Storing gasklephuis, lambdasonde en roetfilter

Duijzer

Donateur
Ik heb een kerstboom aan lampjes op het dashboard. O3 RS Tdi 2.0 CUPA motor. Gloeispiraal knippert, motorstoringslampje brandt en hij geeft de melding 'Roetfilter', raadpleeg instructieboekje. Dat heb ik uiteraard gedaan, maar daar kom je niet veel verder mee als 'bezoek de dealer'.
Ik heb de auto uit laten lezen, als storingscodes geeft hij:
P223700 Lambdasonde systeeem 1 pompstroom (onderbreking)
P210200 Gasklepregeleenheid (signaal te klein)
P211100 Gasklepregeleenheid (component klemt open)
De garage wilde aan de hand van de melding 'Roetfilter' en de kilometerstand (199.000) het roetfilter vervangen. Zou alles bij elkaar zo'n 3.500,- gaan kosten.. Op de vraag of daarmee de storing dan opgelost is konden ze geen antwoord geven, maar 'rond die kilometerstand komt het roetfilter er sowieso aan'. Nou ben ik best tevreden over die garage, maar die manier van probleemoplossing ligt me toch niet helemaal.
Ik heb de APK even naar voren gehaald, want daar zit een roetdeeltjesmeting in. Hij mag voor APK 1.000.000 ppm uitstoten, de meting kwam net onder de 300.000 ppm. Dus met het roetfilter is niets mis.
Zelf denk ik meer aan een vervuild gasklephuis, of een sensor die stuk is. En dat daarom het roetfilter niet kan regenereren en hij daarom die melding geeft.
Ik heb contact opgenomen met VAGTechniek met de vraag of zij een goede diagnose kunnen stellen en de storing kunnen verhelpen. Over een goede week kan hij daar terecht.
Ik houd jullie op de hoogte van wat ze vinden en wat de oplossing is.
 

Tees

Donateur
Ik zou beginnen met de lambdasonde vervangen en/of bedrading controleren. Dat kan zomaar samenhangen met t roetfilter, want als die verkeerde signalen doorgeeft is de verbranding niet optimaal en krijg je meer roetvorming en mogelijk ook slechte regeneratie.

De smoorklep (tis geen gasklep bij een diesel) zou ook iets mis mee kunnen zijn gezien de 2 volgende foutcodes, maar ik weet niet of die essentieel is voor de overige problemen. Kan natuurlijk wel zeker zo zijn.

Heb je zicht erop wanneer welke code gekomen is? Bij uitlezen staat de meldingsdatum/tijd en km-stand en hoe vaak de fout voorgekomen is erbij. Dat kan helpen bij bepalen wat nummer 1 is om aan te pakken (degene die het eerste of vaakste voorgekomen is).

Dat de garage het roetfilter wil vervangen, eigenlijk zonder aanleiding is iig achterlijk. Klassiek gevalletje van 'melding roetfilter, laten we die maar vervangen', zonder verder na te denken
 

Duijzer

Donateur
Vrijwel tegelijk ontstaan, dus wat je zegt klopt. Er moet een verband tussen sonde en klep zijn. Roetfilter is later gekomen, maar ik heb de indruk dat als ik de eerste twee foutcodes oplos, het roetfilter gaat regenereren en die melding ook weg gaat.
 

Stuiver

Forumguru
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met mijn Tdi, superb. Andere km stand, vergelijkbare kerstboom en gedachtegang.

Uiteindelijk niet naar de dealer en ook bij VAG uitgekomen, en in een meertraps-raket uiteindelijk DPF moeten vervangen, waarna het probleem over was. 3800 euro lichter.
VAG is eerlijk over de what-if-then-else, maar ik kwam toch onderaan de beslisboom terecht. Kan ik VAG niet aanrekenen.
 
Als de gasklep (smoorklep) niet correct werkt gaat een regeneratie ook niet correct werken. Dus zou hiermee beginnen met deze te reinigen of te vervangen. Lamdasonde kan gevolgstoring zijn, juist zoals de regeneratie.
 

Duijzer

Donateur
Wel, de auto is bij VAGtechniek geweest. Op de heenweg ging de auto in noodloop, maar nog voldoende vermogen om rustig aan Nuenen te halen. Uitgelezen. Er zaten 4 storingen in: Lambdasonde, Gasklephuis (smoorklep), Roetfilter en de auto stond in noodloop. Op de terugweg belde VAG al dat ze de diagnose gesteld hadden. Het is een keten van gebeurtenissen die in eerste instantie wordt veroorzaakt door een slecht signaal uit de verschildruksensor. Die maakt dat het gasklephuis niet goed kan werken en daar een storing op geeft. Door die storing gaat de auto niet meer regenereren en loopt het roetfilter vol. En als dat een paar honderd kilometer zo blijft gaat de auto in noodloop.
Het advies was om in ieder geval de verschildruksensor te vervangen en eigenlijk ook de smoorklep omdat die ver heen was. En de kans bestond dat ik dan over 500 kilometer weer storing had.. Duidelijke diagnose en duidelijk wat de kosten waren. Opdracht gegeven om dat uit te voeren. Nadat ze de verschildruksensor en de smoorklep vervangen hadden konden die storingen gewist worden en kon de auto handmatig op regenereren gezet worden. Dat lukte nu wel, alle storingen konden gewist worden en bleven ook na een proefrit weg. Voor zijn eigen gevoel heeft de monteur toen nog even een deeltjesmeting uitgevoerd, de roetuitstoot was nihil. Dus het roetfilter is top. Net als de communicatie en het advies van VAGtechniek. Ik was uiteindelijk voor het hele traject inclusief 2 dagen leenauto 974,- ex btw kwijt.

Het wrange is dat ik die verschildruksensor 300 kilometer voor de melding heb laten vervangen omdat hij toen al een keer een melding gaf... VAGTechniek heeft die sensor eruit gehaald, en die is 'made in malaysia'. Hoeft niet slecht te zijn, maar is dat in dit geval wel. Ik ben er overigens mee terug gegaan naar de garage die hem geplaatst heeft en dat is goed opgelost.

Wat ik in ieder geval weer geleerd heb:
- Neem niet voetstoots aan wat een garage zegt als het om vervangen gaat. Denk zelf ook na en vraag na waarom men denkt dat met het vervangen van dat onderdeel het probleem opgelost is. Als ik in dit geval direct akkoord had gegaan had men het roetfilter vervangen (€ 3500,-) en er dan achter gekomen dat de storing niet weg was. Vervolgens waarschijnlijk de smoorklep vervangen en uiteindelijk de sensor ook. Dan had ik € 4.500,- ex btw verder geweest.
- Sta erop dat men onderdelen vervangt door originele onderdelen, of in ieder geval onderdelen van dezelfde fabrikant. Zeker sensoren zijn uiterst gevoelig en voor een paar tientjes meer wil je geen ellende. Ga er niet standaard vanuit dat onderdelen die je net vervangen hebt altijd goed werken, meten is weten.
- Als het complex wordt, zoek dan advies bij een specialist. Een uur besteden aan een goede diagnose kost minder dan een onderdeel vervangen dat niet kapot is.
En tot slot: Prima bedrijf, dat VAGtechniek. Maar dat wisten we hier op het forum al..
 

Tees

Donateur
Fijn dat t nu opgelost is met iig een stuk minder kosten dan eerst geraamd!

Je vergeet nog de belangrijkste tip: bij twijfel of problemen altijd even het forum raadplegen voor advies. Ik zat er zo teruglezen toch niet gek ver vanaf ;)

En idd: sensoren altijd van A-merken kopen. Ik koop altijd Bosch, dat gebruikt VAG voor het merendeel van de sensoren en is gewoon prima kwaliteit. Het kan met sensoren heel nauw komen, veel nauwer dan met meer mechanisch spul.
 
Bovenaan Onderaan