Storing wagen verlichting

Hallo Mede Skoda enthousiastelingen,

Sinds avond zit er een storing in de verlichting. Bij het starten komt storing van de volgende lampen:

LV side light
RV Dipped beam ( klopt die is uit)
RV Knipperlicht ( doet het wel)
RA knipperlicht, doet het niet maar met de hendel op het stuur maar wel als ik de auto vergendel, opmerkelijk dus
LA remlicht
Nummerplaat verlichting ( die zijn uit idd)
RA side light
RA mistlicht ( werkt wel)
RV main beam ( klopt die is uit)

Wel heb ik gecontroleerd of alles uit is en of ik nog wel veilig naar huis kon in het donker.

Nu lijkt het mij erg sterk dat dit in 1 keer kapot. Op dit forum had ik al gevonden dat het mogelijk de BCM kan zijn?
Hopelijk heb ik vanavond tijd om te meten of er wel spanning bij de lampen is en de lampen en de zekering te controleren.

Toch heb ik sterk het gevoel dat het iets anders is. Is dit een bekend probleem of zijn er dingen die ik kan uitsluiten?

Mocht het een BCM zijn, wat zou een kosten indicatie zijn als ik de auto bij de garage breng? Als het simpel weg uitwisselen is dan kan ik het wellicht zelf ook wel. Het algemene onderhoud aan de auto doe ik ook zelf dus helemaal onhandig ben ik niet.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen wat het probleem is. Anders wordt het toch maar een Kodiaq haha

Tees

Donateur
Welkom! Velen hier waarderen het als je je even voorstelt in de Meet & Greet!

Wat betreft jouw probleem: het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit in de verlichting zelf zit, aangezien je zo'n waslijst aan meldingen krijgt. Sowieso is het m.i. slim om even foutcodes uit te (laten) lezen, dat geeft vaak veel meer (gedetailleerde) informatie dan zulke meldingen.

Daarnaast zou je eens naar de bekabeling kunnen kijken, en dan vooral in de buurt van de stuurmodule. Volgens mij valt verlichting onder de Central Electronics module, maar ik weet niet waar die fysiek zit in de wagen. Kan zijn dat die onderdeel is van de BCM (onder de paravan), maar denk eerder dat ergens los in/onder het dashboard zit.

Zo'n module nieuw kopen is vaak behoorlijk aan de prijs, maar ze zijn ook vaak zat bij de sloop te vinden. Dan moet je wel exact dezelfde uitvoering hebben en moet de codering nog overgezet worden van de oude naar de nieuwe. Dat laatste kan iemand als @Antera vast wel voor je doen. Maar wat mij betreft is dit last resort, het komt wel eens voor, maar ook weer niet zo vaak dat je dat meteen wil doen.

Antera

Donateur
Dit klinkt als BCM

Knipperlichten klopt want dan word het gestuurd door je waarschuwingsschakelaar en niet direct door je bcm Want als het goed is werkt die nog wel

Uitwisselen BCM moet die opnieuw gecodeerd en ingeleerd worden. Dit kan je niet zomaar zelf.

Ik kan dit wel voor je doen

Bovenaan Onderaan