Start Stop Systeem defect

erik2907

Actief lid
Van de week gaf de maxidot aan "system fault start stop", waarbij het SSS niet meer werkte. Auto bij de dealer gebracht (garantie). Bleek een kabelboom niet goed te liggen door de motorruimte en door de trillingen van de motor was deze na 36.000 km door geschuurd. Dealer heeft een en ander netjes verholpen en alles functioneert weer naar behoren. Tegelijkertijd ook een software update voor de motor ontvangen. Loopt nu nog mooier rond.
:yeah:
 

Snoopy

Lid
Heb een aantal maanden geleden hetzelfde gehad.
De dealer zei dat een kabelboom "niet lekker lag".
Deze is vervangen en heeft meer ruimte gekregen zodat het probleem zich niet meer zal voordoen.
 

Antera

Donateur
dit is een modificatie die word door gevoerd bij deze problemen. Eigenlijk moeten ze ze allemaal terug roepen vind ik :smirk:
 

MacManiac78

Forumguru
Ik vind dit soort dingen best slordig.
Wat ik me nou afvraag..... doen ze het na dit soort meldingen in de fabriek dan bij de volgende modellen anders, of is het net als de afwezige kabellegger uit Belgie.

De voorste man, graaft een goot, die daarna gooit de goot weer dicht.... De middelste man, die de kabel in de goot leggen zou, is ziek.
 

Antera

Donateur
Het is pas iets als het meerdere keren is voorgekomen en iemand is wakker geworden. Dan word het bekeken en dan is het vaak pas garantie als iemand ook daadwerkelijk met de auto in de garage komt met de klacht
 

Max5

Senior Member
Ook hier de storing met het sss, na 33k km.
Door de dealer onder garantie gerepareerd, en we kunnen weer stoppen en starten. ;)
 

RefleCs

Forumguru
Ik heb iets dergelijks gehad met een Seat Leon een van de eersten. Alleen was daar de kabelboom van de tellerunit door. Dus op de snelweg ineens geen enkele aanduiding meer van mijn meters.
 

kcj

Actief lid
Na 33.000 en 36.000 km bleek de kabel 'verkeerd' te liggen. Tijdens de garantieperiode (2 jaar ?) is de fout opgetreden.
Onder garantie opgelost = OK.

Wat als je weinig kilometers doet per jaar ?
Bijvoorbeeld na 3 jaar en 36.000 km ? (= 12.000 per jaar)
Zelf betalen dus, voor een constructiefout, die je als leek niet kan onderscheiden van 'normale' slijtage.

Terugroepactie zou m.i. correcter zijn.
Maar duurder voor Skoda...
Koen
 

erik2907

Actief lid
Elk merk kent buiten de garantietermijn een coulance regeling waarbij fabricage fouten zonder problemen worden opgelost als het bij meerdere voertuigen voor komt. Dat is nog altijd goedkoper voor een fabrikant dan een grootscheepse terugroep actie. Daarnaast kan een fabrikant dealers vragen om het probleem (als het nog niet ontstaan is) al vroegtijdig aan te pakken bij een eerstvolgende onderhoudsbeurt.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik weet niet of je het zo zwart/wit kan stellen. Wat ik begreep van mijn dealer is dat veel problemen opgelost worden tijdens een beurt. De dealer krijgt een memo van een update die in de werkplaats uitgevoerd wordt. Zie bv Rückruf Skoda.pdf
 

erik2907

Actief lid
Ik weet niet of je het zo zwart/wit kan stellen. Wat ik begreep van mijn dealer is dat veel problemen opgelost worden tijdens een beurt. De dealer krijgt een memo van een update die in de werkplaats uitgevoerd wordt. Zie bv Rückruf Skoda.pdf

De coulance regeling is niet zwart/wit maar op ervaring gebaseerd (meerdere keren). Als vb.: zelfs in 1985 werd na 5 jaar onder coulance van mijn Honda Prelude een klep van de ABS pomp vervangen wegens een minimale afwijking (fabricage fout) waardoor de 'drukpomp' telkens leeg liep om het ABS te kunnen laten werken. En dat terwijl er toen nog sprake was van maximaal 2 jaar garantie. De uitdaging is echter dat er best een redelijk aantal mensen is die het begrip coulance en het verwachtingspatroon (levensduur) van een product niet kennen en hierdoor denken dat het na de garantie ophoudt.
 

kcj

Actief lid
Coulance : OK.
Je noemt dit een "uitdaging" :) ...
De uitdaging is echter dat er best een redelijk aantal mensen is die het begrip coulance en het verwachtingspatroon (levensduur) van een product niet kennen en hierdoor denken dat het na de garantie ophoudt.
Maar tussen gelijk hebben en gelijk krijgen, is een groot verschil...

Ik geloof best dat er veel gedaan wordt zonder dat je weet dàt het gedaan is :
dat veel problemen opgelost worden tijdens een beurt. De dealer krijgt een memo van een update die in de werkplaats uitgevoerd wordt.
Maar met deze SSS kabels is het toch uitkijken : bij 2 Fabia's II pas na meer 30.000 km vervangen (na probleemmelding). Het lijkt erop dat deze vervanging (nog) niet opgenomen is in "te verbeteren punten" ( zoals voorbeeld in die Rückruf Skoda).

Koen
 

erik2907

Actief lid
Maar met deze SSS kabels is het toch uitkijken : bij 2 Fabia's II pas na meer 30.000 km vervangen (na probleemmelding). Het lijkt erop dat deze vervanging (nog) niet opgenomen is in "te verbeteren punten" (zoals voorbeeld in die Rückruf Skoda).
Koen

Koen, hoe weet je dat het pas 2 Fabia's zijn? Misschien zijn het er wel veel meer in NL, maar te zwijgen van alle andere landen waar de Skoda's geleverd worden met SSS. Dat er twee op een forum hiervan melding maken wil niet zeggen dat dit de enige twee zijn :xyxthumbs:. En waarschijnlijk zijn er al velen gerepareerd bij een onderhoudsbeurt zonder dat de eigenaar dit weet.
 

kcj

Actief lid
Mmmh, klopt : je hebt gelijk.
2 meldingen op een forum is niet de gehele werkelijkheid.
"Iets" te vlug geconcludeerd...

Ik mag hopen dat ze inderdaad vervangen (of anders gelegd) worden bij een onderhoudsbeurt.
Toch blijft het punt dat er (hier) 2 meldingen van problemen zijn nà een grote beurt van 30.000 km (respectievelijk 33.000 en 36.000 km).
Probleem nog niet gekend door alle dealers ?

Ik blijf dan ook bij mijn standpunt : toch opletten voor diegenen die minder dan 15.000 km per jaar doen bij 2 jaar garantie.

Koen
 

erik2907

Actief lid
Koen,

Tja, van deze twee meldingen is er één die zijn onderhoudsbeurten niet laat uitvoeren bij een SKODA dealer maar bij een Opel dealer, die Opel als HOOFDmerk heeft maar daarnaast ALLE merken verkoopt die de klant wil :) en derhalve is het dus ook niet ontdekt. En diegene die de onderhoudsbeurten 'elders' laat uitvoeren, dat ben ik.

Nu zul je je wel waarschijnlijk afvragen: "hoe kan dat?" Welnu, Europese regelgeving zegt dat onderhoud altijd en overal uitgevoerd mag worden en toen ik dus na een kleine en grote beurt met dit defect kwam te zitten is het onder garantie netjes opgelost door de SKODA dealer. De stempels van de OPEL dealer stonden netjes in het onderhoudsboekje van mijn SKODA :). Zo kan het dus ook! Tipje van de sluier: er zijn dealers die super collegiaal zijn en elkaar helpen ................
 

kcj

Actief lid
Haha, ja : jij bent diegene die dit topic opstartte :) .
Inderdaad héél mooi opgelost tussen die Opel en Skoda dealer :xyxthumbs:

En toch ook :xyxthumbs::xyxthumbs: voor diegenen die het (misschien) nog gaan meemaken.

Koen
 

Wik

Lid
Goeden middag.
Ook mijn Fabia Greenline geeft sinds vandaag de start/stop fault error.
Het begon onderqweg toen het voorgloei lampje begon te knipperen.
Thuisgekomen een keer de motor uitgezet en weer gestart, weer lampje knipperen en de melding start/stop fault.
Als ik de motor uitzet en onder de motorkap ga luisteren, dan hoor ik een 'klepje' met een piepend geluid schuiven?
heen en weer, een paar keer en dan stopt het.
geluid komt vanaf de zijkant van de motor, vlakbij de accu, iets ronds wat aan de zijkant van het blok zit, waar ook draadjes heengaan.

2 weken geleden de 30.000 beurt gehad, inclusief de update van de terugroepactie.
Ik weet niet wat ze gedaan hebben, want tegenwoordig mag je de werkplaats niet meer in en er bij zijn wat ik persoonlijk heel vervelend vind.

Herkent iemand dit euvel?
Kan ik er wel nog even mee door rijden?

dank.

WIK
 

Noord26

Forumguru
Dat geluid is altijd aanwezig en staat los van het start/stop error.

Mee door rijden is natuurlijk nooit slim, zeker als je nog garantie hebt. Ik ga er vanuit dat je de dealer al gebelt hebt? Die kan je er meer over vertellen als mensen op een forum?
 

Noord26

Forumguru
Dat kan dezelfde dealer je haarfijn uitleggen. Weet het zelf niet meer, maar merkte het reeds op bij de dealer toen we uitleg kregen bij het ophalen van de nieuwe auto. Toen is mij verteld wat het is, maar dat is helaas weer ontschoten.. :eek:
 
Bovenaan Onderaan