storing esp

erik1

Lid
Goedemorgen medeforummers,

Ik krijg met enige regelmaat storing esp/bandenspanningscontrole op het dashboard te zien de lampjes springen spontaan aan onder het rijden, doe je motor uit is het weer verdwenen wat kan dit zijn?
Zelf denk ik aan een niet goed contact oid.

Tevens heeft mijn vrouw tot 2 keer toe gehad dat de GL niet starten wou, er kwam "clutch' in het schermpje te staan, sleutel er uit en weer in en het was over.Iemand een idee, ik ga aankomende week er mee langs de dealer.
 

JvdW

Nieuw lid
Heb je dan de koppeling ingetrapt (of wel ver genoeg) op het moment van starten? Want "clutch" wil volgens mij eigenlijk aangeven dat de koppeling ingetrapt moet worden, dus de boordcomputer denkt waarschijnlijk dat ie in een versnelling staat. Hetzelfde kun je denk ik krijgen als je de auto met het start/stop systeem uit laat gaan en dan probeert te starten. Waarschijnlijk zal er dan ook aangegeven worden dat door de "clutch" dus koppeling de auto weer start. Maar zeker weten doe ik het ook niet. Gewoon proberen den ik maar.
 

GJS

Senior Member
Koppeling moet helemaal ingetrapt zijn om hem te kunnen starten.

Ik heb dezelfde ESP / Bandenspanningscontrole fout gehad, begon steeds na een minuut of 10 of een km of 10.
Bij mij was er een wielsensor defect, deze hebben ze vervangen en daarna heb ik dat probleem niet meer gehad.
 

Captain Hook

Forumguru
Skoda gebruikt de ABS sensoren om o.a. bandenspanningsverschillen te detecteren. De velg + band + ventiel zijn in dit verband volkomen passieve onderdelen...
 

PC-fre@k

Banned
Ik dacht al, kende van die setjes (60-80 euro?) dat je het ventieldopje moet vervangen. zou mooi zijn want die kan iedereen eraf halen (N). Dit is dan wel een betere oplossing, zolang er geen storing in ontstaat, ze zullen er wel over nagedacht hebben zeg maar :)
 

GJS

Senior Member
Het meet niet echt de bandenspanning, als de bandenspanning in alle banden gelijkmatig afneemt krijg je geen waarschuwing, ook al zou er nog maar 1,5 bar inzitten.
Je moet dus nog steeds zelf de bandenspanning in de gaten houden.
 
Bovenaan Onderaan