Stationair toerental 1.6TDI zakt (niet altijd) bij stilstand

hemi24

Forumguru
Normaal gesproken heeft mijn 1.6CR TDI "rollend" en hoger stationair toerental dan wanneer de auto stilstaat.
Als ik bijvoorbeeld uitrol voor een stoplicht of file draait de motor stationair ca 950 omw/min en vanaf het moment dat de auto zo goed als stil staat zakt dit naar ca. 700 a 750 omw/min. Dit is ook te zien aan het actueel verbruik wat dan ook iets daalt to 0,3l/h.

De laatste tijd echter betrap ik de auto er zo nu en dan op dat het hoger stationair toerental gehandhaafd blijft.
Vandaag was dit ook het geval, maar toen ik heel kort het gaspedaal iets intrapte zakte het wel terug.

Zijn er meer mensen die dit al eens gemerkt hebben en wellicht ook weten waar dit aan ligt?
 

Gysman

Actief lid
Het is een gokje, maar ik vermoed dat het te maken heeft met emissie-eisen. Op deze manier zal de auto wel minder uitstoten.
 

hemi24

Forumguru
regeneratie heb ik ook al aan gedacht, maar dan zou het toerental niet mogen wegzakken als je even een korte tik op het gaspedaal geeft, toch?!?
 

flip

Lid
Zeker, enne, eerlijk gezegd, van regeneratie heb ik na 19000km nog niets gemerkt... met andere woorden: ik voel/merk/zie het niet. Maar het was een mogelijkheid, niet?
 
Even offtopic, maar ik lees op wel meer plekken dat de 1.6 stationair bij een stilstaande auto tot 0.3 daalt, ik heb zo'n lage waarde nog nooit gezien, nooit verder dan 0.5 gezakt. Zal de truuk met even kort het gaspedaal aanraken eens proberen.

Ik kwam er trouwens gisteren proefondervindelijk achter dat je een stilstaande auto in zijn neutraal nooit meer dan 2500 toeren kan laten maken.
 

flip

Lid
met een bedrijfswarme motor haal ik ook die waarden. We spreken dan wel over de cr tdi! Een koude motor begint soms aan 0.8 (airco aan, natuurlijk)
 

hemi24

Forumguru
:ot: Klopt helemaal: de diesels zijn in neutraal afgeregeld op max 2.5000 omw/min. en de benzineversies op max ca 3.500 als ik me niet vergis...

Blijf me hierbij afvragen hoe dat over een aantal jaren gaat met de roetmeting?!?

Heb er ook al aan gedacht om bij de eerstvolgende service de dealer te vragen om het gaspedaal opnieuw in te leren, wellicht ligt het euvel hierin?

Van het regeneratieproces heb ik verder ook nog weinig gemerkt, maar aangezien mijn O2 toch weinig korte ritjes maakt, en regelmatig op snelheid en temperatuur komt, zal dit ook wel niet zo vaak aan de orde zijn. ;)
 

flip

Lid
En dat van die 2500 toeren is eerder al aangehaald en idd een feit. Een roettest zal (in België bij diesels bij de technische keuring de regel) ook niet meer kunnen...
 

hemi24

Forumguru
@marsepein : gezien je lage verbruik, heb ik ook het idee dat jij je auto nooit lang stationair laat draaien..?

Als de buitentemperaturen wat kouder zijn, wil de motor stationair wel tot 1,4l/h verbruiken, maar dan ligt het afgeregelde stationair nog hoger (tot wel 1.300 omw/min)

@flip: dit soort kleine "bugs" is juist de reden waarom ik heb besloten om de 1.6CR "origineel" te houden en niet te voorzien van een powerbox; ik wil eerst weten hoe deze motor zich houdt in normale staat. Als ik een 1.9TDI had gehad in deze auto, wat bijna het geval was geweest, had er al lang een box tussengehangen!
 
Nou ja, ik sta wel eens voor een rood stoplicht en ben dan altijd benieuwd naar de verbruikswaarde.

Maar eerlijk is eerlijk, zodra ik de 2e wachtende ben bij een rood stoplicht wat wat langer op rood blijft gaat de motor uit.

@flip: De auto gewoon op de rollenbank en gassen maar.
 

flip

Lid
@marsepein en off topic: al enkele dagen gebiologeerd door de verbruiksmeter, en als je wat oplet, ik heb geen Greenline, kom je idd behoorlijk gemakkelijk onder de 5l gemiddeld qua verbruik, zelfs in tamelijk stadsverkeer. Dit valt me goed mee. Alleen heb ik twee zonen die o zo graag met pa z'n kar rijden...
@hemi: één of ander sensorprobleem of de gevreesde luchtmassameter? BTW, hoe zit het met de betrouwbaarheid van die relatief nieuwe 1.6 cr?
 

hemi24

Forumguru
:ot: @Flip: met de betrouwbaarheid zit het tot dusverre (55.800km) wel snor: loopt als op dag één en in tegenstelling tot de pompverstuivers: nog altijd geen olie bij hoeven te vullen (het peil zakt op een 30k serviceinterval van max tot half).
 
Om nog even op de openingspost terug te komen. Vanmorgen eens goed opgelet. Bij een koude motor zakte het toerental stationair terug naar ongeveer 750 rpm, bij een verbruik van 0.5 tot 0.6 l/h (Geen airco, radio+verlichting+spiegelverwarming aan)

Na een rit van 30 minuten bleef voor het stoplicht het toerental bij stationair draaien op ongeveer 950 rpm -of ik nou even het gaspedaal aanraakte of niet- maar was mijn verbruik gezakt tot 0.3 l/h met alleen de radio nog aan.

Het is vandaag de eerste keer dat ik die 0.3 heb gezien. Misschien doordat de lucht iets vochtiger is, de auto iets zuiniger loopt stationair, ondanks de verhoogde toeren.

950 rpm loopt wel mooier dan de verlaagde 750 rpm :)
 

racc

Nieuw lid
Heb nu 8000 km op de teller van onze o2 16tdi ,en heb nu ook gemerkt dat het toerental niet zakt ,maar rond 950 tpm blijft hangen.Het was me eigenlijk niet opgevallen maar de motor begon bij dit toerental vrij hevig te schokken.Op andere momenten zakte hij naar 750 tpm en draaide dan wel mooi rond.ra ra
 

hemi24

Forumguru
Kijk, die schokkende symptomen heb ik ook al eens mee gemaakt, maar volgens de dealer is er nog altijd geen update beschikbaar... :mad:
 
Ik heb al een keer of 2 gehad dat het toerental zover dreigde terug te lopen dat de auto bijna afsloeg. Het werd gelukkig net op tijd automatisch weer verhoogd. Maar wel degelijk 2 x een 'oeps dat was bijna' momentje.
 

flip

Lid
Onlangs ook stationair toerental rond de 1000 en een licht schokkende motor - ik dacht meteen aan regeneratie, even later was alles weer normaal... hm...
 
Bovenaan Onderaan