Storing

64rhfx

Senior Member
Hallo.

Als de fabia, op benzine rijdt valt af en toe de motor uit. Op gas geen probleem.
Ik krijg de volgende storingscodes:
17977 cruisecontrol schakelaar fout signaal. Af en toe.
17793 regelmodule, interne storing. Permanent.
Cruisecontrol staat er los van, maar kan 17793 er iets mee te maken hebben?

Groet, Alex
 

Tees

Donateur
All hail Gerrit Speek, ruler of VCDS territory :dankje:

Onze vraagbaak geeft voor 17793 als verschijnsel 'Cylinder doet niet mee' en als nogal teleurstellende oplossing: check/vervang ECU.

Ik ben dus bang dat er iets met de ECU aan de hand is. Je zou kunnen proberen die volledig opnieuw te laten programmeren, is ooit bij m'n vorige Faab een keer gebeurd door een dealer toen ik allerhande electronische storingen had die de verkopende garage niet opgelost kreeg. Dat loste alles toen op.
 

64rhfx

Senior Member
Cylinder doet niet mee..... Kan het zijn dat een van de bobines het dan af en toe niet doet. Maar dat zou niks met uitvallen te maken kunnen hebben. De motor valt op gas niet uit.
 

Tees

Donateur
Ik denk dat je hier oorzaak en gevolg door elkaar haalt: de foutcode geeft aan dat er een probleem is met het motorregelapparaat (oorzaak). Het gevolg is dat (op z'n minst) een van de cylinders niet meer meedoet, en je motor dus soms uitvalt.

Een cylinder die niet meedraait kan ook veroorzaakt worden door een slechte bougie, maar dat zou een heel andere foutcode veroorzaken.
De gegeven foutcode is ook nog eens persistent, dus goede kans dat er wel echt een probleem zit daar...
 

64rhfx

Senior Member
Wel vreemd dat het op gas geen probleem geeft. Is het een dure grap, regelunit vervangen? Kan het makkelijk zelf gedaan worden?
 

Thijs4motion

Forumguru
je zou dan haast denken dat er een fout is richting de injectie omdat deze het op gas wel goed gaat,
maar ook dan zou deze andere foutmeldingen geven,

ik neem aan dat er wel een G3 inzit

maar toch, hoe is het onderhoud van de auto
zitten er wel goede bougies in en hoelang zitten ze er al in?
 

64rhfx

Senior Member
Tja, bougies.... Zeker 20.000 want dat heeft dochterlief met die auto gereden. Ff vervangen maar. G3 zou ik niet weten. is dat te zien?
 

Tees

Donateur
Zoals ik zei zou ik eerst eens naar een dealer gaan om te vragen of ze m opnieuw kunnen programmeren. Dat kostte mij toen een paar tientjes, en tis het proberen waard. Vervangen voor een nieuwe zal wel vrij prijzig zijn, ik zou dan op zoek gaan naar een unit van de sloop. Denk dat je dan wel naar een unit moet zoeken van exact dezelfde uitrusting, anders krijg je problemen.
 

skodalie

Donateur
Check de bougies. Als die fout of er al lang in zitten dan slaat hij ook af. Bougies zijn ook niet duur. Bosch zijn geloof ik 10 euro voor een setje.
 

Ronnie

Forumguru
Hoi Alex,
Zitten speciale LPG bougies in, (Bosch platinum irridium) Ik heb bij de Fabia in het verleden al eens een bobine vervangen,
Dit werd aangegeven door VCDS. LPG systeem is van AG, G3. Bij voldoende motortemperatuur worden de LPG injectoren aangestuurd, de brandstofinjectoren worden dan stilgezet door de LPG ECU. Het lijkt me dus geen fout van de VW-ECU
omdat de LPG ECU direct aangestuurd wordt door de VW ECU.
 
Bovenaan Onderaan