Storing Trekhaak en PDC

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen.

Onlangs een Octavia 2 FL van 2009 gekocht. Bij aankoop werkte de parkeer sensoren niet, na uitlezen kreeg ik foutcode 01517. Wat inhoudt geen communicatie met trekhaak module.
Nadat ik in VCDS de trekhaak module heb uitgeschakeld werken de sensoren wel weer. Schakel ik hem in werkt het dus niet. Als ik nu een fietsendrager op de trekhaak hang doet geen enkele lamp van de drager het. Ik krijg ook geen foutmeldingen op dat moment.

Iemand een idee waar ik het beste kan starten met zoeken?
 

EdK

Forumguru
Meen eens hier ergens op forum gelezen te hebben dat de trekhaak op meerdere plekken met vcds ingesteld moet worden, maar vermoed dat een @Antera je hiermee zeker verder kan helpen.
 

Antera

Donateur
Het lijkt erop dat de trekhaakmodule defect is of de zekering van de module is defect. Je lampen moeten het altijd doen. Dat de PDC ermee stopt komt vermoedelijk omdat de trekhaak wel gecodeerd is maar het systeem deze niet kan vinden en dan uit voorzorg deze uitschakelt
 
Zou het zo simpel zijn? Gewoon een kapotte zekering? Zit deze gewoon in de zekeringen kast? Dat is natuurlijk het makkelijkste uit te sluiten.

Overigens zie ik op de radio (Swing) ook geen afstand indicatie verschijnen bij achteruit rijden. Is dit een optie?
 

hemi24

Forumguru
Kapotte zekering, defecte module, stekkerdoos vol water, noem maar op...

Heeft het in het verleden wel gewerkt? Misschien is dit te achterhalen bij een vorige eigenaar...
 
De vorige eigenaar weet het niet, die was het nooit opgevallen.

Toch maar gelijk even gaan zoeken en inderdaad een zekering kapot. Nummer 43, volgens het boekje is die van de trekhaak. Op het moment dat ik hem vervang klapt hij er gelijk weer uit. Ook hangen er 2 draden los onder het dashboard. 1 is massa en de andere is aangesloten op zekering 19 (die er niet inzit en niet voorbereid is.) zekering 19 is van regelapparaat aanhangerdetectie

De oranje draden lopen vermoedelijk naar achteren en dus naar de module
 

Bijlagen

  • IMG_20200930_181956856.jpg
    IMG_20200930_181956856.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 49

hemi24

Forumguru
Lieve help, wie heeft daar zitten prutsen!?!

Volgens mij gebruikt ECS doorgaans de zekeringposities 8, 44 en 45.

Wellicht handig om eerst te zien te achterhalen welk fabrikaat is geplaatst...
 
Laatst bewerkt:
Lieve help, wie heeft daar zitten prutsen!?!

Volgens mij gebruikt ECS doorgaans de zekeringposities 8, 44 en 45.

Wellicht handig om eerst te zien te achterhalen welk fabrikaat is geplaatst...
Ik vond het nog wel meevallen, kan je foto's laten zien van m'n vorige Leon daar was wat meer aangeprutst.

Zekering positie 8 is vrij volgens het boekje. 19 zou trailer detectie moeten zijn
Ik heb ook even de stekker doos open gehad, hier is geen vocht in te bekennen. Zaterdag ga ik opzoek naar de module, iemand tips hoe ik de bekleding het makkelijkste weg krijg in die hoek?
 

hemi24

Forumguru
Op de site van rameder staan de installatiehandleidingen van de diverse trekhaakfabrikanten; even kijken wie het uitgebreidst het demonteren van de zijbekleding beschrijft.
 

Antera

Donateur
Het is niet netjes gemaakt zeker niet zo benieuwd of het wel gesoldeerd is. Ik zou in ieder geval de trekhaak module eens opzoeken en los trekken. Dan de zekering vervangen en kijken of hij blijft zitten. Zo ja dan verder zoeken. Dan kan het goed in de stekkerdoos zitten die water heeft of anders. duidelijk ergens sluiting
 
Trekhaakmodule gevonden, ziet er van binnen nog goed uit. Met de module losgekoppeld blijft de zekering er ook uit klappen. Dus nog een stukje verder zoeken
 

Bijlagen

  • IMG_20201003_112613432.jpg
    IMG_20201003_112613432.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 24
  • IMG_20201003_112604888.jpg
    IMG_20201003_112604888.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 22
Inmiddels lijkt het probleem gevonden te zijn. Ik bleef maar volle sluiting naar massa krijgen op de oranje draden. De oranje draden lopen naar de canbus module en niet naar de stekker doos. Dus vanaf achteren verder naar voren alle kappen eraf gehaald om de kabelboom te volgen. Moet zeggen dat hij niet heel netjes gelegd is, Overlengte op de meest debiele plekken en achter een gordel oog gelegd waar geen ruimte was. Hier zat dus ook de sluiting zoals te zien in de foto's. Even opnieuw solderen en alles weer netjes wegwerken en dan testen. Moet zeggen dat alle kappen wel makkelijk los kwamen, niet zo gek als ze 3/4 van de schroeven niet meer terug gedraaid hebben.
 

Bijlagen

  • IMG_20201003_122919738.jpg
    IMG_20201003_122919738.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 45
  • IMG_20201003_122624762.jpg
    IMG_20201003_122624762.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 49
  • IMG_20201003_122613852.jpg
    IMG_20201003_122613852.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 42

EdK

Forumguru
dus nu moet je ook nog eens langs die dealer om die schroeven op te halen ?
Want die moet hij nog in een bakkie ergens hebben liggen natuurlijk...:koffie:
 
Vermoed dat die al verdwenen zijn, de trekhaak module is geproduceerd in 2009. Dus ik denk dat in die tijd ook de trekhaak gemonteerd is. Vraag me af of het ooit gefunctioneerd heeft
 

EdK

Forumguru
Vraag me af of het ooit gefunctioneerd heeft
Ach als ik af en toe zie bij aanhangers wat er wel en niet werkt dan verbaast het me niet als het nog nooit heeft gewerkt.
Zou zelf nu in jouw geval alle draden losnemen en één voor één goed aansluiten en checken voor de zekering er weer inging.
Want er is klaarblijkelijk lekker geprutst

En kijken of ik alle schroeven en clipjes weer compleet kan krijgen en weer monteren als alles werkt zoals behoort....
 

Cordoba

Forumguru
Met dat gepruts heb je aardig wat werk gekregen om het weer netjes te krijgen Sander. Bij de foto's onder het stuur viel me al op dat niet alleen veel goedkope isolatie tape is gebruikt en knijpverbindingen om draden te verbinden, maar dat bijvoorbeeld een bruine draad na zo'n verbinding verder gaat als zwarte draad. Ga je de bedrading opnieuw trekken (om problemen te voorkomen als de huidige bedrading mogelijk ook nog op andere plaatsen is beschadigd), of ga je alleen de gevonden fouten herstellen?
 
Alles werkt weer, complete kabelboom losgehad en opnieuw aan elkaar gesoldeerd waar kapot. Bij de zekeringen kast alles netjes gemaakt. Trekhaak weer in vcds geprogrammeerd en de verlichting doet het nu netjes en de parkeersensoren gaan uit bij aangekoppelde trailer. Helemaal top dus! Bedankt voor de hulp mannen, ik ga even wat kappen terug schroeven
 
Bovenaan Onderaan