Stel element mengklep verwarming/airco

Bas V

Nieuw lid
IMG_1959.png

Goedendag,

Een vraag met betrekking tot Stel element mengklep. De mijne is kapot tandwieltje draai er over heen en springt eraf.

Kan ik deze zelf vervangen en hoe zit het met het instellen van de temperatuur?

Alvast bedankt,

Groeten Bas
 

Tees

Donateur
Ja, die kan je zelf vervangen. Is een bekend euvel van deze kleppen. Belangrijk is wel dat je daarna de stelmotor opnieuw softwarematig calibreert, dit kan met VCDS of OBDeleven. Als je dat niet tot je beschikking hebt, kan je t beste zorgen dat de stand van de klep als je m eruit haalt gelijk is aan de stand van de nieuwe die je installeert. Dan heb je de beste kans (maar geen garantie!) dat de nieuwe klep werkt zoals t hoort.

Temperatuurregeling wordt automatisch gedaan (mits je climatronic hebt) op basis van een temperatuursensor, daar maakt de klep geen verschil in. Als je geen climatronic hebt, dan heb je feitelijk geen temperatuurregeling, maar meng je handmatig meer of minder warme en koude lucht bij elkaar.
 

Bas V

Nieuw lid
Tees bedankt voor je reactie!

Ik ga hem bestellen en ga hem erin zetten. Ik heb wel een OBD uitlezer maar das voor het uilezen.

Ik ga er van de week mee aan de slag
 

Tees

Donateur
Met een generieke OBD uitlezer ga je er niet komen. Dan kan je hooguit achteraf de foutcode zien als de instelling níét klopt. Maar dan heb je alsnog een eerdergenoemde tool nodig om die fout te herstellen.
 

Bas V

Nieuw lid
Ik heb het motortje vervangen en alles werkt weer! Geen foutcode schakelt weer goed naar warme en koude lucht.
 

Joost6D

Nieuw lid
Ha Bas V.,

Waardoor merkte je dat het motortje stuk was? Bij mij komt er nauwelijks warme lucht meer uit het midden-rooster aan passagierskant.

Groet, Joost
 
Bovenaan Onderaan