Storing knipperende gloeispiraal en motormangement

Tees

Donateur
Dat zou wel te vinden moeten zijn in ElsaWin (of de online versie ervan)! Staat helemaal vol met stroomloopdiagrammen incl kleuren en welke pinnen.
 

Eltjo

Forumguru
Gevonden! Ik ga alleen niet bij deze temperatuur buiten onder mijn auto liggen (aan de LMM heb ik gisteren bovenop de motor wel gemeten), dus biedt ik hem dinsdag bij een bedrijf aan wat beter bekend staat.
Vraag, wat zijn de 4 x T4b... in de bijgaande tekening? Is dat een extra stekkerverbinding? Zo ja, waar kan die zitten?
1670153999828.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Eltjo

Forumguru
Zo zoekend (hoe zoek ik - tunnelversie?) kom ik meer mensen tegen die hetzelfde probleem hadden;

Oplossing: volgens Technical product information Volkswagen 2026831 met 1KD 971 658 Wiring harnas kit of het eerste stuk vernieuwen tot de verbinding T4b die in de buurt van de versnellingsbak zou moeten zitten.

Over de uitvoering van de reparatie laat ik uiteraard weten, dan heeft een volgende daar ook wat aan.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Je bent al lekker zelf op weg gekomen zie ik, inderdaad is die T4b een doorlusstekker ergens. Heel fijn, want dat betekent dat je (of de garage) daar kan meten en indien nodig alleen dat stuk hoeft te vervangen en niet het hele stuk naar de ECU. Ben benieuwd!
Mochten ze dat stuk wilen vervangen, dealerprijs is €40. Niet echt goedkoop voor een paar meter 4-aderige draad met een snoertje. Misschien dat een goede garage gewoon zelf snoer heeft liggen en een stekker erop krimpt.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Ah, die prijs heb ik opgevraagd via het webformulier !!! van de Skoda dealer..... Net zoals die MAP sensor.... Toen ik belde en zei dat ik langs hun kwam en graag wilde weten of ze die op voorraad hadden.... nee dat kon niet telefonisch, dus ik had 3 dagen later al antwoord; € 96 (BOSCH bij materialenzaak €35).
Op een van die links in deze post hadden ze het ook over € 40. Maar hoe kom jij daar (op zondag) aan?
Tja, spitten en spitten op internet. Ik vind het wel leuk om iets zelf uit te zoeken en vooral te repareren, maar dan moet het wel warmer zijn!
 

Cordoba

Forumguru
Het raarste hier is dat de charge air pressure veel hoger is dan de ambient air pressure. Bij stationair draaien is de turbo namelijk niet actief en horen die vrijwel gelijk te zijn. De waarde van de ambient air pressure is wel plausibel, dus ik verdenk toch de MAP sensor alsnog. En aangezien die al vervangen is, gaan m'n gedachten uit naar de bedrading. Heb je die al doorgemeten?
1010 of 1019 mbar is voor een barometer wel serieus verschil, maar aangezien dit gemeten is door 2 verschillende instrumenten kan dat ook een kwestie van ijken (inregelen) zijn, om het gelijk te krijgen.

Wat de Bosch sensor betreft: zo'n 10-15 jaar terug waren er bij Vagmotoren vaker problemen als een kapotte LMM/MAF/MAP vervangen werd door een Bosch sensor, hoewel dat vaak pas na een aantal weken/maanden was. Bij bepaalde motoren kán een Bosch sensor dus een probleem vormen, maar ik durf niets te zeggen over welke gevallen dat risico lopen. (destijds meermaals over gelezen op het Seat forum).

Overigens is een turbo altijd actief als de motor draait, alleen hoe hoger het toerental hoe groter het effect van de turbo. Bij de kleinere turbo's die tegenwoordig gebruikt worden zie je al eerder effect van de turbo dan bij die grote jongens die vroeger gebruikt werden (die hebben meer lucht nodig om goed in beweging te komen).
 

Eltjo

Forumguru
Ambient pressure 1019 mbar, Charge air pressure 1593 mbar !!
Staat ook als Charge air pressure, specified value 1041 mbar.

Ik denk dus ook dat de meting hiervan roet(veeg) in het eten voor de motor gooit. Als je n.l. luchtvolume dat omrekend naar barometrische waarden, gaat er veel meer lucht de motor in dan werkelijk het geval is. Dan klopt er waarschijnlijk geen bal meer van als de ECU dat vergelijkt met meetwaarden van andere sensoren (ik denk de Air mass + Ambient air pressure) en komt de melding P1592 00 [167] - Implausible Correlation naar voren.
 

Tees

Donateur
@Eltjo ik gebruik deze website, das een online ETKA met onderdelendatabase (met prijzen) erin. Die prijzen kloppen niet op de euro af, maar zitten aardig in de buurt:
 

Eltjo

Forumguru
Dank je @Tees!
Het converteren van de log files naar leesbare Excel tabellen nu ook gelukt (kwestie van een vinkje te veel bij conversie).

Is iemand handig om de bijgaande logs in de .xlsx file (even de .txt eraf knippen) beter te lezen/begrijpen dan ik?
 

Bijlagen

  • LOG-01-161-171-181-211-221-431-441-931.xlsx.txt
    19,9 KB · Weergaven: 6

Eltjo

Forumguru
De eerste indruk van de 2e garagist (25 jaar ervaring op dezelde plek, positieve recensies en weet natuurlijk wat VCDS is);
De meetsignalen van de sensoren lijken goed, de turbo waste gate actuator lijkt een eigen wil te hebben en de stang gaat zwaar. DPF belasting is vrij hoog, wellicht door mijn 85 km in noodloop rijden. Het inlaattraject is vettig...... Verder proef gereden en meetwaarden blokken bekeken. Nog geen duidelijke diagnose.

Wel rijdt de man zelf Golf diesel en is positief over de kwaliteit en duurzaamheid van een diesel.
Ik hoop morgen meer te horen.
 

Eltjo

Forumguru
Afgelopen vrijdag geïnformeerd bij de garage; ze hadden en draadbreuk gevonden van een sensor en wachten op de actuator van de turboschoepen. Ik zag vanmiddag dat mijn auto niet meer stond waar die vanochtend stond, dus dat er aan gewerkt is.

Hopelijk krijg ik morgen bericht dat die klaar is…. Leuk zo’n 1,5 jaar oude Focus 1.0 Ecoboost waarmee je heerlijk 1:20 benzine mee rijdt, maar ja, dat betekend ook dat de auto al weer 3 weken alleen maar geld kost en helemaal niets oplevert van de km vergoeding van de werkgever. Ik ben het nu wel zat dat auto wisselen en meerijden. Nu weer in de Trevis van mijn vrouw de 7km naar werk heen en weer, dat is wel weer leuk, maar niet voor langer dan een 1 - 1,5 uur rijden.

Dan hopelijk donderdag een 180 km rit naar Hasselt B om weer vertrouwen te krijgen in de auto en onlangs gekochte winterwielen monteren. Tenslotte moet het de donderdagmiddag/avond voor de kerst naar Berlijn voor de overnachting en vrijdag 700 km verder rijden naar schoonmoeders.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Auto vandaag opgehaald!
Het probleem zat in 2 dingen; - slecht contact van de bedrading naar de MAP sensor.... aan de kant van de ECU.
Geen verassing (zie link uit mijn berichtje van 4-12 hier boven, dit op papier ook netjes bijgeleverd).
Maar ik begrijp het wel als je dan wel dan niet een goed signaal hebt. Op een gegeven moment een spanningsval van 2V op 5V.
Hiertoe bedrading vanaf ECU naar MAP sensor getrokken en MAP + turbo actuator gedemonteerd/gecontroleerd en waste gate afgesteld.
Ze hadden eerst de turbo actuator vervangen, maar dit hielp dus niet en is de oude getest en retour geplaatst. Tevens is onder de parafan schoon gemaakt.

Totaal een dag werk en €630 incl. BTW + nog de €106 die ik bij de eerste garage kwijt was voor het vervangen van de oude sensor die nog o.k. was.
 

Tees

Donateur
Mooi dat t opgelost is nu! Stevige rekening, maar voor een dag werk is dat ook zeker geen raar bedrag. En storingzoeken gaat snel in de uren lopen.

Doet me stiekem wel goed dat we t hier redelijk goed bij het juiste eind hadden, en dat helemaal gratis ;)
 

Eltjo

Forumguru
Ja, als achteraf gezien de "dure" kabel (1KD 971 658 Wiring harnas kit € 65) klakkeloos was vervangen zoals de MAP sensor dat ook was, dan was de rekening heel veel lager uitgevallen.
Dat doet mij denken aan dat de arbeidsintensieve reparaties/vervanging (veren+schokbrekers voor, EGR en aircocondensor) die ik in PL voortijdig heb laten uitvoeren, helemaal geen slecht idee waren!
Maar dat ga je bij zo'n kabel natuurlijk niet doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Wel opvallend dat ze dat niet als eerste gecheckt hadden. Die spanningsval is tenslotte vrij eenvoudig te meten, en dan hadden ze t snel gevonden.
Maar goed, uiteindelijk is t opgelost, dat is t belangrijkste.
 

Eltjo

Forumguru
Ik had ook de suggestie gedaan om die MAP sensor eerst te meten. Ik vertelde (en op schrift zoals hierboven) dat ik de LMM al had gemeten. Maar als het zich niet steeds voordoet....

Edit: ook is het vaak dat er (te veel) op ervaring gesleuteld wordt en voor analytisch nadenken te weinig tijd wordt genomen.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Als je een storing hebt die er wel en dan niet is dan is deze vaak moeilijk te vinden.
Dan zal je hem moeten proberen te genereren.
Zakelijk ook vaak genoeg dat ik bij klanten kom en dat ze op voorhand al vragen hoe lang ik bezig ben ?
Tsja moeilijk te zeggen , maar spreek dan in algemeen af dat ik 2 uur er aan besteed
Dat ik eerste uur gebruik om storing te genereren en dan eventueel op te lossen.
Lukt dit niet dat ik dan probeer te achterhalen waar probleem eventueel uit kan voorkomen en een verslag schrijf ( voor zaak en klant) met mijn bevindingen op lokatie.
En dat ze dan een offerte krijgen met hierin vermeld WAT we willen doen en wat de kosten zijn per handeling.
Dit zodat de klant voor groot deel zal weten wat zijn kosten kunnen worden.
De man uren worden wel verrekend op basis van regie !

Want een storing kan echt in één minuut opgelost zijn, maar kan ook 2 tot 3 dagen van zoeken zijn.
En mijn ervaring is wel dat heel vaak een storing is veroorzaakt door derden !
Die dan iets hebben verkocht wat zo moeten werken met onze spullen, wat dus niet zo is !
En dan praat ik over elektra / elektronika cq software

Maar mechanisch heb ik ook wel eens een dag bij een klant gestaan omdat zijn pomp niet meer wilde vacuum trekken.
En kunnen soms heel lullige dingen zijn, maar waarvoor ik wel een complete pomp (kast) uit elkaar moet trekken.
Maar naarmate je ouder word en langer bij een firma werkt dan los je ook een boel storingen op puur op gevoel / ervaring, waar een klant uiteindelijk ook zijn voordeel van heeft.
 

Eltjo

Forumguru
Maar naarmate je ouder word en langer bij een firma werkt dan los je ook een boel storingen op puur op gevoel / ervaring, waar een klant uiteindelijk ook zijn voordeel van heeft.
Helemaal, mijn werkgever gaat volgend jaar stoppen met de service/onderhoud aan machines bij productieapotheken. Dat doe ik bijna 20 jaar naast het reguliere service-kalibratiewerk wat meestal op de zaak is. Ik begon met z'n 45 adressen door heel NL, maar dat is nu gereduceerd tot 10-15 door fusies en verscherpte productie eisen.
Nogal eens belden operators en technici op met vragen en konden ze soms daarna weer verder. Ik sta (ook letterlijk) een stuk dichter bij de klant en hun situatie. Ook doen er steeds meer zonder eigen technische dienst en zijn aangewezen op buitenfirma's. Vanaf volgende jaar zijn ze dan primair aangewezen op de fabrikant die 800 km verderop zit en wordt dus een duur grapje als ze ondersteuning nodig hebben. Wel kan men via de fabrikant i.o. ons/mij inschakelen als dat bij ons in de planning past. Ik ben benieuwd....

Vanavond de "nieuwe" winterwielen gemonteerd. Helaas was de hal op het werk vol, dus het was in de koude en het laatste in het donker.
Continental TS830 225-17 7-7,5 mm profiel en DOT4113, dus 9 jaar oud op Dezent hele nette velgen. Geen scheurtjes en donker opgeslagen geweest en 1 jaar jonger en een paar mm meer dan mijn "oude" LM winterwielen 205-16. Ze waren gebruikt op een Mercedes, en kocht ze 1 km verderop voor €60 + €5,50 voor Ali centreerringen. Zo'n set kost nieuw ongeveer wat ik kwijt was een de motorreparatie.
Een nadeel; op 225 passen waarschijnlijk niet sneeuwkettingen die ik heb maar nooit heb gebruikt.

Goed, morgen weer even wennen aan de andere sloffen en een rit van 190 km en retour om weer wat vertrouwen te krijgen en met vertrouwen volgende week via een Berlijn overnachting 1450 km af te leggen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan