startproblemen

Rinze1981

Nieuw lid
Ik omschrijf de startproblemen als volg. De ene keer start de auto direct. Niks aan de hand. De andere keer alsof de motor gewoon niet wil aanslaan. De startmotor hoor Je gewoon draait ook rond maar slaat niet aan. Dan moet ik 10/20 keer starten en dan lijkt de auto wat te pruttelen. Alsof de auto te veel/weinig brandstof krijgt. Na dat hij dan eindelijk start ruik je in de auto een brandstof lucht. Dit niet starten doet de auto nu weer af en toe. Voor het schoonmaken van het gasklephuis continue.
 

Rinze1981

Nieuw lid
Ik heb na het terugzetten de auto bij de garage laten uitlezen omdat deze wat storingen aangaf. Geen idee wat ze hebben gedaan.
 

Hakar

Donateur
Volgende regel in alles wat te maken heeft met uitlezen in VW gerelateerde auto's.
Vraag altijd om de foutcodes die uitgelezen zijn!!!
Praatjes va het was dit of het was dat hebben we niks aan.
Ik ga er van uit dat je hebt moeten betalen voor het uitlezen, en dan heb je gewoon recht op het ontvangen van die foutcodes.

Volgende keer even op letten dat je die krijgt, want de dod's van de garage kunnen jouw codes nu vast niet terughalen.

Zoals je het nu omschrijft denk ik aan haperende injectoren, maar ben geen specialist op dat gebied.
Kunnen ook nog de penbobines zijn, als die bij jouw wagen zijn toegepast.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Forumguru
Denk niet dat daar t probleem zit. Ik was dat bij mij F1c ook vergeten, en dat reed direct daarna voor geen meter meer. Sloeg om de haverklap af en was heel onrustig. Dat gebeurt er dus als je valse lucht in je inlaat traject hebt.

Als er foutcodes waren, is het wel erg informatief on te weten wat die waren. Het is nu verder een beetje gokken. Het is vooral opvallend dat het alleen bij t starten is, dat doet mij niet meteen denken aan injectoren of bobines, die zouden eerder bij (zware) belasting problemen geven.

Aan het eind van de rit kan t aan van alles liggen: van alles in de benzinetoevoer, problemen met de ontsteking of problemen met de luchttoevoer. Dat zijn de 3 dingen die nodig zijn voor goeden ontbranding tenslotte.
 

Hakar

Donateur
Tees, jouw uitleg klopt, maar ik sluit een doorslaande bobine of bougie niet uit.
Zelf eens meegemaakt dat bougie het had begeven, nieuwe geplaatst en direkt weer kapot.
Oorzaak vervelende penbobine.
Die vervangen en toen starten als een malle.
Nu af en toe niet, maar das een ander topic.

Rinze, de auto is pak um beet 20 jaar oud.
Weinig kilometers is soms helemaal dikke prima.
Waar ik nog aan zit te denken, maar correct me if i am wrong.
Huidige brandstoffen zijn niet echt bedoeld om lang stil te staan.
Maakte het bij mijn old school Moto Guzzis nog wel eens mee dat na een langere periode stilstaan de vlotterkamers dicht zaten met een soort van gom laagje uit de brandstof.
Nu heeft de Fab geen vlotterkamer, maar ik denk iets verder naar voren.
Het brandstoffilter zou misschien te weinig doorstroom kunnen hebben door vervuiling.
Dan kan je brandstofpomp nog zo goed zijn best doen om druk op te bouwen, maar als er geen voldoende transport plaats vind wil je motor niet lopen.
 

Rinze1981

Nieuw lid
De auto begint nu weer steeds vaker startproblemen te krijgen. Merkte vandaag dat toen de auto aansloeg de toerenteller erg op en neer ging hoog- laag en dit een aantal keer deed. Na een aantal x zakte deze weer tot net iets onder de 10. Zegtdit wat over waar het probleem aan kan liggen? Ook heb ik soms het idee onder het rijden dat de auto wat trilt. Net alsof je over een slecht wegdek rijdt. Heeft dit ook met de motor te maken? Begin er zelf een beetje moedeloos van te worden.
 

Rinze1981

Nieuw lid
Hoe zou je de startproblemen omschrijven?
....
Ik omschrijf de startproblemen als volgt.
Het is altijd de gok of dat de auto wel of niet doet, maar als het probleem zich voor doet hoor je de auto normaal starten maar slaat niet aan. Als hij wel wil maar totaal geen brandstof of iets heeft of juist te veel dat weet ik niet om aan te kunnen slaan. Nu ruik ik de laatste paar keer ook voor dat de auto aanslaat een soort van benzine lucht in de auto.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Forumguru
Ik begin een beetje in herhaling te vallen: waarom bel je de garage niet om die foutcodes na te vragen?!? Als ze een beetje netjes werken hebben ze die genoteerd in hun systemen, en anders is t vast nog in de laptop terug te vinden die gebruikt is voor t uitlezen. Zonder foutcodes is analyseren op afstand bij modernere autos echt een stuk lastiger.
En aangezien je nog steeds de problemen hebt, is opnieuw uitlezen ook nog een optie. Kost je bij een garage niet meer dan €30.
 

Rinze1981

Nieuw lid
De foutcode die er laatst in stonden die ze weg hebben gehaald was 1 van dat er lucht bij kwam en 1 van een slechte accu. Maar daarvan zeiden ze dat het een oude code was. Uitlezen heb ik al gevraagd. Dat kan wanneer deze niet start maar steeds als ik naar de garage ga of de anwb bel draaien ze de sleutel om en start deze... is me al meerdere keren gebeurd.
 

EdK

Forumguru
die ze weg hebben gehaald was 1 van dat er lucht bij kwam en 1 van een slechte accu.
Dit zijn geen code's
Code's zijn een letter met een getal erachter
En bv bij gerrits peek kun je dan de omschrijving van de code ( storing ) lezen.
Want met geciteerde tekst kunnen er nu wel meerdere storingsnummers achter gezet worden , maar allen met een andere oorzaak !!
Dus tsja wat ze ook zeggen, laten uitlezen en ga er naast staan om de codes op te schrijven of laat ze een printscreen oid maken en uitprinten....
 

Tees

Forumguru
In aanvulling wat op @EdK aangeeft: er is een verschil tussen loggen en foutcodes uitlezen. Foutcodes worden weggeschreven en hebben 5 cijfers of een letter (meestal P) en 4 cijfers. De omschrijving hebben we niet zo veel aan, dat kan van alles zijn. Helaas geven garages vaak (nogal vage) omschrijvingen en moet je naar de codes echt vragen.

Loggen is het live uitlezen van allerhande mogelijke gegevens vanuit de sensoren. Daarmee kan je ook diagnosticeren, maar dan moet zich idd het probleem op dat moment voordoen. En je moet een beetje weten waar je naar moet zoeken, want er zijn honderden parameters om te loggen. En daar helpt een foutcode weer bij ;)

Er zijn vast ook forumleden die in je buurt wonen die uitlezen voor je willen doen. Je kan de VCDS ledenlijst in het desbetreffende forumdeel vinden, of even je woonplaats laten weten en dan kunnen wij er misschien een paar oplepelen uit ons geheugen.
 
Bovenaan Onderaan