Start stop doet raar?

spaarder

Nieuw lid
Sinds een paar dagen doet de start/stop van mijn Fabia II 1.2 TDI greenline 2012 raar: bij het stoplicht, na koppeling los, gaat hij in stop (zoals verwacht), maar onmiddellijk daarna start hij weer, met de melding "start stop niet actief" in het display.

Dit heeft hij de afgelopen dagen verschillende keren gedaan, vandaag 200 km gereden en aan het einde van de rit was alles weer normaal. Ik vermoed dus dat hij in een "regeneratie" cyclus heeft gezeten, en daar nu uit is, waardoor start stop weer normaal werkt.

Maar blijft de vraag waarom hij onmiddellijk weer start tijdens zo'n cyclus, en niet vóór het stopzetten van de motor tot de conclusie komt dat start/stop niet actief moet zijn?

Verwante vraag: is er iemand bekend met de voorschakelapparaatjes op Ali, die start/stop uitschakelen? Ik lees daarover op het forum van de Octavia III, werkt dat spul ook voor de Fabia II? Dan zou ik meteen van al dat start/stop gezeur af zijn...

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb 7 jaar in zo'n zelfde Fabia gereden en nooit een probleem ervaren omdat ik bij een stoplicht standaard de versneling in 1 en de koppeling ingetrapt hield. Gewoon geen zin in die extra schakelhandelingen voor 20 of 30 seconden stilte.
En anders zit er nog het knopje om het systeem uit te schakelen - dat gebruikte ik alleen om bij een iets langere stilstand met draaiende climatecontrol de boel aan de gang te houden.

spaarder

Nieuw lid
Start/stop kun je met vcds permanent uit laten schakelen.kijk hier eens voor iemand bij je in de buurt:https://www.skodaforum.nl/forum/downloads/ledenlijst-vagcom-vcds-vcp.259/

Ik heb zelf een VCDS kabel, dus dat zou ik zelf moeten kunnen doen. Welke methode werkt voor de Fabia MkII, de accu-spanning methode, de temperatuurmethode, of kan ik de "start stop module aanwezig" uitschakelen (zeg maar de "nette methode")? Of zijn er nog andere methodes? Welke registers, bits?

Duijzer

Donateur
Het werkt met de accuspanning methode. Ik heb het door @Antera laten doen. Als je niet precies weet wat je doet moet je uitkijken met aanpassen...

Antera

Donateur
Onderliggend probleem kan heel veel zijn. Misschien met uitlezen meer duidelijkheid. Start stop definitief uit is een optie als je niet om het onderliggend probleem geeft. Of je zet hem uit bij instappen

Bovenaan Onderaan