Start-stopknop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hoozemans

Nieuw lid
Hoi lieve mensen,

De startknop voor fossiele automobielen is wellicht een van de stomste uitvindingen van de eeuw. Echt zo'n 'maar waarom!?' dingetje. Is het ook mogelijk die te vervangen door een ouderwetse, veiligere en minder gevaarlijke sleutel?

Dank!

Gr,

H.
 

Antera

Donateur
Ideaal die knop maar 1 ding is zeker vervangen voor een ouderwets contactslot is niet zo simpel te doen.
 

Rallye

Forumguru
Vraag is inderdaad een beetje “waarom deze vraag”. Hoezo is een startknop gevaarlijk? Aan de andere kant: een ouderwets contactslot maakt wel altijd duidelijk waar je sleutels zijn……
 

Canon-Eye

Forumguru
Een in het interieur uitstekende contactsleutel geeft bij een ongeval een grotere kans op verwondingen, bv. aan een knie, dan een op de middenconsole gepositioneerde start/stopknop.
Dat een contactsleutel "veiliger en minder gevaarlijk" zou zijn dan een contactsleutel startknop klopt dan ook in het algemeen niet.
 
Laatst bewerkt:

Hoozemans

Nieuw lid
Hoezo is een startknop gevaarlijk?
Ok, scenario:

Je rijdt door de stad met een muziekje aan. Nieuwe auto, dus stille motor, nog een beetje een stroeve schakelbak, waar je bovendien ook nog aan moet wennen: je zit zo ongemerkt in zijn drie ipv. de eerste. En dus slaat je motor midden op een kruispunt af. Met een sleutel had je nu zo doorgestart: wat die motor op dat moment ook aan het doen is, als je de sleutel doordraait doet de startmotor zijn ding en gá je. Zo niet bij dit systeem: ondertussen heeft namelijk het automatisch startsysteem zijn werk gedaan, en draait je motor ongemerkt weer (want: stille motor, muziek). Jij staat stil op een kruising in een drukke stad, de fietsers en bussen vliegen je om de oren, en even rustig alle displays nalopen, de muziek uitzetten en naar de motor luisteren komt niet onmiddellijk bij je op: jij drukt op de knop -- "Tot ziens, meneer Hoozemans, vergeet u niet uw sleutel en uw mobiel mee te nemen!"

Sure, er zullen niet gelijk doden vallen in dit scenario. Maar veilig is anders.

En wat je hier zegt:
Aan de andere kant: een ouderwets contactslot maakt wel altijd duidelijk waar je sleutels zijn…
Klopt ook helemaal. Bij een contactslot draai je de sleutel om om de motor uit te zetten. Met één handeling deactiveer je de auto en zorg je er bovendien voor dat niemand het ding kan starten tenzij ze de sleutel in de hand hebben. Mijn auto staat bij mij voor de deur -- soms op nog geen drie meter van waar de autosleutel op het gangkastje ligt. Als ik één keer vergeet om de auto niet alleen uit te zetten, maar ook nog te vergrendelen, wie zegt mij dan dat het ding er de volgende dag nog staat?

Een in het interieur uitstekende contactsleutel geeft bij een ongeval een grotere kans op verwondingen, bv. aan een knie
Welnee, de auto moet wel heel vreemd in elkaar zitten als jij met je knieën tegen de stuurkolom aanzit. Ik kan me nog méér voorstellen bij een ander argument dat ik ooit gehoord heb: dat het oude mensen teveel kracht zou kosten om het ding om te draaien -- maar moet je dan nog wel achter het stuur zitten?

Anyway...

Dank voor jullie reacties!

Gr,

H.
 

Hoozemans

Nieuw lid
Sorry hoor, maar wat een onzin…
Hoe dat zo? Is mijn scenario onrealistisch? Het is me nu al drie keer overkomen.

Ja, natuurlijk, als ik gewend ben aan deze schakelbak zal ik een stuk minder snel stil komen te staan. Maar dat verandert niets aan de inherente problemen met deze constructie.
 

hemi24

Forumguru
Misschien gewoon eens proberen de koppeling in te trappen nadat je auto is afgeslagen?!?
Als het goed is start ie dan ook weer automatisch
 

Okki

Donateur
Welnee, de auto moet wel heel vreemd in elkaar zitten als jij met je knieën tegen de stuurkolom aanzit.

Misschien zit ik dan raar in elkaar, maar bij sommige auto's heb ik daar toch echt last van.....

Misschien kunnen we ruilen van auto?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan