Start/stop module installeren

HarrieSkoda

Forumguru
Vaak zijn we te bang met trekken aan kapjes/etc. Snap ik ook wel, ben ik zelf ook!

Dat de dealer hier niet aan mee wil werken snap ik zwart/wit gezien wel.
Mochten ze een beetje met je begaan zijn, zouden ze het wel hebben gedaan.

Heel strikt gezien, goede vraag, is een uitgeschakelde start-stop functie APK afkeur....?
 
Ik snap de dealer ook wel, maar het was meer onder het motto; nee heb je, ja kun je krijgen

Ze gaven aan dat er kans is dat er storingen zouden kunnen komen. Ook dat begrijp ik. Maar als het installeren mij lukt dan lukt het verwijderen ook.

P.s. geloof mij. Heb genoeg kracht gebruikt :)
 

hemi24

Forumguru
Zal het gewoon niet een verschil van bevestiging zijn tussen de Chinese versie van de Kodiaq en de Europese..?

:pieker:
 

johan72

Actief lid
Ook ik irriteer me mateloos aan dat Auto Start/Stop knopje.
Ik heb ook zon kabeltje via onze chinese vrienden gekocht.

Heb de filmpjes gezien en dacht koud kunstje, maar helaas ook bij mij zit het ff net anders in elkaar.
Ik zie ook aan de onderkant die pennetjes, heb ook geprobeerd met wrikken en trekken, maar er is
weinig tot geen beweging in te krijgen.
Ben niet bang aangelegd mbt kunststof interieurdelen, heb al aardig wat zaken aangepakt.
Als iemand tips heeft dan hoor/zie ik die graag.
 

johan72

Actief lid
Erger je je aan het knopje, of aan de Start/Stop? ;)

Niet het fysieke knopje, maar wel het feit dat de functionaliteit standaard AAN staat.

En ja je kan telkens als je de auto gestart hebt, ff het knopje indrukken om het UIT te schakelen.
Maar ik vind het belachelijk dat je af fabriek geen mogelijkheid hebt om de werking van de knop
naar eigen persoonlijke voorkeur in te stellen. (Zoals bijv. de Hill Hold)
 

CharlesTucker

Forumguru
Tsja, dat zullen wel de milieuredenen zijn. Het idee is natuurlijk dat de Start/Stop zorgt voor minder uitstoot, dus zou iedereen moeten willen dat je altijd en zoveel mogelijk gebruikt. Niet dat ik nou het idee heb dat je daarmee de wereld redt overigens. Als ik zelf kijk hoeveel ik stil sta tijdens een gemiddelde rit is dat echt druppeltjes (niet eens druppels) op een gloeiende plaat. Daarom ben ik het zeker met je eens, ik vind ook dat de auto je keuze dient te onthouden, ook voor volgende tochtjes (dat geldt overigens wat mij betreft voor elke optie, als je bewust ergens voor kiest, waarom denkt je auto dan dat je dat de volgende rit anders zou willen?)

Ik zie overigens in je onderschrift dat je een handgeschakelde auto hebt, dat maakt me nieuwsgierig waarom je je eraan ergert. Zelf rij ik ook (al ruim 10 jaar) in handgeschakelde Skoda's met Start/Stop, en erger me er nooit aan. Ik vind het eigenlijk wel een fijn systeem, lekker stil bij het stoplicht. En het weer starten werkt altijd feilloos, Als je bij wijze van spreken alleen maar naar de koppeling kijkt is ie al gestart, hij start sneller dan dat ik 'm in z'n eerste versnelling heb gezet. Ik moet wel zeggen dat ik het de eerste paar keer 10 jaar geleden wel op een bepaalde manier spannend vond, "start ie wel weer?", maar dat gevoel was na het 5e stoplicht of zo wel weg. Ook heb ik nooit problemen gehad met de accu, met m'n eerste Octavia heb ik in 7 jaar ruim 280.000 kilometer gereden, en daar zat de eerste accu nog in die nog steeds feilloos werkte. M'n tweede heb ik nu 3 jaar, en ruim 100.000 kilometer, en ook nog probleemloos. Begrijp me niet verkeerd, ik heb zeker respect voor je mening, ik ben alleen nieuwsgierig waarom je je eraan ergert.
 

HarrieSkoda

Forumguru
@CharlesTucker wat mijn reden is om de module uit te kunnen schakelen, is dat als er bijv. flink doorgereden is op de autosnelweg, en ik pak de afrit met aan het einde verkeerslichten, dat de auto niet gelijk afslaat.

Waarom wil ik dat niet? De schoepenradjes van de turbo worden bij het vragen van vermogen flink warm en zetten uit. Als de motor dan direct uitschakelt, heb je kans dat de schoepenradjes schade veroorzaken aan de binnenwand van je turbo, of zelf gewoon afbreken omdat ze ‘vast’ in het binnenwerk van de turbo zitten.

Je zegt zelf lang gedaan te hebben met de accu icm. de start stop functie, maar wat zijn jouw woon-werk ritjes bijv.? Als dit korte stukjes zijn, wil ik ook niet dat hij bij elk verkeerslicht uitvalt.. nog een reden.
 

brepus13

Forumguru
Start stop icm met handbak is toch een non discussie? Zolang je hem niet in zijn vrij zet en de koppeling loslaat gaat de start stop nooit in werking. Een dsg daarentegen is een ander verhaal. (Daarom heb ik hem nu ook uitgeschakeld staan).
 

johan72

Actief lid
Inmiddels diverse meningen en standpunten, zo zie je maar weer ieder zn eigen voorkeuren/gewoontes.:rockon:

Ik vond het gewoon irritant dat mijn voorkeur niet vastgehouden werd.
Komt voort uit veel bruggen voor pleziervaart en ene keer doet start/stop het wel en andere keer weer niet:fool:,
iets met te korte ritjes of zo. En dan telkens zo’n melding op je media unit, hoe dan ook, niks voor mij!

Maar ik schreef werd!

Ja, het is me gelukt om hem te plaatsen.
En dat zonder nog meer uit mekaar te halen, de stappen:
- het afdek-/blindplaatje aan de onderkant van de knoppenrij verwijderd.
- Make-up spiegeltje op de asbak/draadloze lader gelegd.
- met een pincet met gebogen punten, de 2 stekkers losgemaakt. (Links is rood/rechts zwart)
- de twee module kabeltjes van de module op de kabelboomstekkers geklikt.
(je kunt ze niet verwisselen, zien er hetzelfde uit, maar hebben verschillende nokjes/uitsparingen)
Die twee module kabeltjes zijn onderling met een enkele draad verbonden.
De overlengte teruggedrukt in het dashboard.
- met pincet de stekkers weer op hun plek in de knoppenpaneel gedrukt.
- het verbindingsdraadje op het afdek-/blindplaatje leggen, even goed positioneren vanwege
de bevestigingsclips, dan weer op zijn plek terugdrukken.

Helaas geen foto’s……
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
@johan72

Volledig met u eens, het is schijte irritant! Heb het zelf ook op mijn S2C, ook een manuele, en wat anderen zeggen over dat het bij een handbak een non discussie is, is onzin, ik zet nl ook mijn handbak ALTIJD in neutraal aan een stoplicht, het heeft geen zin om hem in één te houden met koppeling ingedrukt, het is onnodig belastend voor je drukgroep en je linkerbeen, wat zeker geld bij veel stadsverkeer.

Dat hij het soms wel soms niet doet ligt inderdaad aan het gebruik, als de auto met SS geactiveerd merkt dat de motor nog te koud is, haalt hij de zogehete startvoorwaarden niet en zal hij zichzelf niet uit en inschakelen, maar stationair blijven draaien.

Zelf heb ik er een gewoonte van gemaakt om bij aanvang van de rit de SS uit te zetten, dat is nu net zo'n gewoonte geworden als mijn gordel aandoen, maar het is inderdaad stupide dat het systeem je voorkeur niet onthoud.
 

JeSko

Forumguru
@Peter-036

Geen idee, ik ken eigenlijk ook bijna uitsluitend mensen die aan de stoplichten hun koppeling ingedrukt houden en hem in één houden. Mijn leerkracht auto mechanica destijds heeft op de manier waarop ik het doe zijn Mercedes E op de originele koppeling over de 4.5 ton gereden, hij hamerde er altijd op dat, hoewel de auto's het best kunnen hebben, het toch nog steeds beter is om hem niet onnodig in zijn één te houden. Dat is me altijd bijgebleven, ook op de rijschool is het me zo aangeleerd.

Verder vind ik het ook meer relaxed, iedereen zit maar klaar om letterlijk uit de startblokken te schieten, en ik doe het gewoon rustiger, licht op groen, koppeling induwen, in zijn eerste en aanzetten. Waarom zou ik het anders doen? Om 1/10de seconde sneller weg te zijn? En mijn linkerbeen is uitgeruster.
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
Elke keer de auto in zijn neutraal zetten zijn extra handelingen met dito slijtage en alle gekoppelde onderdelen. Daarnaast duurt het altijd langer om weer op gang te komen omdat je extra handelingen moet doen zodra je weg wil.

Maaar doe het vooral zoals je zelf wil met een handbak hoef je iig geen last van de SS te hebben, met dsg ontkom je er niet aan.
 
Inmiddels diverse meningen en standpunten, zo zie je maar weer ieder zn eigen voorkeuren/gewoontes.:rockon:

Ik vond het gewoon irritant dat mijn voorkeur niet vastgehouden werd.
Komt voort uit veel bruggen voor pleziervaart en ene keer doet start/stop het wel en andere keer weer niet:fool:,
iets met te korte ritjes of zo. En dan telkens zo’n melding op je media unit, hoe dan ook, niks voor mij!

Maar ik schreef werd!

Ja, het is me gelukt om hem te plaatsen.
En dat zonder nog meer uit mekaar te halen, de stappen:
- het afdek-/blindplaatje aan de onderkant van de knoppenrij verwijderd.
- Make-up spiegeltje op de asbak/draadloze lader gelegd.
- met een pincet met gebogen punten, de 2 stekkers losgemaakt. (Links is rood/rechts zwart)
- de twee module kabeltjes van de module op de kabelboomstekkers geklikt.
(je kunt ze niet verwisselen, zien er hetzelfde uit, maar hebben verschillende nokjes/uitsparingen)
Die twee module kabeltjes zijn onderling met een enkele draad verbonden.
De overlengte teruggedrukt in het dashboard.
- met pincet de stekkers weer op hun plek in de knoppenpaneel gedrukt.
- het verbindingsdraadje op het afdek-/blindplaatje leggen, even goed positioneren vanwege
de bevestigingsclips, dan weer op zijn plek terugdrukken.

Helaas geen foto’s……

Wat fijn eindelijk iemand met een oplossing :D slim bedacht ook!

Na mijn vakantie ga ik het direct uitproberen op deze manier. Dank!
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat hij het soms wel soms niet doet ligt inderdaad aan het gebruik, als de auto met SS geactiveerd merkt dat de motor nog te koud is
Dat hangt niet alléén van de temperatuur af - het start/stopsysteem werkt op basis van veel meer verschillende parameters (enige tientallen, heb ik ooit ergens gelezen) die allemaal aan zekere voorwaarden moeten voldoen. Anders verschijnt het rondje met doorgestreepte A op de display als aanduiding dat de motor niet per vergissing blijft draaien.
Zodoende denk ik ook niet dat bv. het door @HarrieSkoda geschetste schrikbeeld (turboproblemen als de motor afslaat na een snelle snelwegrit) zich in de praktijk zal kunnen voordoen.

In mijn handgeschakelde Fabia had ik er nooit last van. Die doodenkele keer dat ik eens wat langer moest stilstaan (brug, spoorwegovergang) drukte ik wel op het knopje als ik de motor aan wilde houden met de bak in neutraal, OF ik schakelde hem zelf uit door het contact af te zetten zodat ook de meeste stroomverbruikers stilvallen.
Nu met de DSG heb ik het systeem wel laten uitschakelen en kies ik in voorkomend geval dus wederom zelf voor hetzij aanhouden van motor & airco etc., dan wel het contact afzetten en de ramen naar beneden doen...
Dit onder het motto "Niet de auto bepaalt wat er gebeurt, maar ik".
 
....
Ja, het is me gelukt om hem te plaatsen.
En dat zonder nog meer uit mekaar te halen, de stappen:
- het afdek-/blindplaatje aan de onderkant van de knoppenrij verwijderd.
- Make-up spiegeltje op de asbak/draadloze lader gelegd.
- met een pincet met gebogen punten, de 2 stekkers losgemaakt. (Links is rood/rechts zwart)
- de twee module kabeltjes van de module op de kabelboomstekkers geklikt.
(je kunt ze niet verwisselen, zien er hetzelfde uit, maar hebben verschillende nokjes/uitsparingen)
Die twee module kabeltjes zijn onderling met een enkele draad verbonden.
De overlengte teruggedrukt in het dashboard.
- met pincet de stekkers weer op hun plek in de knoppenpaneel gedrukt.
- het verbindingsdraadje op het afdek-/blindplaatje leggen, even goed positioneren vanwege
de bevestigingsclips, dan weer op zijn plek terugdrukken.
……

Van welk bouwjaar is jouw Karoq Johan?

Installatie is bij mij gelukt op de manier zoals jij omschrijft maar ik krijg een airbag storing helaas..

Dus pech voor mij..
 
Bovenaan Onderaan