Start stop automatiek

heinha

Actief lid
De start/stop op mijn Kodiaq (net aangeschaft met 109 Kkm op de teller) met DSG werkt niet optimaal. Als ik voor een stoplicht sta, dan is de motor uit en staat de bak in zijn vrij. Zodra ik gas geef, slaat de motor aan, maar tegelijkertijd schakelt de bak in zijn eerste versnelling. Dat gaat heel abrupt en vaak maakt de auto een bokkensprong.
Ik schakel de start/stop dus meestal uit zodra ik ga rijden. Volgens het instructieboekje kan ik het niet permanent uitschakelen.
Trouwens, het schakelen van de vrij naar de eerste versnelling vind ik niet altijd soepel gaan, vaak toch met een schok.
Heeft iemand hier ervaring mee en tips?
 

Antera

Donateur
In zijn S zetten dan heb je er geen last meer van ;) of bij een tuner SS uit laten programmeren of andersom
 

Slider

Forumguru
Is al veel over geschreven op het forum, denk dat dat bij een Kodiaq net zo is. Of via VCDS laten aanpassen voltage dat wordt gechecked, of een tussen kabeltje kopen die elke start van de auto zelf het SS uit zet voor je.
 

Pindasaus

Forumguru
Ik snap die weerstand tegen start-stop niet zo. Dit klinkt alsof er gewoon iets niet goed is afgesteld. Dat kan je ook laten repareren.
 

Rallye

Forumguru
Alleen al de trilling die bij de herstart door de auto trekt is vervelend. Daarnaast is de reactie + herstart nooit instant. Blij dat ik een handbak hebt, dan treedt alleen bij uitzondering de start/stop in werking. Maar eens dat TS meer problemen lijkt te hebben.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Pindasaus Ik zou zeggen: probeer het een tijdje (in combinatie met DSG). Dikke kans dat je het dan heel snel gaat snappen...

De mijne is gelukkig ook permanent uitgeschakeld door een welwillende dealermonteur - zij het na enig aandringen...
 

CharlesTucker

Forumguru
De consensus hier op het forum schijnt te zijn:

Start/stop in combinatie met een DSG: Waardeloos en irritant systeem, zo snel mogelijk permanent uit (laten) schakelen
Start/stop in combinate met een handbak: Werkt allemaal prima, fijn systeem, geen problemen, niks aan doen

Zelf behoor ik tot de tweede groep, en ben "fan" van het start/stop systeem. Maar ik heb me laten uitleggen door de dealer hoe het systeem werkt in combinatie met een DSG, en heb veel begrip voor de eerste groep
 

JeSko

Forumguru
Start stop is goed voor niets, je auto slijt er alleen sneller van, zsm wegschrijven die handel.
 

CharlesTucker

Forumguru
Het heeft bij m'n O2 ruim 7 jaar en ruim 280.000 km probleemloos gewerkt, zelfs geen nieuwe accu nodig gehad. M'n O3 zit nu op 5 jaar en 170.000 km, ook volledig probleemloos. Dus het zal wel meevallen met die extra slijtage. Maar goed, theoretisch belast je de accu en startmotor vaker natuurlijk, praktisch heb ik daar helemaal niets van gemerkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

CDO

Forumguru
Het eerste wat ik doe nadat ik de startknop ingedrukt heb om de auto te starten, is de start/stopknop indrukken zodat dit systeem uitgeschakeld is. Veel beter voor mijn eigen bloeddruk en waarschijnlijk ook voor de auto.
 

Canon-Eye

Forumguru
Precies dát @Rallye , het heeft me op de Fabia ook 7 jaar lang niet in de weg gezeten omdat ik simpelweg zelden of nooit zo lang stilsta dat het de moeite loont om de versnelling in vrij te zetten en de koppeling op te laten komen. En de enkele keer dat dit wel gebeurt (open brug of zo) dan zet ik de motor gewoon handmatig uit, zodat de airco, verlichting e.d. geen stroom blijven vreten.
 

Slider

Forumguru
Terug on topic:

Bij DSG uit programmeren of Ali kabeltje er tussen zoals deze. Of elke keer handmatig knop in drukken, maar waarom zou je als die kabel dat voor je doet.

Bij een handbak lekker niet gebruiken, wel kan je de Infotainment pop-up melding uitzetten in de instellingen gelukkig. DSG doet die melding niet, alleen de handbakken doen dat om de bestuurder er op te attenderen dat je SS kunt gebruiken op dat moment. Knijter irritant trouwens haha
 

Rallye

Forumguru
Waarbij het kabeltje de mooiste oplossing lijkt te zijn? Uitprogrammeren gaat door het verhogen van drempels met betrekking tot stroomverbruik?
 

ertromp

Forumguru
Exact kabeltje is de beste oplossing. Inderdaad kan een achterruitverwarming bijvoorbeeld uitgeschakeld worden als stroomverbruik hoog is en middels VCDS de drempelspanning is aangepast
 

Slider

Forumguru
Direct onder de SS knop. Die wip je er uit, haalt de stekker los, plaatst de Ali kabel er tussen en stopt het terug.
Je zet 1x de SS knop uit en de kabel zal dat onthouden en steeds voor je uit zetten bij auto starten.

Volg de link als voorbeeld, dan zie je het zo.

Zeker is de kabel de beste oplossing.
 

heinha

Actief lid
Ik zie de Ali advertentie voor het product, met een stukje onbegrijpelijk Nederlands eronder. Ik zie nog niet direct wat je moet demonteren. Alleen het linker knopje of moet je het hele paneel eruit wrikken?
 
Bovenaan Onderaan