Storing: proactieve inzittendenbeveiliging: beperkte werking

Rodo

Lid
Vanmorgen mijn 2 maanden oude Skoda O3 naar de garage gebracht. Sinds een week of 4 stond er een "proactieve inzittendenbeveiliging: beperkte werking" op de Columbus.

"Mischien een kabelbreuk meneer". Da's wel erg snel dan voor een nieuwe he? Dacht ik.

We wachten af. Ook gaf de cruisecontrol een keer een oranje lampje, welke storing aangeeft in het cruisecontrol systeem.

balen, na 4 jaar Toyota en geen enkele storing of iets nu al weer 2 storingen en weer garage bezoek.
De uitslag volgt....

Joske

Forumguru
aan wat moeten we dan denken? de automatische gordelspanners als voorbereiding op impact? of sideairbags die niet meer op scherp staan.. Heb je meer uitleg gekregen omtrent de mogelijke gevolgen van deze melding?

Noord26

Forumguru
@Cordoba: bij Toyota is geen terugroep-actie nodig omdat het bij een beurt standaard mee genomen wordt als het geen haast heeft; is mijn ervaring.

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Natuurlijk problemen met de remmen of gaspedaal dat kuren heeft kan best bij de volgende beurt. :nono:
Toyota is een paar jaar de absolute kampioen geweest in terugroepacties, dat zegt denk ik wel genoeg. Het meenemen bij een volgende beurt van kleine/minder belangrijke modificaties doen vrijwel alle merken zover ik weet.

@Noord26 hoewel je alles wel correct hebt ingevoerd, krijg ik geen melding en zie ook mijn naam niet in het groen (dus niet werkende tag). Als je bij het maken van de tag op de juiste naam klikt (van de namen die worden gesuggereerd door de forumsoftware) dan pakt ie de tag wel, en werkt het wel. Ik heb me daar al eens eerder over verbaasd, dat handmatig alle tekens correct intypen, geen melding geeft.

Noord26

Forumguru
VAG kent ook hangende gaspedalen, maar laat dat maar al te graag niet naar buiten komen in de media. Betrouwbaarheid is bij Toyota/Honda/Suzuki toch een stukje beter als bij een VAG-product. Mn pa is aan zijn 5e Honda bezig in wel 25 jaar. Maar nog nooit een defect gehad. Ook onze Swift in 7 jaar tijd niets gevonden en de huidige Alto ook probleemloos tot op heden. Konden we van de Fabia en de SuperB niet zeggen.

Wild Chocolate

Senior Member
Ik denk niet dat VAG (liefhebbers) Toyota de les mag lezen als het op terugroepacties aankomt. Waar Toyota gewoon de ballen heeft om openlijk uit te komen voor zijn fouten, herinner ik me bijvoorbeeld nog iets met TSI motoren... En diverse zaken die door PON worden aangemerkt als "producteigenschap".

Ook had mijn auto een probleem met pompverstuivers, waarvoor Audi's met exact dezelfde motor (BMN) allang teruggeroepen waren, in Engeland al een jaar een terugroepactie was, maar in Nederland had ik mazzel, want toen hij een week bij de dealer stond, kwam eindelijk ook de garantie-actie in Nederland (en Duitsland) van de grond. En dat was dan nog een onderdeel van een toeleverancier wat niet goed bleek, die rekening zullen ze dus gewoon bij Siemens gelegd hebben. Kun je nagaan als ze het zelf moeten betalen.
De vorige eigenaar van mijn auto heeft dus nog gewoon de volle mep betaald voor het vervangen van zo'n pompverstuiver...

Wild Chocolate

Senior Member
Bij de Fiat van mijn ouders brak na de garantie een bout van de cardanas af, en sloopte de versnellingsbak. Fiat zegt dan "dat mag niet gebeuren, die versnellingsbak wordt kosteloos vervangen". Zou VAG dat ook doen? Kijk dan ook even naar de EGR-kleppen die net buiten garantie stuk gaan en hoeveel verantwoordelijkheid VAG daar neemt...

Cordoba

Forumguru
Ik kan tegengestelde voorbeelden uit mijn omgeving noemen, maar laat dat maar achterwege. Ik zou zeggen back on topic, terug naar de storing in de pro-actieve inzittenden beveiliging.

Rodo

Lid
Niets dan lof over Toyota service. Wel een terugroepactie geweest maar dat is gepland onderhoud.

Maar on topic: Moet mijn O3 voor dag 3 missen, gisteren is er een kabelbreuk gerepareerd (?..), vandaag is gevonden dat een gordelspanner een mankement vertoont, is besteld en wordt morgen vervangen.

Hopen dat ie op de skivakantie heelblijft, dan gaan we daarna terug voor het gebonk achterin.
Toch wel frappant dat de leenbolide, een echte Skoda Citygo, stiller is dan de Octavia, wanneer ik over dremels rij.

Cordoba

Forumguru
Toch wel frappant dat de leenbolide, een echte Skoda Citygo, stiller is dan de Octavia, wanneer ik over dremels rij.

Zolang je maar niet over mijn Dremeltje rijdt :mad:

Serieus: Citigo is niet zo slecht, maar dat gebonk, is dat gedreun van de achterklep? Volgens mij heeft al iemand op het forum uitgelegd wat ie er aan gedaan heeft: achterklep veel strakker afgesteld, en onderdeeltje omgedraaid, zodat de achterklep gewoon loei-strak zit als ie dicht is.

Dnet

Senior Member
@Rodo is het probleem inmiddels verholpen? Ik word sinds vanochtend ook begroet met de melding (18.000 km) :(

Rodo

Lid
@Dnet Yep, volledig opgelost na vervangen van gordelspanners. na wat beginnersproblemen van de O3 nu gelukkig geheel storingsvrij. :thumbsup:

jaka

Nieuw lid
I.v.m. melding op display "Proactieve inzittende bescherming, beperkte werking" is er ruim een jaar geleden een nieuwe gordelspanner aan de bijrijderskant geplaatst. Op 8 januari 2015 trad de melding weer op en is deze weer vervangen. We zijn een paar weken verder en wederom treedt de melding weer op bij het starten van de auto.
A.s. dinsdag gaat de auto nu dus voor de 3e keer voor dit euvel naar de garage. Inmiddels ruim 72.000 km naar tevredenheid gereden, op dit na dan.
Ik heb bij de garage aangegeven dat zij dit beter moeten analyseren omdat dit nu geen toeval meer kan zijn.
Gezien dat mijn garage al meerdere meldingen heeft en dat er hier op het forum ook over gesproken wordt. Ben zelfs voornemens om dit Skoda te melden want mijn vermoeden bestaat dat er structureel iets niet goed zit in bijv. in de electronica, maar dat moeten zijn zelf maar uitzoeken.
Wie herkent deze storing nog meer?

Richard_Z

Nieuw lid
Mijn 4 maand oude O3 met 12000 km is vandaag ook bij de dealer geweest voor het vervangen van de gordelspanner. De auto gaf dezelfde melding en ook hier was het de bijrijderskant.

Bij het uitlezen van de storing gaf de dealer aan dat hij er nog 3 in backorder had staan voor andere klanten.

Ik ben ook van mening dat het een bijzondere situatie is dat zo'n onderdeel nu al stuk gaat. Je hoopt maar dat hij het wel doet, mocht het onverhoopt ooit nodig zijn.

jaka

Nieuw lid
En dan komt vanmiddag het verlossende telefoontje. De ontstane storingen blijken afkomstig te zijn van een reeks gordelspanners, aldus de dealer die een schrijven heeft gehad van Skoda zo werd mij verteld. Helaas zijn nieuwe gordelspanners op dit moment nog niet leverbaar. De verwachting is dat over 2 weken de storing verholpen kan worden, dus gelijk maar afspraak ingepland. Dealer verzekert mij wel dat de gordel naar behoren functioneert. Mocht dit niet zo zijn, dan zouden ze de auto ook niet de weg op sturen.

Joske

Forumguru
. De ontstane storingen blijken afkomstig te zijn van een reeks gordelspanners,
zeer interessante info.. gaan ze dan nu ook bij de importeur eens b*llen aan hun lijf hebben en een terugroepactie dirigeren? Of moeten alle eigenaars het maar weer ondervinden als er iets gaande is met hun auto.. :banghead:

Bovenaan Onderaan