Het is mij gelukt om het te fixen.
Ik had op het forum een instructie gezien, maar die vind ik nu ineens niet meer terug.
Ik heb via ebay het onderdeel bestelt, n.a.v een tip van mede forummer Misha die dit zelf al eens succesvol gedaan had.
https://www.ebay.nl/itm/Original-VW...l-NEU-5Q0955547B-GEL-PAD-Sensor-/282818907208
Lastigste is om de spiegelkap te verwijderen, moet je met een bot mes uit je keuken doen bijv.(en wat lef hebben om dat te doen) Steek deze voorzichtig tussen de spiegelkap en het kleinere klepje wat je ziet bij de spiegel. Met de nodige voorzichtigheid krijg je de flinke pinnen waar het mee vast zit vanzelf los (niet echt uit te leggen hoe, maar ik kreeg ze na even tot rust komen en een tweede poging te wagen, toch los)
De kap zelf gaat makkelijk los als het kleine klepje verwijderd is.
Vervolgens is het de sensor voorzichtig losmaken, klemmetjes eraf en stekkertje eruit peuteren. De sensor zelf zit nog even vast als je de klemmetjes losgemaakt hebt, laat deze voorzichtig van de ruit loskomen (zit een soort van geplakt)
bij de nieuwe sensor vervolgens het kabeltje erin, had de ruit beetje voorzichtig schoongemaakt met een handdoek en vervolgens sensor weer vast klikken en de spiegelkap weer monteren.
Als ik het een tweede keer zou moeten doen, is het in een kwartiertje gefixt, je hebt alleen wat keukengerei nodig om dit klusje te klaren.
Verder hoeft er ook niets gecodeerd te worden, de auto snapte zelf dat deze sensor het wel deed (kennelijk

)
Even getest op met een handdoek op de ruit, lampen gaan in autostand automatisch weer aan (zonder doek dus alleen DRV) en de coming home verlichting werkt ook weer.
Was nu 60 euro kwijt, bij de dealer kijken ze voor 35 euro alleen wat er aan de hand is. De sensor is nieuw 250 euro ofzo. Nu benieuwd hoeveel jaar hij het blijft doen natuurlijk
Is dit heel moeilijk? Nee, eigenlijk niet. want ik ben echt niet heel handig met auto's, kan wel een band verwisselen, heb een keer een buitenspiegel vervangen, maar veel moeilijker moet het niet worden zegmaar. Kortom, het lijkt mij tenminste 150 tot 200 euro bespaard te hebben, dus het was zeker de moeite waard.