Storing niet starten

Goede avond beste orakels,
Mijn octavia uit 2011 wil soms wel soms niet starten ook al trap je de koppeling in nou heb ik dit topic al regelmatig voorbij zien komen en was erg nuttig.
Echter nou blijft het probleem zich voor doen ook na vervanging van hulpkoppeling cilinder, hoofdkoppeling cilinder, sensor die er op zit ook bekabeling en stekkers nagekeken op breuken etc.
Of te wel ik ben ten einde raad nu is mijn vraag is er een mogelijkheid dit te omzijlen ook al werkt me cruzecontrol niet meer dont care als hij maar rijd zo gezegd heb al best geld er in gestopt om dit allemaal op te laten lossen maar tervergeefs.
Als iemand een idee heeft help wanted.

Mvg Dennis

Nou ja die heb ik niet vervangen idd omdat hij die melding geeft trap koppeling in om te starten en hij doet het nu bijv niet maar als ik een uur later nogbis probeer dan weer wel

PizzaPieter

Donateur
Ik denk dat het @Tees is die zou gaan vragen: "heb je de bekabeling alleen nagekeken of ook nagemeten"?

Geef je trouwens aan dat je cruisecontrol nu niet werkt of denk je dat ie niet gaat werken als je iets gaat omzeilen?

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ondanks dat je e.e.a. vervangen en nagemeten hebt, kan het haast niet anders dan dat het in de electronica zit (m.i. had je de koppelingscylinders niet hoeven vervangen). Heb je gemeten wat de output van de sensor is? Of uitgelezen met VCDS/OBDeleven/oid? En heb je de volledige bekabeling doorgemeten van sensor tot ECU? En dan óók nog eens aan de bekabeling gewiebeld terwijl je dat deed? Want de symptomen die je beschrijft doen wel heel erg denken aan een kabelbreuk.

Dat de CC het gewoon doet vind ik niet onlogisch: het signaal dat het koppelingspedaal ingedrukt is doet het volgens mij niet goed. De CC gaat pas uit als dat signaal ontvangen wordt. Logischer zou het zijn als de CC af en toe niet uit gaat als je de koppeling induwt (wat wel eens interessante resultaten kan opleveren zoals belachelijk veel gas geven :pieker:)

Duijzer

Donateur
Misschien een rara vraag (heb al jaren geen handbak meer...): Kun je hem niet starten als hij in z'n vrij staat? Het lijkt me geen mechanisch iets zoals @Tees al schrijft. Tenzij de koppeling niet helemaal vrij komt en een sensor dat meet. Maar dat zou je tijdens rijden ook moeten merken. Zoals genoemd, sensor doormeten en bekabeling controleren. En niet alleen kijken, maar meten (en dan vooral als ie niet start...)

Tees

Donateur
Nee, de O2 heeft de verplichting om de koppeling in te trappen bij het starten van de motor. Ik deed dat altijd al automatisch, maar het gebeurt me sinds ik de O2 heb een enkele keer dat m'n hand- en voetbeweging net niet synchroon loopt en de startprocedure niet ingezet wordt met de melding 'Koppeling intrappen'. De auto heeft volgens mij geen sensor die detecteert of de versnelling in z'n vrij staat. Die melding staat ook standaard in de Maxidot als je de auto op contact zet volgens mij.

Nog even terugkomend op het voorstel van doorverbinden van draden: ik zou dit echt niet aanraden. Je huidige probleem kan er wellicht mee opgelost worden, maar de auto denkt dan dus permanent dat de koppeling ingedrukt is. Ik vermoed dat dat allerlei nare bijeffecten heeft, ook op veiligheidssystemen zoals ABS en ASR. Ik zou het risico niet willen nemen.

Bovenaan Onderaan