Stinkende airco

Stefan

Nieuw lid
Hi allen. Mijn eerste "wapenfeit" op het forum. Meteen een prangende vraag. Ik ben al 2x bij Midas geweest, de eerste keer voor airco-onderhoud, de 2e keer om nog meer product in de leidingen te gieten tegen de stank. Effect: geen stank meer na het starten, maar eerder in walmen van zodra de motor op temperatuur is. Koelen doet hij wel, druppelen niet. Ik ben er al eens gaan onder liggen (geen evidentie wegens RS-line) Kan iemand me zeggen waar ik precies naar moet zoeken onder aan de wagen om hem aan het plassen te krijgen? Thanks.

Stefan

Nieuw lid
Is dat hetzelfde als de pollenfilter? Die hebben ze vervangen. Eigenaardig vind ik wel dat men mij al voor het tweede jaar op rij zegt dat die filter bijzonder vuil is. Nochtans ga ik om de 15.000 km op onderhoud bij een Skoda dealer. De airco is dan nog tussendoor. Nochtans slaapt de auto binnen en overdag staat hij doorgaans nog in een overdekte garage, dus niet onder bomen of zo.

Monteurtje

Forumguru
Je hebt dus veel stank van de airco in de auto. Dat kan zijn dat er dus veel vocht bij de verdamper zit. En je zegt dat je geen druppels water onder de auto hebt bij ingeschakelde airco. Die 2 dingen kunnen natuurlijk met elkaar te maken hebben. Wat je kan doen is het condenswater afvoer laten controleren of dat niet verstopt is. Heb je ook dat het vochtig is bij de vloermatten voorin.
En de airco ruim, 10 min, voor aankomst uitschakelen zodat het achter het dashboard wat kan drogen.
Interieurfilter wordt door sommigen ook pollen of koolstoffilter genoemd. Deze wordt meestal om de 30.000 km vervangen.

Stefan

Nieuw lid
Monteurtje, dank je voor dit duidelijke antwoord. Natte vloermatten heb ik niet. De auto moet begin mei binnen voor de onderhoud van 120.000km. Maar als ik de condensafvoerleiding zelf eerder zou kunnen vinden, kan ik het misschien zelf oplossen. Soms lijkt een knik in de leiding het probleem te zijn. Kan je me zeggen waar die leiding zit en hoe ze te bereiken?

Aad

Nieuw lid
Bij mijn vorige octavia had ik ook zoiets. Tussen de onderzijde van ruitenwissers en de motorkap zit een strook kunststof. (ik weet niet hoe ik dat noemen, afdekplaat?) Kennelijk heeft men bij het wisselen van de bladen deze plaat beschadigd, want men kwam er achter dat er een scheur in zat, precies boven het interieurfilter. Als er wat bladeren in gewaaid waren en het regenwater wat moeilijker weg kon stromen, kwam dat door de scheur op het filter terecht. Afdekplaat vernieuwd en probleem was opgelost.
M.vr.groet,

Aad.

Monteurtje

Forumguru
Octavia I en II kun je wat dat betreft niet vergelijken. Is totaal anders. Afvoer van de Ocatvia II weet ik zo niet te zitten. Vaak komt zitten ze bij het schutboard. Onder motorkap in de buurt waar de airco leidingen de auto ingaan. Maar dat zit dan achter wat bekleding en geluidsdemping.

Aad

Nieuw lid
Monteurtje, je zult ongetwijfeld gelijk hebben vwb de verschillen tussen 1 en 2. Maar het kan geen kwaad om even de kijken of er inderdaad een beschadiging/scheur zit in deze afdekplaat toch?

Bovenaan Onderaan