auto op de heenreis goed vol met 2 volwassenen, beide kinderen, volle kofferbak en dakkoffer erop. Voor de Gotthardtunnel stond een flinke file en het was mooi weer dus we besloten over de Gotthard pass te rijden. Bij Hospental begon de auto opeens te bokken bij lage toeren, mijn vrouw zat achter het stuur dus ik heb haar gezegd bergop lekker boven de 3000 rpm te blijven en niet meer beneden de 2000 rpm te zakken. Hoe verder we omhoog reden echter hoe meer de auto ging bokken, zelfs bij hogere toeren. Ik heb toen de OBD scanner aangekoppeld maar er was geen enkele foutcode zichtbaar. Ondanks ongeruste vrouw toch doorgereden en ook bij het bergaf rijden bleef het bokken aanhouden wanneer gas bij gegeven moest worden.
Ook een aantal honderden km na de bergrit bleef de auto af en toe bokken, maar inmiddels na een paar dagen is het helemaal verdwenen. De benzine hadden overigens in Zwitserland getankt Bleifrei 95.

Toen we de auto twee jaar geleden pas hadden heeft de auto een soortgelijk gedrag gehad onder zware last, dat is toen door de verkopende garage opgelost met nieuwe bougies. Dat was toen ook niet te zien met OBD, maar de scanner van de garage zag wel misfires. Afgelopen mei zijn de bougies weer vervangen na nog geen 2 jaar omdat deze volgens de garage al aan vervanging toe waren.

Mijn eerste vraag was eigenlijk of het bekend is of deze motor dit vaker doet in de bergen maar gezien dit topic lijkt het daar wel op. Zijn er andere dingen dan de bougies die hier invloed op kunnen hebben? Ik dacht zelf bijvoorbeeld de turbo, vervuild inlaat traject, of dat ik in de bergen toch beter E98 had kunnen tanken.

En nu ik het er toch over heb is het normaal dat de bougies voor deze motor maar 2 jaar meegaan?
 

hemi24

Donateur
Eén en ander zal ook afhangen hoeveel kilometers je in die twee jaar hebt gereden; volgens mij moeten ook bij de 1.2 elke 60.000 km de bougies vervangen worden.
Maar als ik het zo lees, zou ik ook eens de bobine met bijbehorende kabels laten checken…
 

Captain Hook

Forumguru
De bougies zelf, de aansluitkabels, de afdichting van de kabels, de bobine/kabels. Kortom alles in dat traject kan dit soort problemen veroorzaken. Ook al eens gehad (met een 1.2 TSI blok) dat de kabel op de bougie gewoonweg er niet goed op zat...
En ja, en dat alles merk je nog eerder als de boel zwaar belast wordt...

Sterkte!
 

Tees

Donateur
@RickyB wat extra informatie kan hier geen kwaad (en je even voorstellen in de Meet & Greet): hoeveel kilometers staan er op de teller van jouw wagen? En hoeveel rij je per jaar?

Als je weinig per jaar rijdt dan is 2 jaar voor bougies wel erg kort. Zoals @hemi24 aangeeft geldt voor de 1.2 TSI een vervangingsinterval van zo'n 60k km. En als de auto al wat meer kilometers gereden heeft zou ik zeker eens kijken naar de bougiekabels en bobineblok. Zoals aangegeven en ik ook zelf ervaren heb (met de directe voorganger van dit blok) is dat een zwak punt van deze motoren.
 
Ik zal me vanavond even voorstellen als ik weer rustig tijd heb. Teller staat nu op 160.000km en toen we hem twee jaar geleden kochten stond hij op 130.000km. We hebben dus in die 2 jaar tijd 30.000km gereden ermee (15.000km per jaar).
 

Tees

Donateur
30k is wel echt te kort voor dit type bougies. Dan is er wel reden om verder te kijken. Zoals gezegd zijn de bougiekabels en blokbobine de eerste verdachten. Maar slechte inspuiting kan ook zorgen voor overdadige vervuiling van bougies, al vind ik de symptomen die je benoemt niet direct daarop duiden.

Op basis waarvan heeft de garage recent geconstateerd dat 'de bougies aan vervanging toe waren'?
 

Arjan1985

Forumguru
Als we volledig willen zijn voor de analyse zou men ook moeten weten welke bougies er momenteel gemonteerd zijn. Voor hetzelfde geld zijn er onjuiste gemonteerd.
@RickyB Je kan er altijd nog 98 of 95E5 in knallen toch? Op vakantie rijd men meestal wel veel.
 
@Tees ik weet het niet meer zeker maar de garage gaf wel iets aan in de trant van vervuiling of oxidatie. En zij zagen dit vaker bij dit type motor (garage is onafhankelijk vag specialist). Ik heb toen ook gebeld omdat mijn vrouw ontevreden was met de hoge garage rekening en ik zelf verrast was door bougies na 30k terwijl bougies in mijn Yaris ruim meer dan 100k meegaan. (De rest van de hoge kosten kwam doordat ik dit jaar zelf geen tijd had gehad om kleine dingetjes als ruitenwissers, vloeistoffen, interieurfilter en luchtfilter te doen en die tellen bij de garage lekker aan).
Zodra we weer thuis zijn zal ik een bevriende monteur eens vragen om samen de bobines en bougiekabels te controleren.

@Arjan1985 welke bougies het waren weet ik niet meer precies, stond wel op de rekening. Het waren zo ver ik weet wel de juiste want ik heb ze ook nog met kenteken check bij onderdelen webshops opgezocht voor de prijs met het idee om ook bougies vervangen maar zelf te leren. Als het iedere twee jaar nodig zou zijn kan ik flink geld besparen door het zelf te doen.
Inderdaad al weer bijna de tank leeg gereden en ik was ook al van plan om voor de terugweg nog 98 benzine te tanken.
 
Bovenaan Onderaan