storing e-call S.O.S. systeem Scala Business Edition 2020

erto171

Actief lid
deze week storings melding e-Call S.O.S systeem doorverwezen naar werkplaats Skoda dealer.
Kosten vervanging systeem € 1045 inclusief arbeids loon en btw.

Storing is bekend bij Skoda met name bij opgeleverde wagens in 2020 Scala en Kamiq

Bron : Guardian 1 mei 2021 (vertaald uit engels)

De Volkswagen-, Audi- en Skoda-groep is beschuldigd van het willens en wetens verkopen van auto's met een defecte SOS-waarschuwingssystemen die regelmatig faalden .

Sinds 2018 moeten alle nieuwe auto's die in de EU worden verkocht een eCall-systeem hebben dat bij een ernstig ongeval automatisch contact opneemt met de hulpdiensten en de locatie van het voertuig doorgeeft. Het is een geavanceerde set-up die gebruik maakt van het navigatiesysteem en de airbagsensoren van de auto, en het heeft een eigen simkaart voor mobiele telefoons.

Maar vrijwel onmiddellijk nadat VAG Group in 2017 SOS-systemen in zijn auto's introduceerde, begonnen kopers van VW's, Skoda's en Audi's af en toe problemen te melden.

Uit onderzoek van Guardian blijkt dat het probleem, bijna drie jaar later, niet is opgelost door de fabrikant.

Gefrustreerde eigenaren hebben beschreven dat ze herhaaldelijk en vaak vruchteloze ritten terug naar dealers moesten maken, wat hen tijd en brandstof kostte, en dat ze hun auto soms weken achtereen moesten missen.

In de meest recente gevallen hebben sommige bestuurders gemeld dat het navigatiesysteem en het telefoonsysteem in de auto onbruikbaar zijn geworden. Ten minste één eigenaar van een getroffen auto heeft gemeld dat de problemen een aanzienlijke partij auto's treffen die in 2020 zijn gemaakt.

Het lijkt mij dat Skoda willens en wetens auto's verkoopt die deze storing hebben

In mei vorig jaar moest VW de levering van zijn nieuwste Golf tijdelijk stopzetten omdat de eCall-noodhulpfunctie niet betrouwbaar werkte. In april 2020 heeft Skoda 26.000 Kamiq- en SCALA-modellen teruggeroepen en gerepareerd nadat was vastgesteld dat het systeem niet naar behoren werkte.

Flora Ellison, een lerares die in Zuid-Londen woont, zegt dat haar dealer haar heeft verteld dat hij "geen idee" heeft hoe hij haar Skoda Scala moest repareren nieuwe prijs £ 22.000

"Je kunt aan het rijden zijn en uit het niets gaat het waarschuwingslampje knipperen om aan te geven dat het SOS-systeem is uitgevallen en dat je de auto naar de dealer moet brengen", zegt ze. "Het satellietnavigatiesysteem van de auto raakt in de war en je kunt de andere persoon niet meer horen wanneer je het handsfree telefoonsysteem gebruikt."

Ondanks talloze bezoeken aan de dealer, zegt ze dat het probleem niet meer opgelost is. Ze zegt dat het personeel haar uiteindelijk heeft toegegeven dat dit een bekende fout is, en dat ze daarom de dealer heeft gevraagd het e-call systeem te vervangen.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Misschien een heel raar idee, maar een auto uit 2020 is toch nog binnen garantie? Ik weet dat bij Pon garantie een vies woord is, maar dit lijkt me duidelijk een garantiegevalletje...
 

erto171

Actief lid
Misschien een heel raar idee, maar een auto uit 2020 is toch nog binnen garantie? Ik weet dat bij Pon garantie een vies woord is, maar dit lijkt me duidelijk een garantiegevalletje...
nee dat niet, ruim een maand uit de garantie, hopelijk coulance regeling
 
Laatst bewerkt:

erto171

Actief lid
deze week storings melding e-Call S.O.S systeem doorverwezen naar werkplaats Skoda dealer.
Kosten vervanging systeem € 1045 inclusief arbeids loon en btw.

Storing is bekend bij Skoda met name bij opgeleverde wagens in 2020 Scala en Kamiq
Screenshot_20221127-160138_Opera.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Bakkertje

Forumguru
Is dit geen onderdeel van de veiligheidsvoorzieningen en staat er geen recall op je kenteken?
In dat geval is een dealer volgens mij verplicht om het op te lossen..

sowieso mag je ervan uitgaan dat het nog niet stuk is, ook niet een maand buiten de garantie..
 

Tees

Donateur
De dealerprijs van dat artikel is €450. Dus dan zou je nog altijd €600 aan arbeidsloon mogen betalen in geval van coulance.
 

erto171

Actief lid
De dealerprijs van dat artikel is €450. Dus dan zou je nog altijd €600 aan arbeidsloon mogen betalen in geval van coulance.
Bedankt voor je antwoord , die prijs staat gemiddeld ook op e-bay, merk LG, made in Vietnam, het arbeidsloon zou ongeveer €175 zijn,
we wachten het af
je hoort het nog.
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
€600 Euro voor een paar schroeven los- en vastdraaien en wat kabeltjes uit- en inpluggen, want meer zal het niet zijn? En misschien, omdat dat ding wettelijk verplicht schijnt te zijn, ergens iets verzegelen en wat administratie. Iets zegt me dat de topicstarter hier ten onrechte een poot wordt uitgedraaid ...
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik ben oprecht benieuwd, hoewel ik zelf niet zo'n systeem in m'n auto heb zitten (de mijne is kennelijk net iets te oud, hoewel de bijbehorende SOS knop wel op de foto's in de folder stond).

Maar ik begrijp werkelijk niet waarom zoiets simpels zo veel geld zou moeten kosten. Het is in essentie een vrij simpel systeem, detecteren dat er een of meer airbags afgaan, locatie en rijrichting uit de GPS ontvanger peuteren, aantal bezette stoelen geteld hebben en dan via de SIM kaart een bericht sturen, allemaal niet echt rocket science. OK, het moet betrouwbaar zijn (wat het gezien dit topic dus eigenlijk niet eens is), dus in een erg stevig doosje stoppen, maar dat is het wel. Eigenlijk vind ik die 450 Euro ook al erg veel geld voor het kastje.
 

Tees

Donateur
Productiekosten en verkoopprijs is heel vaak niet aan elkaar gekoppeld hè @CharlesTucker. Zaken als vraag en aanbod, nichemarkt, monopoliepositie, etc. zijn minstens zo belangrijk.
 

CharlesTucker

Forumguru
Precies, maar aangezien zo'n kastje tegenwoordig verplicht is (voor nieuwe auto's) zou dezelfde overheid die dat kastje verplicht stelt er ook een realistische maximum prijs aan moeten koppelen, die wel gerelateerd is aan de productie- en ontwikkelkosten. Nu wordt je dus gewoon legaal opgelicht, met instemming van de overheid.
 

erto171

Actief lid
Gisteren is de nieuwe S.O.S e-call moduul geplaatst, coulance regeling voor de moduul, arbeidsloon € 178 in rekening gebracht.
Alles werkt weer goed.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20221127-160037_Opera.jpg
    Screenshot_20221127-160037_Opera.jpg
    476,5 KB · Weergaven: 19
Bovenaan Onderaan