Storingen in rijhulpsystemen

Sinds 1 jaar blijde bezitter van Superb combi III, sportlint, model 2018, 2.0 TDI, MG. Bij aankoop een originele trekhaak bij een Skoda dealer laten monteren. Met enig regelmaat krijgen we een storingsmelding. Het begint meestal met het uit schakelen van de blinde hoek sensor, gevolg door een storing van front assist, of verkeersbord herkenning. Afgelopen deze zomer dit al eerder gehad, dealer heeft toen de accu vervangen.
Heeft iemand ervaring met dergelijke storingsmeldingen?
 

hemi24

Forumguru
Accu zou wel mijn eerste verdachte zijn, ookal start de wagen nog wel gewoon goed…
 

ruud076

Actief lid
ik heb hier al voorbij zien komen , sensor is vuil en vocht probleem misschien dat dat iets is ?
 
Zou kunnen, maar ik ben vergeten te melden dat het circus foutmeldingen meestal begint met een melding van een fout in het Start Stop systeem. Het vreemde is dat je deze melding zou verwachten op de korte afstanden, maar meestal komt deze pas na een uurtje of twee sturen. Accus is nieuw en zou na 2 uurtje rijden ou deze zeker volledig geladen moeten zijn. Wellicht een inconsequente spannings regelaar?
 

hemi24

Forumguru
Als de storing begint met een fout in het Start/Stop-systeem, is de kans groot dat de spanning onder de grenswaarde duikt.
Start/Stop systeem is vrijwel altijd de eerste indicatie!
 
Klopt, daarom is deze zomer de accu ook vervangen. Daarom is des vreemder dat het fenomeen zich bijna niet voordat op korte ritten met veel start stops maar vooral op lange ritten.
 

hemi24

Forumguru
Waar heb je de accu laten vervangen, want zou het kunnen zijn dat de nieuwe accu niet (of niet goed) is aangemeld/ingeleerd in het systeem?
 

hemi24

Forumguru
Ondanks dat het een goed bedrijf is, zou ik de voordehand liggende vragen toch maar gewoon stellen.
Ze zijn blijkbaar nog niet zo goed, dat ze de storing hebben weten te verhelpen...
 
Het is bijna een half jaar weggeweest. Storing was verholpen na het garagebezoek, en begint nu weer op te spelen. Misterious compliants:sterretjes:
Een ding is zeker, het is geen veel voorkomende klacht.
 
Heb hetzelfde bij mijn SuperB van 01.2023. Auto geeft af en toe alle foutmeldingen van de rijhulpsystemen. Meestal gaan ze ook vrij snel weer weg ( +/-10sec ). Het gekke is dat deze storingen vaak op hetzelfde punt voorkomen; namelijk het Julianaplein in Groningen vanuit de richting Delfzijl naar Assen. Ik denk dat ik ongeveer 1 op de 6 keer dat ik daar langs rij een melding krijg.

Het lijkt wel of de auto iets registreert of leest langs de weg waardoor deze in storing springt. Of ik word gek, dat is natuurlijk ook nog een zeer plausibele verklaring.
 
Bovenaan Onderaan