Storingslampje roetfilter brandt al na 2 jaar!

Chatslet

Forumguru
Dat is dus de grootste onzin die er is. Een EGR klep wordt niets schoon van flink doorblazen. Bij hoge belasting gaat die klep gewoon dicht dus is er sowieso geen doorstroming.
 
Voor zover ik kan beoordelen heeft Chatslet gelijk. .Na enig speurwerk op het internet het volgende gevonden: De EGR Klep werkt alleen bij deellast van de motor, bij vollast is de klep gesloten.
Mijn vraag is dus tot welk toerental spreken we van deellast waarbij de klep open staat?
 

Chatslet

Forumguru
Dat is dus niet toerentalafhankelijk. Als je hem met 30 in ze 5 zet en je geeft dan vol gas dan is het toerental misschien erg laag en veel voor uit zal je niet komen maar toch draait de motor dan in vollast. Het EGR systeem is ook geen hoge druksysteem. De uitlaatgassen worden gewoon aangezogen door de onderdruk in het inlaattraject. Echt veel sprake van "doorblazen" is er dus niet.
 
Mijn dealer wist me gisteren te vertellen dat de nieuwe egrklep gemodificeerd is. Laten we maar positief blijven we hebben deze onzin natuurlijk wel aan de politiek te danken met hun steeds strengere eisen mbt co2
 

Chatslet

Forumguru
Kijk, een gemodificeerde EGR klep en dat zijn dus precies het soort haken en ogen dat we nodig hebben. Waarom zou er een gemodificeerde EGR klep in de omloop zijn? Is de huidige niet goed dan? Tja, hij gaat wel stuk na 20 a 30 dkm :)
 

jdek

Nieuw lid
@Chatslet

Te lage toeren zorgt inderdaad voor veel roet. Belangrijk is ook om je te realiseren dat de schakelindicator ook puur eenindicatie geeft.

Laten die 1.2 TDI daar nu op gebouwd zijn. lage toeren, laag brandstof, hoog roetverbruik. Rond de 60.000 km kreeg ik ook met een verstopt roetfilter te maken. EGR klep erbij orange lampje, regelmatig een kunstmatige regeneratie door de dealer uit laten voeren. Tot in Duitsland de motor in noodloop ging, bleek ook dat de regeneratie sensor defect was. sindsdien geen last meer, rij echter wel nu al 20.000 km met het orange EGR lampje aan, maar geen problemen. Zal ook wel een sensor zijn.
Overigens mijn auto greenline 1,2 TDI april/juli 2010 begint nu ook kuren met de koeling te geven. direct na het uitrijden van de garage bv. rood lampje en geluid koeling. motor af en opnieuw starten is het weer weg. Duidelijk ook weer sensor problemen, maar na 6 jaar moet het zachte hamertje er misschien bij komen?

Ik heb trouwen de importeur op de roetproblemen aangeschreven en VW aansprakelijk gesteld tijdens het verbruiksschandaal, maar ze willen er niet echt voor opdraaien, terwijl het wel een software/ hardware probleem is wat niet juist op elkaar is afgestemd.
 

oco1979

Forumguru
egr-klep probleem is een probleem bij vele merken en wagens.
Nu is de 1.2tdi motoren (nog) niet mogelijk om deze softwarematig dicht te zetten,zou een schot in de roos zijn voor vele 1.2tdi rijders.
Egrklep is inderdaad al paar keer veranderd(verbetert)
Vroeg of laat gaan ze toch kapot,mag nu snel rijden,veel optrekken,lange afstanden.
Inlaatkanaal regelmatig laten reinigen.
kost tss de 150euro 300 euro.
Vw-skoda-audi-seat 1.2tdi-1.6tdi-2.0tdi cr motoren is een ramp van plaats EGR.
Sommige merken zitten gewoon vanboven(nog zelf losgedaan langs de weg).

Roetfilter die vroegtijdig de geest heeft is meestal doordat de egr_klep slecht werkt.
 

Canon-Eye

Forumguru
@jdek leuk dat je nog reageert op dit topic, maar de laatste post vóór die van jou dateert van bijna 3 jaar geleden.
Het is vermoedelijk niet meer actueel, nog los van het feit dat Chatslet tegenwoordig ook nog maar incidenteel reageert.

Terzake: mijn 1.2 Tdi Greenline heeft al bijna 120.000 km in zo'n 4,75 jaar geen enkel probleem met de EGR-klep vertoond (en ook niet met het roetfilter). Dit bij een mix van flinke lange ritten én korte boodschappenritjes. Het kan dus best lang goed gaan.
Afkloppen maar... :)
 

laagvlieger

Forumguru
Ook hier geen problemen met EGR. En ik denk dat de meerderheid ook geen problemen ondervindt. Maar de positieve verhalen lees je hier niet vaak. De 'slechte' verhalen, dat onthoudt men. Dit neemt niet weg dat die EGR vaak een probleem is bij TDI's.
 

Vlaar032

Senior Member
Daarom heb ik nu een Belgische 1,2 tdi. Die blijft iets langer schoon; hoop ik...Omdat-ie vuiler is (meer uitstoot nl 99 gr/km)....:DIk woon in Utrecht en ga toch alleen maar met de bus naar het centrum.
 
Wat is de levensduur van een egr klep? Ik rij op dit moment extreem veel, zeker 80000 per jaar, 95% 140 km op de teller en 150 kilometer qua afstand, tot nu toe geen enkel probleem gehad met mijn Skoda maar ga me wel zorgen maken als ik dit allemaal lees.
 

ElScorpione

Forumguru
Ik heb geen idee wat de gemiddelde levensduur zou moeten zijn, maar kan wel uit eigen ervaring iets vertelling. Inmiddels rijd ik mijn derde diesel auto. De eerste was een Opel Astra 1.9 CDTI (150pk) en de EGR klep begaf het bij ongeveer 180.000 kilometer. De reparatie was niet duur. Mijn tweede auto was een Octavia Combi (2010) met 1.6 TDI motor. Daar begonnen de EGR problemen rond de 150.000 kilometer. Ik heb deze niet laten vervangen vanwege de absurd hoge kosten (1000 euro volgens de dealer) maar dicht laten zetten bij VAG Techniek. Mijn huidige auto is weer een Octavia (2013) met 1.6 TDI motor. Daar staat nu 57.000 kilometer op. Ben benieuwd hoe lang het bij deze auto duurt voor de ellende begint. Ik houd er in ieder geval al rekening mee dat ik zo rond de 150.000 kilometer de EGR klep moet laten vervangen.

Ik rijd voor woon/werk lange stukken over 80/100 wegen met een klein stukje snelweg. Verder wordt de auto gebruikt voor wat korte ritjes in de buurt.
 
Bovenaan Onderaan