startproblemen

Rinze1981

Nieuw lid
Goedemorgen,
Ik heb sinds een jaar of 2 een skoda fabia 1 uit 2004. met een kleine 82000 km op de teller. De auto heeft al een lange tijd het probleem dat deze soms niet wil starten. Kan er geen vinger op leggen wanneer dit gebeurd. Kan met warm weer zijn, koud weer als de auto al een tijdje heeft gereden etc. Soms start de auto ineens. Soms moet ik echt 10 minuten lang starten. Het lijkt wel of de auto dan is verzopen. Na een aantal keer starten begint hij te pruttelen als of deze steeds beter wil starten en dan ineens start ie. De auto ruikt dan van binnen erg naar benzine. De auto is al meerdere malen naar de garage geweest. Krukas vervangen, bougies, benzinefilter, maar het probleem blijft. Ze konden de auto ook niet uitlezen zeiden ze omdat het probleem te kort duurde. Ik heb er ook een keer de anwb bij gehaald en dat was het zelfde probleem. Deze man ging zitten draaide sleutel om en startte direct. Dus ook niet kunnen uitlezen. Iemand hier op het forum een idee waar dit in zou kunnen zitten en of dit zelf te verhelpen is? Ik ben geen automonteur, maar probeer zelf wel veel te klussen hieraan..

Groeten,

Rinze
 

Tees

Donateur
Zo, dat zijn weinig kilometers voor die leeftijd! Ik mis nog wel een stukje informatie, namelijk over welke motor we het hier hebben?
Verder klinkt het alsof de garage een aantal makkelijke dingen gedaan heeft, behalve de krukas, snap die niet helemaal, dat is best een ingreep zonder dat je weet of t nodig is.

Qua makkelijke dingen mis ik nog 1 ding, en dat is de luchtinlaat. Als het gasklephuis sterk vervuild is, kan dat wel eens een plakkende klep tot gevolg hebben, en daarmee onvoorspelbaar gedrag. Je kan die vrij eenvoudig schoonmaken en de O-ringen vervangen. Alleen moet je m daarna wel opnieuw inleren met iets als VCDS of OBDeleven. Weet niet of dat het probleem is, maar het is iig een kleine ingreep om te proberen.
 

Rinze1981

Nieuw lid
de motorcode is bby. Ja de auto is echt afkomstig van iemand die eer weinig reed en wel om de 500 km de auto een beurt gaf. Alleen dit probleem is voor mij abracadabra. dan nog extra vraag. Ik ben echt een beginneling hierin. Waar zit het gasklephuis? Hoe maak ik dat schoon en wat is inleren?
 

Tees

Donateur
Het beste kan je even op YouTube zoeken. Ik heb hetzelfde klusje bij dezelfde motor gedaan een paar jaar terug, hij zit als ik me goed herinner een beetje rechts van de motor, bovenop. Als je de motorafdekking (waar het luchtfilter in zit) eraf haalt, zie je m meteen zitten (ronde opening). Je kan m schoonmaken terwijl ie erop zit, maar het gaat een stuk beter als je m loshaalt. Dan kan je ook makkelijker bij het stuk eronder waar de EGR retourleiding zit (daar is t ook vaak érg vuil). Als ik me goed herinner werd aceton aangeraden als schoonmaakmiddel, maar dat zou ik even moeten dubbelchecken, want aceton is tamelijk aggressief spul.

Als je m loshaalt, dan wel de O-ring vervangen! Dat had ik niet gedaan en toen had ik een motor die om de haverklap afsloeg door valse lucht :banghead:.

Inlezen is een manier om de ECU te vertellen dat de klep opnieuw gecalibreerd moet worden. De ECU past zich namelijk langzaam aan aan de situatie, en als de klep erg vuil is en daarna opeens weer schoon, dan klopt wat ie verwacht en wat er echt gebeurd niet meer, en kan ie of moeizaam lopen of een fout genereren. Dat moet dus met een stukje hardware dat je aansluit op de OBD poort.
 

Rinze1981

Nieuw lid
bedoel echt om de 500 km. Niet door mij trouwens, maar de vorige eigenaar was erg zuinig op de auto qua onderhoud. Buitenkant heeft wel krasschade want het was al een ouder persoon.
 

Captain Hook

Forumguru
Serieus? Om de 500km? Dat zou betekenen op 82kkm/500 = 164 onderhoudsbeurten!
Dat lijkt me, zachtjes uitgedrukt, erg onwaarschijnlijk... :koffie:
 

Tees

Donateur
Je zal een echt VAG-specifiek apparaat daarvoor nodig hebben, vandaar dat ik VCDS of OBDeleven noemde. Ik denk dat je beter iemand kan zoeken die in je buurt woont, of aan je vaste garage vragen of ze dat willen doen voor je. Normaliter loopt de auto nog best redelijk als je t gasklephuis schoongemaakt hebt, en in principe leert ie vanzelf ook bij, maar als de vervuiling heel erg is, kan ie slecht gaan lopen na schoonmaken.

Welke regio woon je?

Serieus? Om de 500km? Dat zou betekenen op 82kkm/500 = 164 onderhoudsbeurten!
Dat lijkt me, zachtjes uitgedrukt, erg onwaarschijnlijk... :koffie:
Er zitten vast één of meerdere eigenaren voor die wel wat meer dan 500 km per jaar reden ;)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Gokje: aftermarket radio (dus geen originele Skoda audio), die storing op de canbus veroorzaakt. Haal de autoradio elektrisch gezien even los, en je kunt de foutcodes wel uitlezen (met geschikte apparatuur). Oorzaak van het niet starten kan van alles zijn, zekering, relais, brandstofpomp.
 

Rinze1981

Nieuw lid
Ik heb ook al zitten kijken naar de brandstofpomp. Nu zie ik als ik die wil kopen je 2 soorten hebt. 1 heb ik al gevonden die zit onder de achterbank in de brandstoftank zelf. De andere geen idee. Vermoed bij de motor. Welke is dan vaak de boosdoener? En is dit ook 1 op 1 te vervangen. Oude eruit. Nieuwe erin of denk ik nu te makkelijk? Heb zelf trouwens ook het idee dat de auto de laatste tijd heel licht schokt. Vooral in de 3e versnelling. Lijkt net of je over een weg rijd met lichte hobbels. Zou dit ook met dit te maken hebben of zou dit weer iets anders zijn?
 

Rinze1981

Nieuw lid
Onlangs al een vraag gesteld over startproblemen bij mijn skoda. Daar werd gezegd dat het ook aan het gasklephuis kan liggen. Nu heb ik deze wel gevonden maar geen idee hoe dit er in goede staat uit moet zien. Het lijkt alsof de klep iets schuin staat zie foto. Deze foto is gemaakt terwijl de auto niet gestart is.
 

Bijlagen

  • 20231228_112757.jpg
    20231228_112757.jpg
    2 MB · Weergaven: 13

Tees

Donateur
Dit is normaal: de klep staat altijd wat schuin in ruststand. En als ik t zo zie kan ie best een schoonmaakbeurtje gebruiken, veruit de meeste vervuiling zit namelijk aan de onderkant.
Of het de oplossing voor jouw probleem is weet ik niet, maar erg veel kwaad kan t ook niet.
 

Rinze1981

Nieuw lid
Enige tijd geleden het gasklephuis gereinigd. Dit ga inderdaad een betee resultaat en startproblemen leek verholpen. Nu ruim 3 weken later begint het weer opnieuw. Nu ga iemand mij aan heb je de carburateur ook gereinigd.... maar geen idee waar dit precies zit bij mijn auto. Het zat niet vast aan het gasklephuis, want toen ik die eraf haalde heb ik verder geen slangen of zo verwijderd. Nu mijn vraag waar zit deze? Kan ik dit zelf reinigen? Of beter om een nieuwe te halen?
 

Hakar

Donateur
Even een weetje voor jou.
Jouw auto heeft geen carburateur, maar een inspuitingssysteem.
Daarvan heb je als ik het goed begrijp het gasklephuis gereinigd.
Carburateur zoeken en proberen te reinigen heeft dus geen zin.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Rinze1981

Nieuw lid
Dat vermoeden had ik dus al. Zou het dan kunnen dat het gasklephuis gewoon slecht is.. aangezien de startproblemen weer terug zijn
 

Tees

Donateur
Heb je het gasklephuis daarna ook opnieuw ingeleerd of niet? Als je dat niet hebt gedaan, dan leert de ECU vanzelf wel dat er wat veranderd is, maar dat kost wat tijd. En dat betekent dan dat er in de eerste periode waarschijnlijk meer luchttoevoer naar de motor is geweest dan bedoeld door de ECU. Dat zou eventueel een oplossingsrichting kunnen zijn.

Dan is de volgende vraag wat er kan zijn waarvoor meer lucht de oplossing is. Ik denk dan aan de luchtdrukmeter (die zit iets voorbij het gasklephuis), of aan een lambdasensor die iets verkeerd registreert.
 

Hakar

Donateur
Hoe zou je de startproblemen omschrijven?
Je draait de sleutel om, en hij doet helemaal niks?
Je draait de sleutel om en de startmotor draait langzaam rond em houdt er dan mee op?
Je draait de sleutel om, startmotor draait soepel en snel rond maar motor slaat niet aan?
Je draait de sleutel om, startmotor draait soepel, motor springt aan maar loopt hortend en stotend?
 
Bovenaan Onderaan