Storing na plaatsen led in kofferbak icm elektrische achterklep

O3-Rider

Senior Member
Combi uit 2019 met elektrische achterklep. Na plaatsen van 2 leds in de kofferbak en het afsluiten van de auto, gaat de binnenverlichting knipperen en zie ik op het scherm van de virtuele cockpit dat de achterklep open/dicht/open/dicht aangeeft. Dit flikkeren gaat met een snel tempo.

Ook even met 1 led geprobeerd, dan knippert het ook, maar dooft na enkele seconden.

wist niet dat dit met elkaar te maken had, ik vermoed weerstand waard. Hoe is dit op te lossen? Ik kan gebruik maken van ebdeleven……
 

Duijzer

Donateur
Ik vermoed dat de schakeling op de verlichting van de kofferbak zit. Geen stroom op de verlichting is het signaal dat de klep dicht zit. Led trekt onvoldoende stroom om daar een spanningsverschil in te maken en dus 'denkt' de auto dat de klep nog open staat. Het flikkeren komt ook doordat de schakeling niet ingericht is op zo weinig stroomverbruik. Weerstand ertussen kan dat oplossen, maar let wel op waar je die opbergt. Kan behoorlijk warm worden en dat wil je niet tussen je bekleding hebben.
Wellicht kun je ze uit coderen, maar dan heb je dus ook kans dat je ook het signaal dat de klep open is uit codeert. Ik ben er niet genoeg thuis in om te weten hoe dat werkt.
 

hemi24

Forumguru
Geen zogenaamde CAN-bus leds gebruikt?
Vervangingsweerstand over de led lost het probleem waarschijnlijk op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Captain Hook

Forumguru
Dan maak je er zelf een CAN bus lamp/LEDje van!

Kwestie van de juiste vermogensweerstand parallel aan de nieuwe LED zetten, zodanig dat het originele stroomverbruik van het oorspronkelijke gloeilampje gesimuleerd wordt.
M.a.w. de Wet van Ohm ff gebruiken. ;)
 

serum

Senior Member
Ik vermoed dat de schakeling op de verlichting van de kofferbak zit. Geen stroom op de verlichting is het signaal dat de klep dicht zit......
Dwz dat met defecte lampjes je altijd de melding hebt dat de kofferbak niet dicht zit? Verbaas mij nergens meer over, maar ik denk eerder dat er wellicht diodes op het lampje zitten (om fout aansluiten te voorkomen) die die boel in de war schoppen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

kevinbel

Actief lid
Zover ik weet moet je dat coderen met bijv VCDS om de waarde om te zetten naar 'LED' om zo een storing te voorkomen.

Hetzelfde geldt namelijk als je je achterlichten of kenteken verlichting vervangt met LED.

Kan zo even niet vinden welke adoptie het is helaas.
 

Captain Hook

Forumguru
@kevinbel Da's natuurlijk een veel simply-clever(e) oplossing dan van die lompe belastingsweerstanden.
Echter moet het dan wel mogelijk zijn bij de betreffende auto...
 

Tees

Donateur
Ik begon al in de war te raken: we hebben het over de lampjes ín de bagageruimte toch? Volgens mij hebben die helemaal niets te maken met de achterklep, al is t maar omdat ze op een andere kabelboom zitten.

Wat ik vermoed is dat de LEDs het CANbus signaal storen. Als het LEDs van onbepaalde kwaliteit zijn, dan wil dat nog wel eens gebeuren, die zijn soms namelijk electronisch niet zo netjes als zou moeten. Ik heb zelf zowel in de F1 (weinig CANbus) en in m'n huidige O2 (al best wat CANbus) LEDs van hypercolor.de in de achterbak (en in de O2 ook in t handschoenenkastje), die werken zonder enig probleem of merkwaardige bijeffecten. Maar die kosten ook een veelvoud van die van neef Ali.

Het omdraaien van de LEDs wil trouwens ook wel eens werken idd.
 

1983jeroen

Forumguru
Lijkt wel wat op mijn vage klachten die optreden als ik de binnenverlichting aanzet. Met minimaal 2 lampjes tegelijk gaat de auto piepen en knippert het plaatje van de auto snel met rode achterruit.
Helaas nog geen oplossing.

Ik heb ook led in de kofferbak geplaatst
 

O3-Rider

Senior Member
Wat een reacties, dank. Vanmiddag nog een paar losse t10 leds gevonden, daar eens mee spelen.

Nu had ik een compleet lampje, dus inclusief behuizing.
 

EdK

Forumguru
Kans is zelfs aanwezig dat als je maar één lamp terugzet naar gloeilamp dat het probleem is verholpen....
dit zelf met de Yeti ervaren met de achterlichten
 

1983jeroen

Forumguru
Volgens mij was mijn storing er ook al toen er nog gloeilampen in zaten, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Waarschijnlijk door het gebruik van goedkope, slechte LED’s, welke geen CANbus draaien, en je vreemde foutmeldingen krijgt.

Het is het proberen waard om even terug te wisselen naar gloeilampje, dan weet je het gelijk!
 

Eltjo

Forumguru
Ik heb ook een aantal van die goedkope Ali lampjes in de interieur-en kofferbakverlichting.
De meeste doen het prima zolang ze maar constant, dus 100% pwm branden als ze aan zijn. Gaat het pwm % omlaag, dan gaan ze makkelijk knipperen. Daarom heb ik blauw glas, wit schijnend gloeilampjes als footwell verlichting.
Soms gaan ze ook gewoon knipperen als ze langer aan zijn en op 100% branden.

Het gaat er bij mij niet in dat aan het stroomverbruik van de kofferbakverlichting gedetecteerd wordt dat de bak openstaat - veel te omslachtig. Zet gauw de gloeilampjes terug en kijk het even aan met je kofferbak open detectie.
 
Bovenaan Onderaan