Start Stopsysteem

Maar meteen even op doorvragen, weet iemand of het mogelijk is om de start stop volledig uit te laten schakelen?
Ik rij dagelijks heen en terug in de file op de snelweg, dan is het behoorlijk irritant als hij uit en aan gaat.

Het zou fijn zijn als ik hem dan met het knopje weer aan kan zetten (dus eigenlijk de werking andersom, standaard uit, met knopje aan).
 
@ topicstarter, hier alle voorwaarden:

Voorwaarden voor de automatiche motoruitschakeling (Deel Stop)
Schakelhendel in de neutrale stand
Niet ingetrapt koppelingspedaal
De bestuurder heeft de veiligheidsgordel omgedaan
Het bestuurdersportier is gesloten
De motorklep is gesloten
Het voertuig staat stil
Het in de fabriek ingebouwde trekhaaksysteem is niet elektrisch met een aanhangwagen verbonden
De bedrijfstemperatuur van de motor is bereikt
De laadtoestand van de wagenaccu is toereikend
Stijgingshoek / Afdalingshoek waarin he voertuig zicht bevindt, is niet te groot
Motortoerental is kleiner dan 1200 1/min
De binnentemperatuur van de accubaaterij is niet te laag of te hoog
De druk in het remsysteem is toereikend
Het verschil tussen de ingestelde en de werkelijke temperatuur in het interieur is niet te groot
De wagensnelheid heeft sinds de laatste automatische start 3 km/uur overschreden
Er is geen reinigingscyclus in de roetfilter* actief
en (stuurwielinslag is kleiner dan 3/4 van De voorwielen zijn niet te sterk ingeslag
een draai van het stuurwiel)


Voorwaarden waaronder de motor automatisch wordt gestart (Deel Start)
Het koppelingspedaal is ingetrap
De instelling van de temperatuur wordt op min./max. gewijzigd
Voorruit ontdooien wordt ingeschakeld
Hoog toerental ventilator wordt ingesteld
Knop voor het syteem START-STOP wordt ingedrukt


Voorwaarden waaronder de motor automatisch wordt gestart zonder ingreep van de bestuurder
De wagen verplaatst zich met een snelheid van meer dan 3 km/uur
Het verschil tussen de ingestelde en de werkelijke temperatuur in het interieur is te groot
De accuspanning is te laag
De druk in het remsysteem is niet toereikend
 

Noord26

Forumguru
Hoe je hem standaard aan of uit zet: dat staat ook in je boekje vermeld. Zijn wat handelingen met een hendel aan je stuur.

Ik raad u aan toch het boekje eens te lezen.
 

namleop

Actief lid
Voor zover bekend kan het start-stop niet altijd uit worden geschakeld, de handelingen met de stuurhendel heeft betrekking op de dagrijverlichting als ik me niet vergis.
 
Hoe je hem standaard aan of uit zet: dat staat ook in je boekje vermeld. Zijn wat handelingen met een hendel aan je stuur.

Ik raad u aan toch het boekje eens te lezen.

Nogmaals het boekje erbij gepakt maar ik kan het niet vinden.
Kan je me de handelingen uitleggen?
 

Noord26

Forumguru
Handelingen met de hendel is idd van de dagrijverlichting, even verwisseld..

Het aan/uit zetten kun je in het zekeringenkastje onder je dashboard doen. Daar zit een klein schakelaartje in voor het start/stop systeem.
 

Jkz

Lid
@noord26:
Volgens het boekje is deze schakelaar voor de dagrijverlichting.
@ stiebolt:
Als je start stop definitief wilt uitzetten is zekering 2 er uit halen misschien de enige optie.
Gr.
Blz 48 boekje afbeelding schakelaar dagrijverlichting.
 

Noord26

Forumguru
Klopt van de dagrijverlichting. Had het bij iemand met een 1.2 TSI (77kW) aan gezet door de schakelaar naar links te zetten... In de war met start/stop systeem.

Je kunt altijd nog de knop bij de handrem indrukken als je in de file komt. Want bij normaal gebruik is het gewoon zeer goed te gebruiken door het snelle starten. Alleen bij file lijkt het mij idd vervelend. Knopje indrukken is natuurlijk een erg simpele handeling.
 

TomD

Nieuw lid
Zojuist mijn nieuwe Octavia Elegance gehaald niets mis mee op 1 ding, ik had graag permanent het start/stop gebeuren uitgezet, en niet tekens weer opnieuw moeten uitzetten nadat de gordel is losgeweest, weet iemand hoe ik dat systeem definitief kan uitzetten met of zonder gordel, met of zonder rijden cq stoppen....gewoon helemaal uit, ik gebruik het toch niet, echter telkens moet ik weer dat knopje indrukken dus vandaar dat ik hem helemaal uit wil hebben..,.....ik hoor het graag.
 

rdiderich

Nieuw lid
Wat voor probleem heb je dan met het start stop systeem? Je hoeft toch niets extra's te doen om de motor weer te starten?
 

TomD

Nieuw lid
Leg even uit waarom je het niks vindt

Waarom ik het niets vind, ten eerste klopt het niet met mij gevoel als motormens, een motor zet je in bedrijf niet stil, immers het is slecht voor de motor, daar een motor ook een commonrail altijd meer brandstof krijgt ingespoten dan nodig is, dat komt omdat het idle toerental niet daar is, want de motor moet nog starten. dit betekend dat de uitleg brandstof lucht niet optimaal is dit betekend extra vervuiling middels partikels, en een hogere NOx uitstoot zeg maar de `NOx paradox` etc etc.....
Heb ongeveer 15 jaar (commonrail dieselmotoren) verkocht weet hoe dit werkt

Verder sloopt het je accu, en je motor in bv files.....stadswerk noem maar op, en dan nu het belangrijkste, ik wil als ik aan het verkeer deelneem kunnen beschikken over motorvermogen, anders gezegd ik vind het voor mijn gevoel onnatuurlijk als de motor stil staat (in zover als je over natuurlijk kan praten) maargoed dat zal wel tussen mijn oren zitten, maar 1 ding dat systeem gaat uit.

Grtz Skoda gebruiker
 

Canon-Eye

Forumguru
Over persoonlijke gevoelens c.q. wat er tussen de oren zit, ga ik geen mening geven - da's ieders eigen vrijheid en dat moet zeker zo blijven.

Voor wat betreft de technische argumenten:
Als de auto stilstaat, is-tie niet in bedrijf. Er worden geen prestaties van betekenis gevraagd.
Voordat het SSS de boel daadwerkelijk afzet wordt een behoorlijk aantal parameters gecheckt - en aan alle voorwaarden moet zijn voldaan, anders blijft hij gewoon draaien.
Om te beginnen vertrouw ik daar maar op (tot op zekere hoogte dan - zie hieronder), maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het gezonde verstand thuisgelaten kan worden. Dus:

Als ik zie aankomen dat het toch maar voor een paar seconden is, dan hou ik de koppeling wel even in. Anderzijds, als het SSS werkt en de stop me onverwacht toch te lang gaat duren dan heb ik twee mogelijkheden:
  • contact af (dan vallen airco en de meeste andere verbruikers ook stil),
  • of juist koppeling even in en weer los, dan start de motor weer en blijft vervolgens lopen (want ik heb niet gereden).
Het laatste doet zich voor als ik airco of zo toch beslist wil aanhouden (bv. bij ernstige hitte, of juist om bij slecht weer beslaan of dichtvriezen te voorkomen). Ik weet wel dat het systeem de resterende accucapaciteit ook in de gaten houdt, maar daar laat ik het dan toch maar niet op aankomen...

Maar zeker in de stad is het wel prettig als er wat minder ronkende voertuigen voor de verkeerslichten staan - vooral voor die mensen die niet worden beschermd door een inlaatluchtfilter.

Wat ik even niet weet is, hoe er t.z.t. bij de APK mee zal worden omgegaan. De officieel geregisreerde CO2-uitstoot is mede gebaseerd op een werkend SSS, en dit hard buiten werking stellen zou een iets te fundamentele wijziging kunnen betekenen.
Is er een APK-dokter in de zaal?
 

Bakkertje

Forumguru
Voor de APK maakt het verbruik toch niet uit? Het gaat om de uitstoot toch? Dan zal een uitgeschakeld sss niet uit moeten maken lijkt me.

Ik kan de gedachten van TomD ook aardig volgen. Het nut van het sss ontgaat me af en toe wel eens en ik denk inderdaad dat het een extra belasting is voor de techniek. (vooral de startmotor lijkt me extra gevoelig voor storingen). De tegenhanger is dan weer wel dat als ik naar het gemiddeld verbruik kijk dat ik toch de indruk heb dat het door het gebruik van het sss lager ligt.

@canon-eye: Voor de kachel en airco hoef je de auto niet te laten draaien volgens mij. Ik dacht dat er een controle is op de afwijking van de ingestelde temperatuur en als die teveel oploopt (of daalt natuurlijk) wordt de auto vanzelf weer gestart.
 
Bovenaan Onderaan