Stotterend de heuvels op

estut

Lid
Mijn ervaring met mijn Skoda Octavia 1.0 TSI-2017 (ca. 52.000 km), afgelopen dagen in het Duitse middelgebergte waren bergop niet geweldig. De motor 'stottert' enigszins in de S-stand. Met handbediening wat minder. Het rijdt niet comfortabel en ontspannen. Wie weet of dit te maken heeft met de automatische versnellingsbak of de 3-cil motor? Is dit te corrigeren? In juli heeft de servicebeurt plaatsgevonden.
Vast dank!
 

Captain Hook

Forumguru
Maar wat is 'stottert enigzins'?
Slippende koppeling? Slippende wielen op het wegdek?
Te weinig vermogen?

Want ik heb 13 jaar in een Roomster met een beschaafde 77kW i.c.m. een DSG-7 heel Europa doorgereden en heel wat bergpassen gemeesterd.
Tot aan >20% stijging. En nooit het idee gehad dat er niet voldoende vermogen zou zijn en/of dat de DSG het niet aan kon.
 

estut

Lid
Dank voor reacties! Waar de oorzaak van dat 'stotteren' kan ik niet bepalen. Aan vermogen ontbreekt het niet. De wielen slippen niet. Ik heb het idee dat het stotteren vooral komt als je met gematigd gas omhoog gaat. Zodra het gaspedaal dieper wordt ingedrukt gaat het beter. Overigens was dat stottergevoel bij optrekken (op vlak terrein) al aanwezig toen ik in 2017 de auto aangeschaft heb. De reactie van de verkopende Skoda-garage was dat dat bij deze motor een bekend gegeven was.
 

Tees

Donateur
Klinkt een klein beetje als wat ik vorig ja had met de 1.2 TSI in m'n O2. Dat was wel echt bokken, maar kan een extreme variant zijn van wat jij ervaart.
Bij mij lag het toen aan de ontsteking, specifiek aan corrosie op verschillende plekken vanaf 1 bougie naar bougiekabel en bobineblok.
 

estut

Lid
Klinkt een klein beetje als wat ik vorig ja had met de 1.2 TSI in m'n O2. Dat was wel echt bokken, maar kan een extreme variant zijn van wat jij ervaart.
Bij mij lag het toen aan de ontsteking, specifiek aan corrosie op verschillende plekken vanaf 1 bougie naar bougiekabel en bobineblok.
Ja, goede voorzet Tees. Inderdaad bokken, wat onregelmatigheid. Het geeft wat onrust bij het rijden. Vreemd dat ik dit al merkte, toen de auto met 6000 km op de teller in 2017 bij de dealer vandaan kwam.
 

serum

Senior Member
We hadden in onze vorige auto ook tweemaal een hapering op lage toeren. Geen foutmelding of iets. Uiteindelijk was het opgelost na het vervangen van de bougies en 1x was het een defecte bobine. Ik zou in dit geval ook richten op de bobines/bougies, zeker wanneer de originele bougies nog gemonteerd zijn. (heb je inzicht in de onderhoudshistorie?) We hebben deze 1.0tsi zelf ook en ervaar geen stottering. (hooguit een resonantie, die wel past bij de motor en het relatief lage toerental). Ik herken het stotteren ook niet van de proefritten die ik gedaan heb in de verschillende 1.0's.
 

estut

Lid
Aha, helemaal herkenbaar verhaal Serum. Dank je. De onderhoudshistorie is na te gaan, want servicebeurten vinden steeds bij de Skoda garage plaats. Ik laat tzt nagaan hoe het met bobine/bougies zit, zeker als wij weer naar heuvel-/bergachtig gebied gaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Captain Hook

Forumguru
Wat @Tees omschrijft, heb ik ook meegemaakt bij onze 1.2 TSI Roomster. Corrosie op de bougie(kabels) en rond de blokbobine.
Tot zelfs loszittende bougiekabel aan toe.

Maar dit zijn zaken @estut die je redelijk makkelijk zelf kunt controleren. En dat zou ik zeker doen VOORDAT je weer langere stukken gaat rijden...
 

estut

Lid
Dank voor de bevestiging Captain Hook. Ik ben geen techneut, maar kan de motorkap wel open krijgen.....:-) Eens kijken wat ik tegenkom.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik kreeg eerder dit jaar last van gestotter by gemiddeld gas geven/versnellen. Ook ging uiteindelijk het motorstoringslampje branden. Direct naar de dealer gereden. Ze hebben uiteindelijk de bougies vervangen. Daarna was het over.
 

estut

Lid
Prima Richtrip. Volgens mij heb ik nu voldoende om maatregelen te treffen. Fijn om zoveel goede reacties te ontvangen Dank allen!
 

kylimo

Senior Member
Volg dit even goed. Mijn 1.2 TSI doet dit ook al sinds ik hem heb (=ca 40.000 km) ondertussen met de beurten bij de Skoda dealer ook alles vervangen, dus ook bougies, maar geen verandering/verbetering. Bij mij is het " stotteren" rond de 1800 rpm. Voor en na JD tuning (motor software en dsg software) ook geen verandering. Loop op de snelweg als een zonnetje en zuinig (ca 1 op 19). Kan er mee leven, maar als ik de oplossing zou weten zal ik het graag weg hebben. Zal graag een keer de bobines vervangen om te proberen...

Groeten
 

estut

Lid
Die 1,2 TSI is toch een 4-cylinder? Dus ook daar is het stotteren, bokken of haperen te merken. Dat gaf eerder Tees ook aan met zijn 1,2 TSI O2. Dan is mijn gedachte dat het alleen aan de 3 cylinder ligt onjuist. Ook bij mij loopt de auto als een zonnetje op vlakke wegen, het benzineverbruik is uiterst gering, wat prettig is. Ik aarzel nog om van alles te laten uitzoeken met navenante kosten, ook omdat de garage in het begin aangaf dat dat bokken bij de auto hoort.....
 
Laatst bewerkt door een moderator:

serum

Senior Member
Bokken moet ie gewoon niet doen. Garages zeggen wel meer, de noemer producteigenschap is een populaire. Of het bewust is laat ik in het midden; als jij zegt 'bokken', hoort de garage misschien 'trillen' en is het daarmee klaar voor het luisterend oor. Als je zegt 'de motor mist overduidelijk een klap, de hele auto trilt en bokt', zullen ze het niet snel afdoen als producteigenschap. Een 3, 4 of 5 cilinder bokt wel degelijk als er een slag overgeslagen wordt. Misschien dat een uitlezing al wat meer inzicht biedt. Ik ben ook erg enthousiast over het verbruik van de 1.0. We hebben nog ongunstiger dan 1:20 hoeven tanken. Ik zou nog eens een second opinion vragen en misschien iemand mee laten rijden. (of zelf nog eens in een andere 1.0 rijden en bepalen of je dat gedrag van jou auto al dan niet herkent).
 
Laatst bewerkt:

estut

Lid
.......... Ik zou nog eens een second opinion vragen en misschien iemand mee laten rijden. (of zelf nog eens in een andere 1.0 rijden en bepalen of je dat gedrag van jou auto al dan niet herkent).
Ja, uitlezen is een optie, maar kan ik er niet vanuit gaan dat dat standaard bij de servicebeurt gebeurt (bij mij begin juli)? De suggestie om eens een andere 1.0 te proberen vind ik een goede. Dan moet ik in de buurt wel een heuvel zoeken.....
 
Bovenaan Onderaan