Start stop stopt niet

Sip

Lid
Beste allemaal.,

Ben nu al benieuwd naar de reacties......

Mijn Start Stop werkt niet. Voor de meeste een droom. Voor mij misschien ook als het mijn keuze is, en dat is nu niet het geval.

Zodra de motor warm was en ik ergens moest stoppen, dat stopte de motor. Liet ik de rem los, ging deze weer aan. Dat gebeurt nu niet meer. In het display zie ik zo'n n A met een streepje erdoor heen. Op het display geeft de auto bij de start stop een melding dat het stroomgebruik te hoog is. Ik heb alles uitgezet zoals de airco, lampen. Maar dat helpt allemaal niet.
Vanmorgen viel het mij op dat de motor een beetje moeilijker starte. Kan het zijn dat de accu moet worden vervangen?

Groet

Sip

Lid
Ik kan niks vinden op de accu. De auto is van 2019 en volgens mij is het de orginele.

Kun je de accu zelf vervangen of zit je dan met coderingen?

EdK

Forumguru
6 Jaar oude start/stop accu , wel ga er maar van uit dat deze naar zijn eind loopt !
Zeker als je intensief dat S/S gebruikt....
En ja je kunt zelf je accu wisselen en hierdoor goedkoper uit zijn
Alleen moet je hem daarna even laten inleren, maar dat kan bij de dealer of bij elke toko die accu's verkoopt en een toko erbij heeft...

MarkvdD

Forumguru
Kan je dan al wel rijden met de auto als de accu nog moet worden ingeleerd? En waarom moet tegenwoordig de accu worden ingeleerd?

• Leuk
Waarderingen: Sip

hemi24

Forumguru
Een accu was vroeger zoiets een emmer onder een continu doorstomende kraan; tegenwoordig houdt een stuurapparaat continu het laadnivo in de gaten en reguleert dit voor zaken als o.a. het start/stop systeem.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Peter-036

Forumleiding
Moderator
En om de 1e vraag van @MarkvdD te beantwoorden: ja hoor, de auto doet het er niets minder om, het inleren is om het stuurapparaat waarop @hemi24 doelt te laten 'weten' dat er een nieuwe accu (en indien afwijkend, welk type) gemonteerd is.

• Leuk

Tees

Donateur
En voor de duidelijkheid: het inleren is belangrijk voor de levensduur van de accu. Als het stuursysteem niet weet dat er een nieuwe accu in zit, behandelt ie m als de oude accu en (ont)laadt ie niet optimaal. Dat is niet ideaal voor een accu op de langere termijn.

• Leuk

Tees

Donateur
Ach, speciaal...een EFB/AGM accu idd, en niet de 'standaard' loodaccu. Al zal die laatste wel langzaam uitsterven schat ik zo.

Polvo

Actief lid
Ik heb tussen 2011 en 2021 een Fabia gehad en halverwege ging de accu ook stuk.
De lokale garage gooide er toen een gewone accu van de plank er in, maar toen werkte startstop ook niet meer.

Bovenaan Onderaan