Startmotor.......

Hallo allemaal,
Na de eerste ervaringen, even het volgende probleem.
De startmotor maakt bij de eerste koude start een krijsend geluid horen als de motor loopt. Ik laat de sleutel gelijk los als de motor aanslaat, maar zo te horen klinkt het alsof de startmotor niet direct loskomt uit het rondsel (ik hoop het zo goed gezegd te heben).
Bij het ophalen zat er al een bijgeluidje in, gisterochtend ook, en vanavond (lekker koud) wordt het "krijsen" duidelijk hoorbaar.
Probleem doet zich alleen voor bij koude motor bij een wamre motor is er niks aan de hand.
Hulpvraag derhalve, wie heeft er ook problemen gehad met de startmotor, die al dan niet onder garantie is vervangen.
In mijn geval, woensdag even langs de garage, eens kijken hoe zij het oplossen (samen met het naar rechts trekken.

Voor de rest, ook gisteren weer, het rijdt formidabel
cool.gif

Sturen als de beste (meesturende achteras?), optrekken lekker vlot vanuit stilstand, puike remmtjes, en alles voelt enorm solide en stevig aan, alsof je in een tank zit......

Alvast bedankt voor jullie hulp!

MVG, Peter
 
Kweenie.....
De distririem is net vervangen, en ik heb geen idee of dat dezelfde is als de "V" snaar (die rondom van alles loopt).
Zal wel niet.
Maar dan nog, de startmotor zit volgens mij niet verbonden met wat voor snaar dan ook.
Maar goed, ik zal de garage er naar laten kijken. Vervelend is wel, dat als de auto maar even warm is, het geluid weg blijft.....

MVG, Peter
 

French

Lid
De V snaar is wat anders dan je distributieriem. Soms hoor je bij auto's die starten met een koude motor een jankend geluid. Als de motor warmer wordt verdwijnt het geluid. Dat is in veel gevallen te wijten aan een slippende V-snaar. Kan zijn dat ie te los staat of dat ie vervangen moet worden. Volgens mij gebeurd dit normaal gesproken bij een grote beurt.
Je startmotor is inderdaad niet verbonden met de v-snaar.
 
De jank duurt maar heel kort, net alsof het relais te laat een loslaat signaal doorgeeft.
Een slippende V-snaar, zal die zo kort een jank geven? Ik weet het niet, maar naar mijn idee duurt dat iets langer. Straks even rijden in de regen als het meezit, met al dat vocht zal een slippende V-snaar wel te horen zijn denk ik.

MVG, Peter
 
Heb ik met mijn vorige auto (vw bora) twee keer gehad. En jou beschrijving klopt als een bus. De eerste keer viel het in de garantie. De tweede keer heb ik er niets aan gedaan. Hij hield er vanzelf mee op, maar daarna kwam hij twee keer zo erg terug. Kon geen kwaad zeiden ze. Succes!
 
Naar mijn idee wordt het bij iedere start erger, dus ik zal morgen wel even zien. Eens kijken of ze erg meoilijk doen, maar ik heb nog garantie, dus het zal wel loslopen. Geen idee hoeveel tijd ze kwijt zijn, misschien tijd om dan even het dorp in te gaan.
Morgen maar een update.
In de tussentijd, instructieboekje bekijken, mbt regensensor..
 

Okki

Donateur
Ik denk dat de bendix blijft hangen. Dat is het tandwieltje dat uit de startmotor komt om het vliegwiel een 'zwieper' te geven en daarmee de auto te starten.
 
Dat zal het inderdaad zijn denk ik.
Moet er dus weer voor terug naar de garage, maar.... ik zal ze eerst eens het geluid sturen in een meeltje. Als ik bij de garage ben , is de motor warm, dan is het geen probleem natuurlijk en "kunnen ze niks vinden"......
Nee, dat snap ik. Jammer genoeg afgelopen woensdag dus niet verholpen, maar de uitleijning is nu wel prima in orde!

MVG, Peter
 

Rick Blaine

Actief lid
Mijn startmotor maakt ook dit gillende geluid. Bij koud weer/koude motor erger dan bij warme motor. Garage waar ik hem kocht zei "oh, even smeren, dan is het klaar". Inderdaad. voor 3 dagen :( Mijn buren hebben een Leon uit 2001 en die had altijd hetzelfde, maar ik hoor hem nu niet meer, misschien een nieuwe startmotor gemonteerd...

Wat kost een (ruil)startmotor ongeveer en hoeveel uur is de montage? Dan weet ik even waar ik aan toe ben als ik naar de garage ga. Alvast bedankt!

Frank
 

EvoViper7

Nieuw lid
Klopt, ik heb een octavia combi 1 uit 1999 en heb hetzelfde probleem. Het was eerst heel erg, maar na wat WD40 erin spuiten werd het minder. Nu is het nog af en toe een heel kort krijsend geluid. Wat je kan doen, (wat ik heb gedaan) is gewoon de startmotor flink onderspuiten met WD40. Dit loopt er vanzelf tussen en zorgt voor iets wat smering.
Tijdelijke oplossing maargoed, vervangen kan altijd nog...
 

Ronnie

Forumguru
Je kunt 'm er beter even uithalen en de kop (bendix) schoonspuiten met remmenreiniger, deze is waarschijnlijk versmeerd met koppelingsstof. Wanneer je er olie aanspuit zal dit nog meer stof aantrekken!
 

Monteurtje

Forumguru
Wij halen de startmotor altijd uit elkaar. En maken dan alles schoon en de delen die bewegen smeren we. Probleem is dan ook weg. Is iets meer werk maar beter dan een tijdelijke oplossing. Als je de startmotor er toch al af hebt, kun je net zo goed dat ding even uit elkaar halen.
 

darkprojectx

Forumguru
bendix inderdaad ver versleten, ik zou de startmotor laten reviseren. Is goedkoper dan een nieuwe en dan laat je ook gelijk de lagers en de koolborstels mee pakken. Kun je weer JAREN vooruit ;)
 

Rick Blaine

Actief lid
Startmotor reviseren dat is toch hetzelfde als vervangen door een ruilexemplaar? Anders staat m'n auto te lang stil vrees ik.

Ik wil hem volgende maand even voor een beurt doen dan zal ik voor die tijd even overleggen met mijn garagist. Dan kan hij eventueel een ruilstartmotor bestellen.

Wel jammer dat zo'n (bovag!)garage (waar ik hem kocht dus, niet mijn eigen garage) je dan weer met een kluitje het riet instuurt ("even smeren, geen probleem"). Dat geeft je vertrouwen in de autohandel weer een deukje...
 

Rick Blaine

Actief lid
Even een update: Gisteren een ruilstartmotor laten monteren. Eindelijk van dat gejank af bij het starten, het werd wel heel erg met die kou..... :cheer:
 
Bovenaan Onderaan