Start/Stop: "Bedrijfstemperatuur niet aangehouden."

Jstruijk

Senior Member
Tijdens een korte stop viel mij op dat de motor niet afsloeg dus ik dacht ff kijken op de Amundsen (CAR). Bij de status van het start-stopsysteem stond de melding: "Bedrijfstemperatuur niet aangehouden."
Vreemd vond ik dat want de motor was goed op temp:
WP_20141229_009.jpg WP_20141229_011.jpg

Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat het te maken heeft met de buitentemp, maar daar heb ik nog niet eerder last van gehad en die melding doet toch echt iets anders vermoeden. Iemand een idee?
 

octaafje IV

Actief lid
Wellicht combinatie van ijzig koude NO wind (zie kompas) en poging de binnentemperatuur op peil te houden + veel stroomverbruikers...? Gebeurt ook wel eens in de zomer bij hoge buitentemp. en zwoegende airco.
 

micky

Forumguru
Wellicht bedrijfstemperatuur van de binnenruimte, oftewel gewoon te koud buiten, waardoor het binnen te snel afkoelt..
 

Canon-Eye

Forumguru
Het systeem werkt op basis van tientallen parameters. Ik heb daar helaas geen lijstje van, maar het zou me niet verbazen als ook bv. de motor(olie)temperatuur in relatie tot de buitentemperatuur binnen bepaalde grenswaarden moet liggen.
 
Laatst bewerkt:

Jstruijk

Senior Member
Zoiets kan het wel zijn ja, maar vind het allemaal cryptisch/summier omschreven.
Olie was bv 91 gr, dus lijkt mij prima.
 

micky

Forumguru
Accu kon ook te koud zijn, staat ook in het boekje, er staat namelijk "bedrijfstemperatuur" en in het boekje staat motortemperatuur.
 

Jstruijk

Senior Member
En wat heeft een leaseauto hiermee te maken? Ik vermoed dat je mogelijke technische aanpassingen tbv de 14% norm bedoeld ofzo?
 

Jstruijk

Senior Member
Net nog eens het start stop systeem in de gaten gehouden tijden rit naar huis. Bij de status heeft continue de melding "Draaiende motor noodzakelijk" in beeld gestaan. Eenmaal thuis heb ik de versnellingsbak in z'n vrij gezet, op de handrem en de koppeling op laten komen. Gevolg: de motor word gestopt.
Hierna heb ik de koppeling weer ingetrapt en de motor word weer gestart en in het scherm komt te staan "Start/stop beschikbaar"(of zoiets).

In eerste instantie dacht ik dus dat vanwege die "draaiende motor noodzakelijk" melding het start/stop systeem niet zou werken, maar dat was dus wel het geval. Vreemd vind ik dat, ik zou die andere melding verwachten. Lijkt dus niet te kloppen... Na de herstart stond er namelijk wel netjes de juiste melding.
 

AndreM

Forumguru
Het blijft wazig! :bloos:

Zelf heb ik een aantal malen gehad dat het start/stop niet werkte en na 100 m rijden in een file weer wel.
Of met een koude motor wel uit gaan en met een warme motor weer niet. :uitlachen:

Maar het is niet alleen de Octavia die dat heeft, met onze Citigo is hetzelfde. :yeah:
 

micky

Forumguru
Het is helemaal niet wazig hoor, er zijn een heel aantal factoren die allemaal in orde moeten zijn, dus een bepaalde waarde hebben, heeft 1 niet de geprogrammeerde waarde dan werkt het niet, daar hoeft niet eens 100 meter tussen te zitten, dankzij dit is het systeem dus juist ook heel makkelijk permanent uit te schakelen (voor de gek te houden) door bepaalde grenswaarden te zetten op een niveau wat in de praktijk niet gehaald kan worden :)
 

Jstruijk

Senior Member
Soms is het toch wel degelijk "wazig". In mijn voorbeeld zou je verwachten dat het systeem niet zou werken vanwege de melding "draaiende motor noodzakelijk" maar werkt het dus wel, terwijl het op andere momenten dus niet werkt met dezelfde melding. Vervolgens staat er na de herstart de melding die je wel zou verwachten: "Start/stop beschikbaar" (oid).

Dat er een X aantal factoren zijn waaraan voldaan moet worden voordat het systeem actief word dat snap ik en is ook logisch. Het gaat er mij om dat soms de meldingen in het infosysteem niet kloppen en/of erg wazig zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het is maar net hoeveel waarde je hecht aan de mogelijkheid om precies - bij wijze van spreken: in 5 decimalen nauwkeurig - uit je infosysteem te halen wélke van de 55 verschillende bepalende factoren maakt dat de motor deze keer niet afslaat.

't Kan mij eerlijk gezegd ook niet zoveel schelen; meestal voorkom ik het afslaan gewoon door hetzij de koppeling ingetrapt te houden (kortdurende stops als verkeerslichten e.d.), dan wel de knop in te drukken.
En als ik wil dat hij stopt (brug open of zo), dan heb ik daar gewoon de contactsleutel voor... :pardon:
 

martijn v o

Forumguru
Ik heb een automaat en ben er achter gekomen dat als ik de rem voor het stoplicht lichtjes intrap dan blijft ie aan. Als ik hem dieper intrap gaat ie uit. Ik kan de motor dus aan laten door de rem niet te diep in te trappen. Tippie voor de andere DSG misbruikers.
 
Bovenaan Onderaan