Storing Front assist

Anna L

Nieuw lid
Sinds ik de skoda scala heb, gaat mijn auto uit het niets heel hard remmen. Zonder voormelding dat er geremd moet worden.
Dit gebeurt ook vaak als ik rij zonder dat er iets voor mij zit.
Op dit moment gebeurt dit gemiddeld 2-3 keer per week, hebben mensen hier meer last van?

Anna L

Nieuw lid
Ik ben terug geweest naar de dealer kan helaas niks vinden.
Want zegt dat alle systemen gewoon werken, en ziet geen foutmeldingen.
Maar is inderdaad erg onveilig

mauricemauzzz

Actief lid
Sinds ik de skoda scala heb, gaat mijn auto uit het niets heel hard remmen. Zonder voormelding dat er geremd moet worden.
Dit gebeurt ook vaak als ik rij zonder dat er iets voor mij zit.
Op dit moment gebeurt dit gemiddeld 2-3 keer per week, hebben mensen hier meer last van?

Remt de Scala dan helemaal af tot stilstand of tot een bepaalde snelheid?
Heb jij "verkeersbordherkenning" op je Scala?
En zo ja, dan zou het misschien daar aan kunnen liggen.

Rainesh

Forumguru
Plaats een dashcam en film het. Daarna weer bij de dealer neerleggen en eventueel importeur.

Vorige week bij Harderwijk ging onze Scala opeens volledig in de ankers, een moment dat de voorwielen blokkeerden, ogenblikkelijk daarna reden we gewoon verder.
Nog nooit eerder zoiets meegemaakt en het was een behoorlijk schrikmoment, je weet echt niet wat je overkomt. Doordat het maar een zeer kort remmoment was had het geen gevolgen voor de snelheid van de auto, gelukkig maar want er zat een zware vrachtwagen veel te dicht achter ons, iets langer remmen en het is boem.

Catryn

Nieuw lid
Goedemorgen,

Is er nog iets uitgekomen want wij hebben hetzelfde probleem met onze superb.

Groeten Catryn

hemi24

Forumguru
Ik had het laatst in de parkeergarage in Assen, gewoon tijdens het stapvoets voorwaarts rijden met de Scala; geen idee wat de trigger was of dat er iets zat wat het systeem (ver)stoorde…

Ik heb sinds kort een rare storing met de Front Assist. Als de auto een nacht stil heeft gestaan, verschijnt er na ongeveer een minuut rijden de melding "Front Assist niet beschikbaar. Geen sensorzicht." op het dashboard. De Lane Assist werk wel gewoon nog goed, dus het lijkt me niet dat het aan de camera ligt.

Een vuile radar zou eventueel kunnen, maar die van mij ziet er schoon uit. Ik heb zowel de camera als de radar meerdere keren schoongemaakt, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.

Nu komt het vreemde: als ik zo'n 15 kilometer heb gereden en ik stap even uit de auto, en na een kwartiertje weer instap, werkt alles ineens weer prima. Hoe kan dit? Dit is gewoon van de ene op de andere dag begonnen.

Zou dit kunnen liggen aan een versleten batterij die storingen veroorzaakt? Misschien is mijn redenering totaal fout, maar als je langer met de auto rijdt, laadt de alternator de batterij bij en zal de spanning ook hoger zijn. Op een kwartiertje verliest die niet zoveel spanning als over een hele nacht, en komt er ook geen storing. Maar als de auto langer stil staat, zeker in de kou, dan zakt de spanning en kan dat misschien wel voor een storing zorgen?

De auto is bijna 6 jaar oud en heeft nog de originele batterij. Soms duurt het net iets langer voor de motor start (niet heel lang, maar je merkt dat het wat meer moeite kost dan normaal). Het start-stop systeem doet het al meer dan een maand niet meer, ook al staan de verwarming en koplampen (de grote verbuikers dus) uit. Vroeger schakelde de motor bijna bij elk stoplicht uit. Ik rij geen extreem lange afstanden, maar tijdens het semester doe ik wel dagelijks een ritje van 50 km heen en terug naar de campus, op wegen van 70 km/u.

Rallye

Forumguru
Kan ook aan kou of vocht liggen. Zo’n melding is dan na een paar kilometer weg. Maar jij hebt dus een herstart nodig?

Aangezien ik mijn OBDeleven een paar maanden geleden teruggestuurd had (reden: als leek vond ik het eng om zelf dingen te programmeren en de one click apps bleken onbetrouwbaar), had ik dus niet de mogelijkheid om de auto zelf uit te lezen. Ik ben dan maar naar de verkoper gegaan (waar ik trouwens nog een half jaar garantie bij heb) en die heeft de auto uitgelezen. Zijn conclusie: er moet een kalibratie gebeuren bij Skoda. Dus heb ik meteen een afspraak gemaakt, en ik kan de auto volgende week binnenbrengen. Ik ben benieuwd.

@Rallye : als ik de auto start, verschijnt er op het dashboard een symbooltje met een zandloper, wat volgens mij betekent dat de hulpsystemen aan het opstarten zijn. Normaal zou dat na zo’n 30 seconden rijden moeten verdwijnen. Maar bij een 'cold start' blijft het symbooltje soms wel één a twee minuten staan, waarna de melding “Front Assist niet beschikbaar. Geen sensorzicht.”
verschijnt.
1738726811441.png

Als ik dan zo’n tien kilometer gereden heb, uitstap, de auto afsluit en na een kwartier weer vertrek, is er geen enkel probleem meer. Gewoon de motor uitzetten, en vervolgens meteen terug aanzetten biedt geen oplossing. Als de auto een nacht stilstaat, komt de melding weer terug.

Edit: Afbeelding ter verduidelijking.

Update: De melding is sinds gisteren niet meer teruggekomen. Mij lijkt het dat als de radar echt gekalibreerd moet worden dat ik eigenlijk nooit een werkende radar zou moeten hebben, maar ga hem denk ik wel naar de garage brengen volgende week.

Bovenaan Onderaan