Start-stop systeem wat vinden jullie ervan?

Fswart

Lid
In de tijdspanne van 10 maanden heb ik mijn twee auto's vervangen door andere jongere exemplaren. De eerste was vorig jaar Mei toen we onze 15 jaar oude rolstoelbus waar we al 9 jaar mee reden (Opel Movano L1H1 uit 2009) vervingen door een Ford Transit Custom H2L1 uit 2016 en afgelopen februari toen ik mijn Opel Corsa uit 2010 verving door de Skoda Octavia 1.2 TSI uit dec 2013.

Beide voertuigen zijn voorzien van een start-stop systeem. Het duurde niet lang (binnen enkele dagen al) nadat ik de Ford had dat ik dat start-stop systeem met het knopje op het dashboard uitzette élke keer als ik met de Ford onderweg was. En dat deed ik ook al gauw met de Octavia. Ik heb ook geprobeerd het niet te doen en het aan te laten staan in beide voertuigen maar ik kan er niet aan wennen. Daarnaast is het ook in mijn ogen een totaal zinloos en onnodig slijtage veroorzakend systeem. De verkeerslichten in Nederland staan zo kort op rood dat je nooit lang staat te wachten en in de file is het al helemáál irritant. Dus het besparen van brandstof en uitstoot zal nagenoeg nul zijn. In mijn ogen vind ik dat het meest irritante, zinloze en slijtage verhogende systeem wat ik ooit op een auto heb aangetroffen.

Misschien ben ik ouderwets, ik weet het niet maar ik kan er echt niet aan wennen. Herkennen jullie je hierin? Zetten jullie het ook uit of laten jullie het aanstaan? Hoe ervaren jullie het systeem? Of vinden jullie het geweldig?

emilio3333

Forumguru
Ik snap je zeker en zette het ook altijd uit bij mijn vorige auto’s.
Ik rij nu een hybride auto en bij deze gaat de brandstof motor elke dag wel tientallen/honderden keren aan en uit doordat deze steeds afwisselt met de elektromotor.
Dit lijkt mij dan ook geen auto die makkelijk 3 ton kan halen.
Leuk die milieurommel maar het verkort naar mijn idee de levensduur van een auto.

Rallye

Forumguru
Zijn beide auto’s automaten of handgeschakeld? Ik heb een handgeschakelde auto en daar werkt start stop alleen als je de auto uit de versnellingen haalt en de koppeling op laat komen. Dat gebeurt mij hoogst zelden. Ik heb begrepen dat dit in de verbruikstest wel voorkomt en daardoor net een beetje helpt om weer een paar gram CO2 te besparen. In de realiteit dus echter minder.

Bij een automaat werkt start stop veel meer en zul je er dus meer last van hebben. Dat de auto uit gaat op het moment dat het je niet uitkomt, net iets meer tijd nodig heeft om vanuit stilstand weg te rijden, de trilling bij de herstart dat soort dingen. Voor slijtage ben ik niet zo bang overigens.

Als je op het forum zoekt kun je verschillende beschrijvingen vinden van snoertjes van Aliexpress die zorgen dat jouw voorkeur (uit dus) voor start stop wordt onthouden voor de volgende start. Zoek maar eens.

Fswart

Lid
Zijn beide auto’s automaten of handgeschakeld? Ik heb een handgeschakelde auto en daar werkt start stop alleen als je de auto uit de versnellingen haalt en de koppeling op laat komen. Dat gebeurt mij hoogst zelden. Ik heb begrepen dat dit in de verbruikstest wel voorkomt en daardoor net een beetje helpt om weer een paar gram CO2 te besparen. In de realiteit dus echter minder.

Beide auto's zijn handgeschakeld. Maar ik laat wel vaak de auto in z'n vrij staan met de koppeling los voor stoplichten, zeker als ik niet vooraan sta waardoor ik dus een beetje meer tijd heb om hem weer in z'm 1 te zetten. Ik heb deze eeuw wel voornamelijk automaten gereden maar nu zijn beide auto's dus manueel. Ik ben dus niet meer gewend om de koppeling lang ingetrapt te houden.

En, zoals ik al zei, ik sta meestal zo kort stil voor verkeerslichten dat zelfs als ik het an zou laten staan de brandstof besparing en CO2 uitstoot vermindering de verwaarlozen zijn.

Maar ik ga eens zoeken naar zo'n kabeltje, bedankt

Fswart

Lid
Ik snap je zeker en zette het ook altijd uit bij mijn vorige auto’s.
Ik rij nu een hybride auto en bij deze gaat de brandstof motor elke dag wel tientallen/honderden keren aan en uit doordat deze steeds afwisselt met de elektromotor.
Dit lijkt mij dan ook geen auto die makkelijk 3 ton kan halen.
Leuk die milieurommel maar het verkort naar mijn idee de levensduur van een auto.

Ik ben blij dat ik dus zeker niet de enige ben die het uitzet. ik ga even op zoek naar een kabeltje om het uit te zetten zoals werd voorgesteld hier in de andere reactie

1983jeroen

Forumguru
Ik heb het ook altijd uit, maar pas sinds ik automaat rijd.
Bij mij springt de motor wel al aan als de voorligger in beweging komt dus alleen als je vooraan staat bij het stoplicht heb je wat vertraging.
In de file is het wel irritant omdat hij meteen aanspringt als de voorligger 10cm opschuift

Fswart

Lid
Ik heb een kabeltje besteld bij Ome Ali om de laatste stand te onthouden. Dus als ik hem uit zet strakjes blijft ie uit ongeacht hoe vaak ik de de motor zelf aan en uit zet...

Slider

Forumguru
Je bent denk ik de eerste die deze kabel gaat gebruiken bij een handbak :LOL: Ik ging er blind van uit dat je een automaat had met deze vraag haha.

Omdat het een handmatige actie is in zijn vrij te zetten EN de koppeling los te laten, heb je het zelf in de "hand". Bij automaten is dit vooral een vreselijk systeem.
Ik heb er zelf nooit last van met mijn handbak, kies er alleen bewust voor bij spoorweg overgangen of open bruggen.
Zoals je zelf zegt, de rood licht tijden zijn zo kort, dat het naar vrij zetten elke keer ook onnodig veel moeite is voor zo'n korte periode.

Maar die kabel zal vast ook werken bij een handbak, de knop is hetzelfde.

Fswart

Lid
Je bent denk ik de eerste die deze kabel gaat gebruiken bij een handbak :LOL: Ik ging er blind van uit dat je een automaat had met deze vraag haha.
...........
Maar die kabel zal vast ook werken bij een handbak, de knop is hetzelfde.
Zoals blijkt bij de 'Sejat' van ertromp hierboven.

Laatst bewerkt door een moderator:

Pendragon

Donateur
Vorige Karoq gelijk uit laten zetten. Helaas kan het bij mijn nieuwe Karoq (nog) niet, dus eerste wat ik doe voor ik wegrijdt is het uitzetten. Vind het helemaal niks.

EdK

Forumguru
Tsja ik heb een handbak en vind de start stop totaal geen probleem !
Eigenlijk wel prettig zelfs....

SuperBeeb

Forumguru
Ik zet m meestal uit als ik met koude motor wegrijd, anders stopt/start ie al 5x voor ik de wijk uit ben. Lijkt me niet goed voor motor en milieu. Daarna zet ik m meestal weer aan.

Sip

Lid
Ik heb een automaat en er totaal geen last van. Nu woon ik niet in een stad. Als je daar wont is het een ander verhaal. Het is maar net wat je situatie is.

Fswart

Lid
ik woon ook niet in een stad. en rij de meeste mijn KM's buiten de bebouwde kom. Maar nog wel helaas in de randstad en hier zijn ook buiten de bebouwde kom veel verkeerslichten. Maar zoals ik al zei, de wachttijden voor de verkeerslichten zijn zó kort dat het start-stop systeem niets bespaard en alleen maar irritant is.

Slider

Forumguru
Maar als die tijden dan zo kort zijn, waarom dan wel de moeite nemen telkens in zijn vrij te zetten en koppeling los te laten? Is het dan niet handiger gewoon in zijn 1 te wachten met koppeling ingedrukt? Scheelt 4 acties per stoplicht.

Pasi

Lid
Ook ik heb net een Fabia met Stop/Start ( ! ) en daar moet ik echt wel aan wennen. De motor gaat inderdaad alleen maar uit, als de koppeling niet is ingetrapt en de auto in de vrij staat.

Dat dit natuurlijk gunstig voor het verbruik is, dat lijkt me logisch. Want als de motor niet minuten ( ? ) lang onnodig loopt, dan spaart dat benzine & lucht en is dat goed voor het milieu.

Maar ik vraag me wel af hoe goed dit voor de auto is. Stop/Start zal m.i. natuurlijk wel meer slijtage geven en als men regelmatig lang in de file stil staat, dan zal S/S ook een aanslag zijn op de accu.

Ik zit er aan te denken om dit kabeltje te kopen en zo S/S standaard uit te zetten. Maar ik heb m'n Fabia nog maar net en moet dus alles nog 'doorgronden' voordat ik iets verander. Alhoewel ... voor dát geld kan ik een gokje wagen !

P.s. heeft iemand een hint of tip m.b.t. zo'n kabeltje ?

Laatst bewerkt:

Fswart

Lid
Maar als die tijden dan zo kort zijn, waarom dan wel de moeite nemen telkens in zijn vrij te zetten en koppeling los te laten? Is het dan niet handiger gewoon in zijn 1 te wachten met koppeling ingedrukt? Scheelt 4 acties per stoplicht.
Dat kan ook maar ik laat de auto al wat voor het verkeerslicht in z'n vrij uitrollen. en dan wil ik niet dat de motor uitgaat op het moment dat ik echt stil sta. Daarnaast wil ik zélf bepalen wanneer de motor uitgaat en niet een of ander systeem. En dat geldt nóg meer als ik vooraan sta bij een verkeerlicht. Ten eerste kost het toch wat tijd voordat de motor echt loopt en dan nog voel je een lichte aarzeling als je meteen gas geeft zoals je zou doen als de motor niet was uitgegaan. tenzij je een halve seconde extra wacht. Kortom ik irriteer me er mateloos aan...

• Leuk
Waarderingen: Pasi
Bovenaan Onderaan