Start-stop systeem wat vinden jullie ervan?

hemi24

Forumguru
@Fswart : ik denk dat er wat mis is met je auto, want bij alle wagens die ik heb gereden met start/stop icm handbak heeft de motor meer dan genoeg tijd om te starten terwijl je de koppeling intrapt en de bak in z’n één zet…

Slider

Forumguru
@Fswart Dat zelf bepalen dat hij uit gaat snap ik heel goed, is het zeker een irritant systeem :giggle:

Ik rol ook ontkoppelt naar een stoplicht maar laat hem in zijn versnelling en hou de koppeling ingedrukt. Al is dat alleen het laatste stukje , daarvoor rem ik ook al op de motor.
Mocht het toch opeens groen worden, kan je ook meteen door want alles staat al gereed.
Je hoeft hem natuurlijk niet in zijn vrij te zetten om naar een stoplicht te rollen, gewoon koppeling in is al genoeg. Dan rol je al en zal de start-stop niet activeren.

Maar goed, die kabels werken wel geweldig. Hij onthoudt je knop instelling en zal deze elke keer als de auto weer start zelf toepassen.

Fswart

Lid
@Fswart : ik denk dat er wat mis is met je auto, want bij alle wagens die ik heb gereden met start/stop icm handbak heeft de motor meer dan genoeg tijd om te starten terwijl je de koppeling intrapt en de bak in z’n één zet…
nee, er is niets mis met mijn auto en het gaat inderdaad maar om fracties van seconden maar wel voelbaar. Jij doet er wellicht wat langer over om de koppeling in the trappen en de bak in z'n 1 te zetten, ik weet het niet. maar ik ben bij lange na niet de enige die hierover klaagt.

Fswart

Lid
Je hoeft hem natuurlijk niet in zijn vrij te zetten om naar een stoplicht te rollen, gewoon koppeling in is al genoeg. Dan rol je al en zal de start-stop niet activeren.

Maar goed, die kabels werken wel geweldig. Hij onthoudt je knop instelling en zal deze elke keer als de auto weer start zelf toepassen.
dat laatste is wat ik wil. Ik wil zélf bepalen of het aanstaat of uit en niet na elke start iets uit moeten zetten. Ik wil gewoon dat het systeem mijn keuze bewaard. vandaar dat ik inderdaad dat kabeltje besteld heb.

En over dat eerste, is een mogelijkheid maar ik heb geen zin in het ingetrapt moeten houden van de koppeling. We hebben zo allemaal een andere rijstijl en daar moet het systeem op aan te passen zijn en niet andersom.

hemi24

Forumguru
Ach, er zit altijd nog een knopje, en anders is er binnenkort rust, door de aankoop bij ome Ali!

Trouwens, bij een O3 van 2013 had het ook nog weggecodeert kunnen worden…

marco_b

Forumguru
In de Porsche zit dit systeem ook wanneer deze in de standaard modus staat. Bij Sport en Sport+ automatische uitgeschakeld. Inderdaad meest onzinnige feature. Binnenkort zijn er wat softwareaanpassingen, wil dan gelijk vragen om standaard dit systeem uit te schakelen in de standaard modus.

daily is veelal elektrische rijden

Rallye

Forumguru
Ik lees dat men de auto ontkoppeld laat uitrollen. Waarom? Je hebt minder controle over de auto én je verbruikt brandstof (auto draait stationair terwijl dat niet hoeft (bij gekoppeld uitrollen drijfven de wielen de auto aan).

Fswart

Lid
het gaat om de laatste 2 meter... als je goed leest zei ik ook WAT laten uitrollen... MAW vlak voordat ik écht stil sta... Je hoeft mij als techneut en na 41 jaar autorijden niet te vertellen hoe ik het moet doen en waarom. Van koppeling ingetrapt houden slijt je drukgroep weer al is dat ook maar weinig. Maar zo is er over alles wel wat te vertellen.

• Leuk
Waarderingen: EdK

Arjan1985

Forumguru
Vroeger als kind in Tsjechië weet ik nog dat mijn ouders het heel hinderlijk vonden als er oude autootjes voor (of achter?) hen reden in de bergen (geen doorgaande wegen), omdat meestal de oudere bestuurders de oude auto’s met contact uit de berg af reden. Scheelde benzine, dat was hun handmatige cilinder uitschakeling en start stop systeem

• Leuk
Waarderingen: Tees

Rallye

Forumguru
@Fswart Met deze uitleg is het voor mij duidelijker. Was niet persoonlijk bedoeld hoor. Overigens is het juist ook mogelijk dat bij mensen die al langer hun rijbewijs hebben dit soort zaken er ingeslopen is. Ik ben laatst meegereden met iemand die dit wel deed: bij elke rempoging ook de koppeling in.

Over die slijtage van de drukgroep heb ik laatst op Reddit een discussie gehad. Die mogelijk extra slijtage neem ik voor lief om een beter reactiesnelheid te hebben bij groen licht. Extra bonus is dan dat start/stop niet werkt.

Bovenaan Onderaan