Steek van winterbanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

peterlam

Nieuw lid
Vandaag heb ik mijn Fabia Station uit 2017 ingeruild voor eentje uit 2020. Ik vroeg aan de verkoper of de winterbanden van de oude ook op de nieuwe passen, waarop hij aangaf dat die nieuwe schijfremmen heeft ipv trommels waardoor de maat anders zou zijn. Dus heb ik even gezocht op steekmaat,nl maar kom er niet helemaal uit.

Kunnen jullie mij advies geven ?
 

SuperBartje

Forumguru
je bedoelt de wielen? banden overzetten is weer wat ander dan telt de velggrootte bijvoorbeeld 16 inch

steek zal in beide gevallen 5x112 zijn vermoed ik.

bedoeld is waarschijnlijk de et- waarde?
 

Rallye

Forumguru
Het gaat niet om de steek van de banden, maar om de velgen. Band en velg samen vormen het wiel.

De steekmaat beschrijft met hoeveel bouten het wiel wordt vastgemaakt en hoe ver deze bouten uit elkaar zitten (van https://www.autoweek.nl/banden/wat-is-de-steekmaat/?referrer=https://www.google.nl/):
"De steekmaat wordt uitgeschreven in twee getallen, bijvoorbeeld 4x100 of 5x120. Dat betekent in deze twee voorbeelden dat het wiel in het eerste geval 4 bouten heeft. In het tweede geval heeft het wiel 5 bouten.

Het tweede getal geeft aan wat de diameter van de cirkel is die je door de bouten kunt tekenen. Dus in het eerste geval is dat 100 mm, in het tweede geval 120 mm."

Als ik op steekmaat.nl kijk hebben alle Fabia's al jaren een steekmaat van 5x100. Waarom de steekmaat anders zou zijn bij een auto met schijfremmen zou ik niet weten. Een velg heeft echter meer maten, zoals de grootte en de ET-waarde. Een te kleine velg past niet om een grote schrijfrem en -klauw. Bij kleine velgen zou je dus vooral een probleem kunnen hebben door de grootte van de velg, niet door een andere steek of ET-waarde.

Vraag is dus hoe groot de velgen zijn die nu onder je 2020 Fabia zitten en hoe groot de velgen zijn waarop de winterbanden zitten. Voor alle zekerheid zou je van beide ook nog even de steekmaat kunnen meten en de ET-waarde (indien zichtbaar vermeld) hier weergeven. Dan krijg je vast goed advies.
 

Tees

Donateur
Het zal in dit geval alleen om de achterwielen gaan, voor zitten nooit trommels (bij moderne auto's). De achterschijven zijn normaliter niet heel groot, tenzij je een RS hebt of zo, niet veel groter dan trommels.
En als ze om de voorschrijven passen, passen ze zeker weten om de achterschijven.
 

Eltjo

Forumguru
Wat een ei -kel is die verkoper !
Hij moet deze basiskennis vooral niet checken bij een collega met voldoende kennis van zaken. Stel je voor dat die wijzer wordt!
Was het een enorm broekie of een zuurstok-verkoper?

Houdt wel even rekening met de juiste bouten m.b.t. schuinte van de hoek van het pasvlak en de lengte.
Ik kocht samen met mijn gebruikte wintervelgen andere bouten. Ik zie weinig verschil met de originele. Wellicht zijn ze niet nodig, maar kreeg ze bij de velgen die bij een S2 gekocht waren.
Maar goed, daar heb ik dan net iets te weinig kaas van gegeten.
 
Laatst bewerkt:

Thijs4motion

Forumguru
wel even mee opletten dat de wielbouten niet te lang zijn achter,
dit wil nog wel eens wat reorganiseren in je remtrommel


zie je vooral bij licht-metaal naar staal wissel
 

Ligflits

Senior Member
Ik had inderdaad niet op het jaartal gelet. Dus eigenlijk is de vraag of wielen van een F3 onder een F3 passen? :tegek:
 

EdK

Forumguru
Dus eigenlijk is de vraag of wielen van een F3 onder een F3 passen?
Nu is me altijd gezegd dat stomme vragen niet bestaan , maar wel stomme antwoorden...
Maar begin nu toch sterk te twijfelen ...........sjonge jonge wat een domme vraag..... NATUURLIJK past dat !!!! :banghead::koffie:


:banghead::banghead:
 

Rallye

Forumguru
Tja. Als je er geen verstand van hebt en iemand die dat wel zou moeten hebben zegt zoiets………
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan