Stofhoes schokbreker Corolla

BarryXX

Actief lid
Onze tweede auto, een Corolla uit 1998 met 135k op de teller, heeft gescheurde stofhoezen bij de schokbrekers. Heeft dit a) gevolgen voor APK en b) heeft het zin dit te vervangen? De dealer rekent bijna 250€ daar voor en de auto rijdt minder dan 10k per jaar. Ik heb weleens opgevangen dat het nut van deze overrated zijn...
 

Ronnie

Forumguru
Is geen afkeurpunt voor de APK, maar je zult er wel een opmerking over krijgen.......
Ik neem aan dat de hoes nu op de schokbrekerrand rust? (is verder geen probleem bij normaal gebruik)
Hoezen en bevestiging zijn ook los te koop (Monroe) bij de betere automaterialenzaak.
 

ertromp

Forumguru
Is idd zoals Ronnie aangeeft geen afkeurpunt voor de APK.
Voor m'n Mercedes (bj. 1971) de eerste S klasse destijds was een stofhoes om de schokbreker zelfs een optie :banghead:
 

Cordoba

Forumguru
Zoals al aangegeven geen afkeurpunt op zich, maar de hoezen zijn bedoeld om het vuil uit de schokbreker zelf te houden en daarom is het beter de hoezen te vernieuwen. Dealer monteert voor dat geld een nieuwe set schokbrekers? Bij mijn Fabia zijn 3 jaar terug de hoezen achter ook vernieuwd, maar rij nog steeds met dezelfde schokbrekers rond. Prijskaartje lijkt mij in elk geval niet kloppen als alleen de hoezen vernieuwd worden, voor een set nieuwe schokbrekers denk ik dat het een reële prijs is (weet niet wat schokbrekers voor een Corolla kosten), of het moet om 4 hoezen gaan en een complete nieuwe uitlijning dan wordt het prijskaartje al anders.
 

leo442

Forumguru
Stofhoesset aan één zijde kost € 39,-ex. Dus 2x, en 2x demontage veerpoot en voorveren en uitlijnen dan kan het prijskaartje aardig kloppen.
 

BarryXX

Actief lid
Dank allen voor de reacties. Gezien de weinige kilometers die we met die auto rijden en de gepresenteerde rekening hebben we besloten om die hoezen nu niet te laten vervangen.
 

BarryXX

Actief lid
In het ergste geval gaan de schokbrekers er echt aan en dan zijn we maar een paard tientjes duurder uit. Een calculated risk zeg maar ;)
 

lawewing

Forumguru
Van mijn tweede auto, een MX5 uit 1994, zijn de stofhoezen ook 'kaduuk'. Op advies van de garage vervang ik deze pas als de schokdempers op enig moment vervangen moeten worden (of de boel toch los moet om een andere reden). Volgens de garage is het ook niet gezegd dat schokdempers eerder kapot gaan zonder (deugdelijke) stofhoezen.
 

Joske

Forumguru
ik rij al 5 jaar met kapotte stofhoezen achteraan op de Fabia 1, ik heb (gelukkig, voorlopig?) nog geen problemen gehad met de schokdempers. En nu laatst (bij het vervangen van een ruitenwisserpomp) gezien dat deze vooraan ook loshangen..
 

Joske

Forumguru
Een opmerking is toch geen afkeuring? Of is het zoals in België? Als de opmerking er nog is jaar nadien wordt ie afgekeurd?

Enneuh, 5000 km verschil, dan zal het bij de vorige APK ook wel al gescheurd geweest zijn hoor ;)
 

leo442

Forumguru
Een adviespunt is een reparatie advies! Dit KAN de volgende APK een afkeurpunt zijn, als de beschadiging dusdanige vorm heeft aangenomen dat de veiligheid in het geding is.
 
Bovenaan Onderaan