Sticker autogegevens

Breejkc

Nieuw lid
Ca. anderhalf jaar terug kocht ik in Nederland mijn huidige gebruikte Skoda Rapid Spaceback (met kofferbak), bouwjaar 2019. Dit is een geïmporteerde auto uit Tsjechië, omdat er een in de Tsjechisch taal instructieboek bijgeleverd was.

Nu ik bij een kilometerstand van >100.000 km. wat slijtonderdelen nodig heb, ben ik op zoek naar de juiste OEM-nummers van diverse onderdelen. Onderdelen bestellen op kenteken bij de bekende online onderdelenleveranciers levert nog wel eens niet passende auto-onderdelen op.

Om deze OEM nummers via internet te achterhalen wordt gevraagd naar diverse nummers die op de autosticker staan. Dit is niet het typeplaatje dat onder de motorkap zit. Meestal zit die sticker met nummers voorin het onderhoudsboekje. Maar in het, waarschijnlijk nieuw gemaakte Nederlandstalige, onderhoudsboekje dat bij deze auto geleverd is, is deze sticker niet aanwezig. Ergens heb ik gelezen dat deze sticker ook elders in de auto zelf zou moeten zitten, maar ik weet niet waar ik deze kan vinden. Weet iemand dit wel?

De Skoda (VAG) importeur in Leusden werkt in het leveren van dit soort informatie niet mee en verwijst liever voor informatie over door hun geïmporteerde voertuigen naar haar dealers. Maar ook de regionale dealer hier in Rotterdam en omstreken, die inmiddels alle kleinere dealers onder haar vleugels heeft werkt, zo is inmiddels uit de praktijk gebleken, ook liever niet mee met particuliere VAG-auto bezitters die zelf wat aan onderhoud of reparatie kunnen (laten) doen, tegen meestal aanzienlijk voordeliger prijzen voor onderdelen en arbeid, als wat de officiële VAG-dealers rekenen.

Kan iemand op dit forum (die geen commerciële belangen heeft) mij met deze vraag helpen?
 

Tees

Donateur
Helaas zit die sticker niet meer in VAG auto's sinds een jaar of 5. Je kan wel op basis van het VIN nummer het een en ander vinden, maar meestal heb je toch echt iemand nodig die toegang heeft tot de VAG database. Ik weet niet of een niet-dealer dan kan geven. Dealers zijn hier helaas notoir beroerd in.

Enige wat ik nog kan bedenken is Skoda Global (of Czechia) een mail sturen. De auto is daar tenslotte origineel geleverd, ik zie geen reden waarom ze dan niet die PR codes willen geven. Maak t ze meteen makkelijk en stuur je VIN meteen mee, en vraag om de volledige lijst met PR codes.
 

EdK

Forumguru
De 2e stikker zou in de kofferbak bij reservewielruimte kunnen zitten.
Dit hoeft niet 100% zeker te zijn, vaak is het alleen nog in boekje manual.
 

SteGo

Donateur
Helaas zit die sticker niet meer in VAG auto's sinds een jaar of 5. Je kan wel op basis van het VIN nummer het een en ander vinden, maar meestal heb je toch echt iemand nodig die toegang heeft tot de VAG database. Ik weet niet of een niet-dealer dan kan geven. Dealers zijn hier helaas notoir beroerd in.
Steeds meer universele garagebedrijven gebruiken bijvoorbeeld Partslink24, daar kun je ook op kenteken of chassisnummer alles opzoeken over/voor jouw specifieke auto. Werkt over het algemeen goed, maar in het geval van VAG vind ik ETKA toch nog altijd wel iets prettiger.

Partslink is alleen, je raad het al, niet gratis.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Cordoba

Forumguru
Allereerst is Skoda wettelijk verplicht om dergelijke info te verstrekken als een ander professioneel garagebedrijf om die info vraagt (Europese wet). Andere optie is om bij een garage die goed is ingevoerd in de VAG-wereld dit op te vragen (bijvoorbeeld bij Vag Carservice in Bergschenhoek (pakweg 5 km ten noorden van Zestienhoven).
 
Bovenaan Onderaan