Start stop systeem afzetten!

Ted

Forumguru
Wij willen de green versie van de Citigo aanschaffen. Mijn vraag is, kan je het startsysteem afzetten?

Bij voorbaat dank voor respons!

henriz

Forumguru
Heeft die Citigo een handbak? Zo ja, dan treedt het stop-start systeem pas in werking in z'n vrij met de koppeling niet ingetrapt.
Als je gewend bent bij een verkeerslicht de pook in z'n 1 te zetten en de koppeling in te trappen, dan heb je sowieso geen last van het stop-start systeem.

buddie

Nieuw lid
Bij het starten en wegrijden zet ik de schakelaar op uit en dan gaat de verlichting in de schakelaar branden. Waarom, soms bij korte afstanden vind ik het vervelend en zeker in de stad met vele stoplichten.

Michel

Forumguru
Het systeem kan je afzetten, maar iedere keer als het contact wordt ingeschakeld, zal het systeem weer opnieuw worden ingeschakeld. Als je het systeem dus telkens uit wilt hebben, zal je dat iedere keer handmatig moeten doen. Dat is een simpele druk op de knop.

Monteurtje

Forumguru
Heb een keer voor een klant die het systeem helemaal uitgeschakeld wou hebben, de stekker van de neutraal sensor eraf gehaald. Die sensor zit op de versnellingsbak. Je krijgt alleen aan begin als je de auto start een foutmelding. Voor de rest merk je er niks van. Geen storingslampjes. Dit was bij een Octavia II

CDK

Forumguru
als ik met een handgeschakelde auto voor een verkeerslicht sta, dan staat de bak in 1 met ingetrapte koppeling, zou er dus geen last van hebben, als iedereen z'n auto in neutraal gaat zetten gaan er telkens maar 2 auto's door groen...... :banghead:

turboturbo

Forumguru
Daarom is het zo jammer dat we hier in NL geen groen-oranje-rood-oranje-groen hebben volgorde bij de verkeerslichten.

Laatst bewerkt:

henriz

Forumguru
Dat zou nog eens een makkelijk te realiseren energiebesparende maatregel zijn.
Ik zou mijn stop-start systeem vaker gebruiken met groen-oranje-rood-oranje-groen verkeerslichten.

Inge

Lid
En ook die eerste heeft genoeg reactie tijd daar je de situatie van de stoplichten meestal gewoon weet.

lovely305

Forumguru
Ik zet die van mij altijd uit zodra ik in de file sta. Voor een stoplicht laat ik hem aan en dan was reuze handig toen laatst de motor afsloeg tijdens het optrekken.
Totaal geen stress:dankje:

• Leuk
Waarderingen: CDK

Ted

Forumguru
In ieder geval ben ik blij dat je hem kan afzetten en permanent door de connector van de bak los te nemen!

Inmiddels hebben we vanmiddag onze nieuwe witte Citigo opgehaald bij de dealer! Steeds valt ons op hoe stil hij is en ook zuinig op de koop toe! Wel gelijk de start knop ingedrukt want ik zet altijd gelijk bij iedere stop de bak is zijn vrij.

Nog bedankt voor de vele positieve reacties en dit heeft mede geleid tot de aankoop van de Citigo!

Bakkertje

Forumguru
Uiteraard heeft iedereen zijn eigen beleving en verschilt het wat eenieder fijn vind. Persoonlijk heb ik geen moeite met m'n start - stop systeem. Bij normaal gebruik vind ik de vertraging bij het wegrijden door het opnieuw starten verwaarloosbaar, tenzij je bij ieder stoplicht als eerste weg moet zijn. Voordat ik mijn koppelingspedaal op de bodem heb snort ie al en bij het in z'n 1 schakelen kun je vervolgens gewoon wegrijden. De tijd die je nodig hebt om de koppeling in te trappen en de auto in z'n 1 te zetten heb je "extra" nodig. Dus als je nu de auto al in z'n vrij zet maakt het eigenlijk weinig uit. Overigens is dat hoe ik het ervaar in mijn auto, in andere auto's kan dat uiteraard anders zijn.

p.s. Als je een aanhanger achter de auto hebt wordt het overigens ook automatisch uitgeschakeld.

Bovenaan Onderaan