Storing automatische aansturing rijverlichting

Pollement

Nieuw lid
Hey,

Volgende melding krijg ik altijd wanneer mijn lichtschakelaar op auto staat en wanneer het donker is /wordt.
Als het klaar lichte dag is krijg ik de melding niet. Verander ik de schakelaar van stad naar uit, stadlicht of dimlicht dan heb ik de melding nooit.

Iemand een idee wat het kan zijn ?

Alvast bedankt


IMG_20160107_220618.jpg
 
Ik heb exact dezelfde sinds enkele weken. Lichtsensor werkt niet goed meer en coming home en leaving home werken beide niet meer. Ik moet er nog even mee langs de dealer.
 

Bijlagen

  • 2016-01-06 22.02.46.jpg
    2016-01-06 22.02.46.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 78

Pollement

Nieuw lid
Kan het opgelost worden? Als ik na de foutmelding op de knop car duwt kom je uit bij auto status,
Ik heb exact dezelfde sinds enkele weken. Lichtsensor werkt niet goed meer en coming home en leaving home werken beide niet meer. Ik moet er nog even mee langs de dealer.


Als ik even eens tijd heb zal ik ook eens naar dealer gaan.
Indien je sneller bent dan mij zou ik het super vinden dat je me op de hoogte kan houden.
 

thom26

Nieuw lid
Zie dat dit een redelijk oud topic is, maar heeft iemand hier meer informatie over? Heb in mijn Golf 7 dezelfde foutmelding en kan er niet achterkomen wat is, omdat de garage geen storing uit kan lezen..
 

hemi24

Forumguru
Zie dat dit een redelijk oud topic is, maar heeft iemand hier meer informatie over? Heb in mijn Golf 7 dezelfde foutmelding en kan er niet achterkomen wat is, omdat de garage geen storing uit kan lezen..

Dat laatste lijkt me toch vreemd...

Auto binnenrijden en sensor afdekken, dan krijg je in jouw geval direct de storing toch?
Kast eraan en uitlezen maar...
 

thom26

Nieuw lid
Zou ik ook zeggen. Deze week weer even langs de dealer, heb de auto onlangs gekocht en hij zit nog in de garantie.
 

Chateau Rouge

Senior Member
Zelfde storing hier. Inderdaad alleen merkbaar 's avonds / bij weinig omgevingslicht. Bij aanzetten contact met lichtschakelaar in standje auto zie je de koplampen horizontaal en verticaal even zoeken. Dan verschijnt de melding storing automatische aansturing rijverlichting. Ook gaan in standje auto de koplampen niet aan in een tunnel en werken de coming home en leaving home niet.

Gezien het bij mij een dealer-occasion betreft met 6 maanden bovag garantie binnenkort even terug.

Hoe hebben jullie het opgelost @Pollement en @thom26?
 

thom26

Nieuw lid
Zelfde storing hier. Inderdaad alleen merkbaar 's avonds / bij weinig omgevingslicht. Bij aanzetten contact met lichtschakelaar in standje auto zie je de koplampen horizontaal en verticaal even zoeken. Dan verschijnt de melding storing automatische aansturing rijverlichting. Ook gaan in standje auto de koplampen niet aan in een tunnel en werken de coming home en leaving home niet.

Gezien het bij mij een dealer-occasion betreft met 6 maanden bovag garantie binnenkort even terug.

Hoe hebben jullie het opgelost @Pollement en @thom26?

Bij mij zat de wagen dus ook nog in de garantie, en was het na diagnose van een andere dealer vrijwel direct duidelijk dat het een defecte daglichtsensor achter de voorruit is. Sensor is vervangen en sindsdien geen problemen meer gehad!
 

Jessedew

Senior Member
Weet iemand toevallig wat dit grapje ongeveer kost? Heb dezelfde storing als in topic beschreven. Melding in display en de coming home verlichting werkt niet.

Wat zou dat kosten die sensor laten vervangen?
 

Jessedew

Senior Member
kennelijk dan een toch relatief weinig voorkomende storing, heb ik weer, opzich denk ik dat het relatief eenvoudig zou moeten zijn, er zit bij de spiegel een klepje, dat je denk ik weg kan halen, waarna je de sensor zou kunnen bereiken denk ik? dus qua arbeid kan het nooit heel intensief zijn.

Mmm maar eens even de dorpsgarage contacten of ze het kunnen fixen, anders naar de skoda dealer, maar dat is weer een eindje weg en duurder.

Heel veel haast heeft het niet, als je de lichten gewoon aan laat staan dan heb je de melding niet, maar werkt coming home functie ook helaas niet.
 

Jessedew

Senior Member
Ik heb net het onderdeel binnen via ebay, zal even laten weten als dat helpt (60 euro)

goedkoper dan 250 euro via de garage.

Weet iemand of ik de sensor nog moet 'plakken' aan de ruit? er lijkt op de nieuw binnengekomen sensor een soort van 'plakkerig goedje te zitten' dus dat lijkt me wel voldoende toch?
 

ertromp

Forumguru
Dat plakkerig goedje zal neem ik aan de gel pad zijn. Zorg ervoor dat je raam enorm goed ontvet is alvorens sensor en pad te plaatsen en er mag geen luchtbel onder de pad komen en geen stofje o.i.d.
 

SuperBeeb

Forumguru
Bij mij sinds een tijdje ook die storing. Heb er weinig last van, zet het licht toch meestal 'gewoon' aan ipv op Auto.
Gelet op mijn 2 linkerhanden spaar ik nog even en laat het de garage maar fixen bij de eerstvolgende beurt.
 

Jessedew

Senior Member
Het is mij gelukt om het te fixen.

Ik had op het forum een instructie gezien, maar die vind ik nu ineens niet meer terug.

Ik heb via ebay het onderdeel bestelt, n.a.v een tip van mede forummer Misha die dit zelf al eens succesvol gedaan had.
https://www.ebay.nl/itm/Original-VW...l-NEU-5Q0955547B-GEL-PAD-Sensor-/282818907208

Lastigste is om de spiegelkap te verwijderen, moet je met een bot mes uit je keuken doen bijv.(en wat lef hebben om dat te doen) Steek deze voorzichtig tussen de spiegelkap en het kleinere klepje wat je ziet bij de spiegel. Met de nodige voorzichtigheid krijg je de flinke pinnen waar het mee vast zit vanzelf los (niet echt uit te leggen hoe, maar ik kreeg ze na even tot rust komen en een tweede poging te wagen, toch los)

De kap zelf gaat makkelijk los als het kleine klepje verwijderd is.

Vervolgens is het de sensor voorzichtig losmaken, klemmetjes eraf en stekkertje eruit peuteren. De sensor zelf zit nog even vast als je de klemmetjes losgemaakt hebt, laat deze voorzichtig van de ruit loskomen (zit een soort van geplakt)
bij de nieuwe sensor vervolgens het kabeltje erin, had de ruit beetje voorzichtig schoongemaakt met een handdoek en vervolgens sensor weer vast klikken en de spiegelkap weer monteren.

Als ik het een tweede keer zou moeten doen, is het in een kwartiertje gefixt, je hebt alleen wat keukengerei nodig om dit klusje te klaren.

Verder hoeft er ook niets gecodeerd te worden, de auto snapte zelf dat deze sensor het wel deed (kennelijk;) )

Even getest op met een handdoek op de ruit, lampen gaan in autostand automatisch weer aan (zonder doek dus alleen DRV) en de coming home verlichting werkt ook weer.

Was nu 60 euro kwijt, bij de dealer kijken ze voor 35 euro alleen wat er aan de hand is. De sensor is nieuw 250 euro ofzo. Nu benieuwd hoeveel jaar hij het blijft doen natuurlijk;)

Is dit heel moeilijk? Nee, eigenlijk niet. want ik ben echt niet heel handig met auto's, kan wel een band verwisselen, heb een keer een buitenspiegel vervangen, maar veel moeilijker moet het niet worden zegmaar. Kortom, het lijkt mij tenminste 150 tot 200 euro bespaard te hebben, dus het was zeker de moeite waard.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan