Stinkende koppeling

andrehj

Forumguru
Tsja, marcovw heeft een leuke site, maar bovenstaand advies zou ik toch niet opvolgen. Mijn vorige auto heb ik tot de drie ton gereden en toen verkocht met een nog perfect werkende originele koppeling. En die liet ik zeker nooit overmatig slippen.
Mijn ouders hebben een Volvo 850 verkocht met 4 ton op de teller, zelfde verhaal. Ook originele koppeling en dergelijke fratsen niet nodig gehad.
Collega heeft een Volvo V70 (op diesel). Ding staat op de 5 ton, met originele koppeling en ook geen slipacties nodig....
 

Steerclear

Senior Member
Bij het wegrijden zal je altijd een lichte slip op de koppeling veroorzaken.
Dat moet ook om de koppeling tussen aandrijflijn en motor soepel tot stand te brengen of te verbreken.
De meest gemaakte fout is een verkeerde zithouding waardoor je niet in staat bent om de pedalen goed te doseren.
Ga zodanig zitten dat als je de koppeling volledig intrapt, je linkerbeen niet overstrekt.
Ga ook echt rechtop zitten zodat je volledig contact maakt met de stoel (en dus de auto).
Doseer de koppeling ook vanuit de hak en niet vanuit je bovenbeen zodat je preciezer te werk kan gaan.
En bovenal: geef geen of heel weinig gas bij het wegrijden.
Pas als de koppeling volledig is opgekomen kan je meer gas geven.
De motor levert voldoende koppel bij stationair toerental om niet af te slaan, en bovendien levert het motormanagement al een klein beetje extra "gas" bij het opkomen van de koppeling.
Tussen de diverse schakelbewegingen in haal je natuurlijk altijd de voet volledig van de koppeling en plaats je de linkervoet op de voetsteun.
Persoonlijk ken ik weinig auto's met een zo goed doseerbare koppeling als de VAG drieling. Licht te bedienen, een mooie lange slag en met veel gevoel.
En geloof me maar: vanwege mijn beroep heb ik in vrijwel alle gangbare auto's mogen rijden.
Oh ja: En maak vooral niet de fout om met de voet op het koppelingspedaal te rijden!
Dat is pas echt funest voor de levensduur van de koppeling, lagers en de drukgroep, die gemakkelijk 300.000 km of meer mee zouden kunnen.
Bij juist gebruik, dat wel.
 
Laatst bewerkt:

milanseegers

Forumguru
@Steerclear ik betrap me zelf in de stad altijd op het laatste feitje dat je noemt.. Ik heb mn voet tegen de koppeling aan; daarbij beweeg ik het pedaal niet of nauwelijks. Op de snelweg heb ik natuurlijk mn voet compleet van de koppeling.
 
Bovenaan Onderaan