Stotteren koude start

Rutger0706

Senior Member
Heren,

Mijn Octavia combi 1Z uit 2009 met 1.4 TSI caxa blok vertoont heel af en toe wat vreemde haperingen na een koude start.

9 van de 10 koude starts verlopen normaal. Een enkele keer blijft de auto direct na de koude start hoger stationair draaien dan anders (1000-1100 toeren). Daarbij zijn lichte stotteringen voelbaar.

Bij wegrijden verdwijnen de haperingen na een paar meter en draait de boel heel netjes zoals het hoort.

Alle andere keren zakt het toerental direct tot net onder de 1000 rpm en draait de boel direct heel stil en soepel. Kmstand 98.000 en vorige maand onderhoud volgens schema gehad. Hierbij werden geen bijzonderheden aangetroffen.

Ik heb me al laten vertellen dat het hogere toerental kan liggen aan de turbo die staat te blazen en dat dat normaal schijnt te zijn... Klopt dit en zo ja, waarom gebeurt het de ene keer wel en de andere keer niet. Er is geen touw aan vast te knopen wanneer wel en niet, behalve dat het alleen af en toe bij koude start optreedt.
 

Cordoba

Forumguru
Toerental na koude start kan bijvoorbeeld bij diverse blokken ook varieren onder invloed van airco die wel/niet moet werken, of misschien geen hele koude start (een paar uur daarvoor gereden, of 'warme' nacht geweest)
 

Rutger0706

Senior Member
Airco staat bij mij met starten altijd uit. Die gaat pas aan na een minuut of 5 en weer uit voordat ik op de bestemming kom.

Warm is er geen vuiltje aan de lucht, net als ongeveer 9 op de 10 koude starts..

Om het toerental maak ik me niet eens zo zeer zorgen want dat is niet abnormaal hoog bij een koude start, maar stotteren, al is het maar matig, hoort ie niet te doen..
 

ertromp

Forumguru
Wat zijn de omstandigheden bij die koude start? Wat is de buitentemperatuur of wat is de tijd van stilstand geweest? Een typische eigenschap van het 1.4 CAXA blo nl. de kat verwarming die onder bepaalde omstandigheden zorgt voor verhoogd stationair toerental en onrustig lopen bij de koude start.

Zie bijlage
 

Bijlagen

  • Serviceaanwijz_motor draait niet mooi rond na koude start of na het.pdf
    266,3 KB · Weergaven: 71

Rutger0706

Senior Member
Dat wat er in dat document staat lijkt er sterk op moet ik zeggen..

Ik zal eens letten op de andere omstandigheden. Het beperkt zich echt tot een iets hoger stationair toerental direct na de koude start en daarbij vertoont hij lichte haperingen die verdwijnen na 20 meter rijden. Daarna draait de boel keurig.

Ben benieuwd wat hij vanavond doet. Hij staat nu stil vanaf zaterdagavond.
 

Rutger0706

Senior Member
Ehh.. Ik ben opgehaald door een collega uit de buurt. Economisch he.. Heb er nog geen 1000 km mee gereden sinds de aanschaf. De eerste goeie tankbeurt moet nog komen haha! Oeps...:pardon:
 

Rutger0706

Senior Member
2 keer koud gestart inmiddels. Ook warm trouwens. Tot nu toe als een zonnetje..... Nog even afwachten wat de verschillen in omstandigheden zijn ten opzichte van nu zijn dus...

Ik probeer 2 filmpjes te uploaden maar dat wil nog niet echt lukken.
 

Rutger0706

Senior Member


Gelukt. Zie bovenstaande links.
Op 1 video is er niets aan de hand. Dit filmpje duurt dan ook maar 6 seconden. Op het andere filmpje lijkt ook niets schokkends aan de hand behalve dat hij stationair iets hoger blijft hangen, maar in die situatie zijn de haperingen dus voelbaar bij de eerste meters vanaf het wegrijden.
 

ertromp

Forumguru
Als ik zo dat 2e filmpje zie en de buitentemperatuur is al 16 graden dan zal best aan de voorwaarden voor die kat verwarming die ik in #5 gepost heb voldaan zijn

• Aan bepaalde voorwaarden in de vorige rijcyclus wordt voldaan.
• De stilstand tijd heeft een bepaalde tijd overschreden.
• De koelvloeistoftemperatuur bij het starten ligt tussen 18 en 33°C.
 

Rutger0706

Senior Member
Klopt, maar dan nog blijf ik die kleine 'misfires' vreemd vinden. Gisteren (woensdag) startte ik hem na stilstaan sinds zaterdag en toen was er niks aan de hand.. Hoelang zou hij dan stil moeten staan om die periode te overschrijden...
 

ertromp

Forumguru
Klopt, maar dan nog blijf ik die kleine 'misfires' vreemd vinden. Gisteren (woensdag) startte ik hem na stilstaan sinds zaterdag en toen was er niks aan de hand.. Hoelang zou hij dan stil moeten staan om die periode te overschrijden...
Dat kan natuurlijk kloppen want dan is de koelvloeistof temperatuur weer onder de 18 graden geweest en die "misfires"is het "stotteren"
 

Rutger0706

Senior Member
Ik hou het nog steeds in de gaten en moet zeggen dat het niet meer heeft opgetreden tot nu toe... Starten en rijden als een zonnetje zoals het hoort! Zowel koud als warm niets aan de hand.

Moet er wel bij zeggen dat ik afgelopen week pas voor het eerst heb getankt met de auto... Sorry jongens, heb idd nog geen 1000 km gereden sinds de aanschaf. Ik heb er V-power in gemieterd en ben benieuwd wat de verschillen worden als ik er binnekort 98 in giet, en of het er wellicht toch invloed op heeft.
 
Bovenaan Onderaan