Stationair toerental verhogen

Hallo, ik wil weten of het mogelijk is om het stationair toerental ''iets'' te verhogen. De dealer zegt van niet.
Maar ik dacht ergens te lezen dat er wel marges zijn.

Iemand hier ervaring mee?
 

Brains

Nieuw lid
Als dealer zegt dat dat niet kan, bedoelen ze waarschijnlijk dat ze dat niet willen. Het lijkt me wel heel sterk als dat niet kan met onze nieuwe canbus technieken. Ik weet bv. wel dat je dat al kon zo'n 10jaar geleden bij een opel astra, dus ga ik er van uit dat het momenteel ook een kwestie is van even wat aanpassen in de computer vd skoda.
 

RogerS

Forumguru
Om meer benzine te verbruiken zodat je meer moeten tanken en dus sneller Air Miles spaart?
 
Om meer benzine te verbruiken zodat je meer moeten tanken en dus sneller Air Miles spaart?

Fout! Om meer te verbruiken zodat ik vaker bij BP kan tanken die de grootste milieuramp van de eeuw heeft veroorzaakt en dat ik mee freebees krijg! :uitlachen:

Nee een aantal kleinen redenen. Welke te maken hebben met soepelheid en trillingen. Er zijn bij mij in de auto 2 trillingen eruit gehaald die je stationair hoort, nu begint er weer 1 terug te komen. Ik hoop dat als ik het iets verhoog dit voorgoed weggaat. Want met een klein beetje gas zijn die trillingen weg.
En soepelheid omdat bij een warme motor het toerental wel heel diep gaat. Geef je iets gas dan ''schrikt'' hij als het ware wakker. Ik wil hem een tikje meer wakker houden.

Het is het proberen waard lijkt me, als het mogelijk is.
Edit: als ik de toereteller moet geloven zit hij stationair op 750 omwentelingen p/m.
 
@frodo81,

is er nog het een en ander opgelost?
ik heb met mijn 1.2 tsi het probleem, met stationair draaien, dat deze ook een beetje moeite heeft om wakker te blijven.
hij blijft wel aan , maar soms voel je een overslag in het draaien alsof hij nog net zijn rondje rond komt, zeg maar.
 
@piair1982,

ik heb min of meer hetzelfde "probleem" als Frodo81 hierboven beschrijft.
heb jij er geen last van?
als ik de motor redelijk warm heb, en dan vanuit stationair een tipje gas geef,dan heeft de motor even nodig om te reageren, en schrikt idd een beetje.
je kunt het ook redelijk goed horen als je met het portier open gas geeft.
ook in de autoweek reviews kwam ik een probleem met stationair toerental tegen(te laag).
het ging hier ook om een TSI 63kw.
misschien nog mensen die er ook last van hebben?(misschien ook de 77Kw TSI's).
 

piair1982

Forumguru
Ik heb er geen prblemen mee zoals beschreven wordt.
Met het gasgeven zit er altijd een soort vacuum momentje waardoor het lijkt alsof de motor vertraagt reageert..

Enige zaken die mij opvallen is bij koude motor de stationair onregelmatige loop (tussen de 650 trn en de 800 trn schommelt het trtal. Dit vond ik eerst storend, maar bedacht me ineens dat dit probleem ook bij de fabia 1 1.4 50 kW motoren ook het geval is.
Dat had met de emissie eisen te maken.

Terugkomend op het verhaal, deze motor (63kW en de 77kW) is gebouwd om een compromis te maken tussen uitstoot en prestaties. Ergens moet het vandaan komen.
Wel moest ik in het begin wennen aan de lichtere motor.. Ik weet niet hoeveel keer de motor laten afslaan voor het stoplicht...:(
Maar dat is inmiddels gewend.:laugh:

Edit: Overigens met BP ultimate (octaan 98) loopt de motor rustiger!
 
schommelen in toerental heb ik absoluut niet, de wijzer blijft keurig netjes staan.
het "wakker schrikken" bij het gas geven, doet hij niet elke keer, maar wel valt het op, als deze wat langer stationair draait.
 
Bovenaan Onderaan