Start stop accu als gewone extra sterke accu

Dag allemaal,

Ik wilde graag een nieuwe accu installeren met een hogere CCA ivm de energievraag van mijn versterker. De Exide Maxxima 900DC is een hele goede compacte accu maar past net niet (niet zonder de accubox aan te pakken, poollayout zit verkeerd voor de accudoos en de accudoos is de klein).

Nu heb ik een Varta Start-Stop Plus E39 accu gezien. Deze wordt vooral aangeprezen vanwege zijn excellentie prestaties in een start-stop auto, maar mijns inziens heeft het dezelfde bijzondere capaciteiten als de Exide (vb deep-cycle, snelle oplaadvermogen en hoge CCA)

Voordat ik dit gewoon wil proberen ben ik benieuwd hoe anderen hierover denken? Elke accuboer wilt ze vingers niet branden en roept dat je gewoon een grotere normale accu moet plaatsen. Zelfs ééntje horen roepen dat ik dan die Exide als extratje onder de voorstoel of in de achterbak moet leggen. Toen brak wel een beetje mijn klompje :shocked: Zogenaamd expert, gewoon een lampie die snel centen wilt verdienen.

Ik wil overigens geen extra accu installeren (Regeltjes twee dezelfde accu's, wéér extra kabels trekken, sterkere alternator inbouwen etc.etc..)

Kortom! Wat denken jullie?
 

MacManiac78

Forumguru
Start/Stop heeft volgens mij niets te maken met je accu. Remkrachtregeneratie is kort, binnen deze tijd kan de energie in een niet in een "normale" accu worden opgeslagen. Hiervoor is een extra voorziening aangebracht. (Ik ben de naam even kwijt.)
 
Dat leek mij ook. Dus los waarvoor de accu het liefst ingezet mocht worden, bezit het gewoon van krachtige eigenschappen welke ik graag zoek!

Mits iemand hele mooie argementen heeft waarom je zoiets nou niet zou moeten doen :D
 

Noord26

Forumguru
Zelf heb ik een versterker van 4x100W RMS: Rodek RN4110. 2 kanalen icm Focal P165V30 (80W RMS) en 2 kanalen gebrugd op een 250W RMS subwoofer. Dit zit op de standaard accu van een Alto. Geen enkel probleem. Als je dynamo het maar bij houdt met laden toch? Kan de auto 3 weken stil laten staan en dan nog start hij net zoals hij pas 1 dagt stil heeft gestaan.
 
Op dit moment zit er een Akuma 44ah 360CCA in. Met deze accu (en heb al een 2 fahrad condensator ingebouwd) dansen me lichten mee. De versterker die er nu in zit is een Hifonics Zeus X3. Daar kan ik op 1 ohm 1500 rms halen.
 

Antera

Donateur
massa kabel niet langer dan 50cm op een schoon stuk carroserie voor goed contact? Heel erg belangrijk. Maar ook kan je er soms een zwaardere accu in zetten maar als de dynamo dit niet trekt schiet het niet op. Ik had er ook altijd iets last van zelf na het plaatsen van een GEL Accu. Niet altijd 100% op te lossen of misschien door het parallel zetten van een extra accu
 
Aardekabel is korter dan 50cm (versterker naar condensator) en korter dan 70cm van de condensator naar de carrosserie. Kan eventueel ooit nog eens een goede bout op de bodem lassen zodat die laatste kabel korter kan.

Ik heb de sticker decode en volgens de vertaling moet er een 90A alternator in zitten. Nog even een keer kijken of ik een sticker oid kan zien zitten voor de zekerheid.
 

Chatslet

Forumguru
Start stop accu heeft geen zin. Het verschil is dat deze accu sneller kan laden omdat hij een hoger laad voltage aan kan. Om zo een accu te kunnen gebruiken moet je auto ook over de nodige aansturing voor zo een accu beschikken. Dit is bijvoorbeeld bij een Greenline het geval en vanwege die aansturing mag je bij een Greenline achteraf ingebouwde elektronica alleen met de massa op het chassis aansluiten en nooit direct op de min pool van de accu. Het zelfde met starthulp kabels. Dit omdat je anders de aansturing van de accu omzeilt en deze daardoor ontregeld kan raken. Een auto zonder start stop systeem kan daarom waarschijnlijk niet overweg met een start stop accu. Wat jij wilt is een flinke condensator of een gel accu als 2e accu met gescheiden laadcircuit.

Edit: een gel accu is niet geschikt als startaccu, daarom wil je die dus als 2e accu.
 
Chatslet, hoe kom je aan de info dat ze een hogere laadspanning aan kunnen? Varta schrijft juist dat een lage laadspanning ertoe doet. Tevens zie ik bij mijn auto ook de aarde enkel naar t chassis gaan en geen andere directe hardwire.
Ik heb idd wel gelezen dat start-stop systemen niet van normale accus kan worden voorzien, dat dan de boordelectronica in de war raakt. Bosch voorspeld zelfs dat in 2017 enkel intelligente accu's in nieuwe auto's geïnstalleerd zullen worden.

Jouw uitleg over de greenline kan ik me in vinden, tevens wil ik geen tweede accu installeren (zie eerste post).
Een gel accu kan overigens wel als startaccu gebruikt worden maar zijn designspecs waren op andere doeleinden gefocussed. Ik heb veel wagens gezien waar de yellowtop dienst doet als primaire accu.

Edit,
Ik heb wat reviews nagelopen op deze site:
http://www.tayna.co.uk/E39-Varta-Start-Stop-Plus-AGM-Car-Battery-570901076-Reviews-4367.html
Daar lees ik ook dat de accu in wagens is beland welke (net als ik) geen start stop hebben.

Ik ga het gewoon proberen en zal adhv mijn ervaring hier mijn advies geven!

Bedankt allen voor de input :)
 

Chatslet

Forumguru
Het regeneratieve remsysteem gooit inderdaad standaard de laadspanning omlaag of schakeld de hele dynamo uit tijdens het rijden. Echter, bij het laten uitrollen of remmen wordt de laadspanning juist flink verhoogd om in korte tijd de remenergie in de accu op te kunnen slaan.
 
Hier heb ik gelezen (http://www.driveforinnovation.com/regenerative-braking/) dat een remsysteem nooit de efficientie van een alternator kan overnemen (mijn interpretatie). Clue is (net als Varta verteld) dat het laadvermogen lager is dan wanneer een alternator de accu zou opladen. Zodoende dat Varta AGM heeft ontwikkeld, die technologie zorgt ervoor dat een accu zelfs bij lage voltages opgeladen kan worden.

Elke auto dat gemaakt wordt met een Start-Stop systeem heeft een uitgebreidere EMS aan boord. Deze registreerd dus wanneer regeneratief remmen wordt benodigd, wanneer de alternator een hogere RPM moet maken etc..
Wat jij suggereerd, dat het regeneratief rem-systeem de alternator(1) uitschakeld, klopt niet. EMS schakelt dit.

(1) Een dynamo zul je op geen enkele 'beetje nieuwe' auto vinden. Desbetreffende auto's zijn uitgerust met alternatoren omdat die een hogere efficiëntie halen en zelfs in de lagere toeren voldoende capaciteit leveren.

Aan de wet van P=UxI ontkom je niet. Interne weerstand van de accu, vermogen energie op te nemen en af te geven nemen af en toe.

Uitzondering aan dit verhaal zijn hybride auto's, deze hebben omvormers nodig om de juiste voltage af te geven en ook weer op te nemen.

Dit allen doelt er eigenlijk allemaal op dat de Accu van "tegenwoordig" efficiënter is geworden.
 

whalertje35

Actief lid
Op dit moment zit er een Akuma 44ah 360CCA in. Met deze accu (en heb al een 2 fahrad condensator ingebouwd) dansen me lichten mee. De versterker die er nu in zit is een Hifonics Zeus X3. Daar kan ik op 1 ohm 1500 rms halen.
Dit is inderdaad een zware versterker, maar wat vermogen trek je ongeveer? Ik mag aannemen dat je geen 4 subs in de achterbak heb leggen.

Zelf heb ik 2x MTX versterkers
 

Noord26

Forumguru
(1) Een dynamo zul je op geen enkele 'beetje nieuwe' auto vinden. Desbetreffende auto's zijn uitgerust met alternatoren omdat die een hogere efficiëntie halen en zelfs in de lagere toeren voldoende capaciteit leveren.

Met de alternator bedoeld men tegenwoordig de dynamo. Werking is hetzelfde.
 
Dit is inderdaad een zware versterker, maar wat vermogen trek je ongeveer? Ik mag aannemen dat je geen 4 subs in de achterbak heb leggen.

Zelf heb ik 2x MTX versterkers

Nee klopt, heb nu een oude Kenwood subwoofer. Ding kon (dacht ik) 200RMS a 800piek. Bedoeling is dat er straks tweemaal Hertz HX 300D subwoofers in komen (600rms, dubbelspoels). Maar begin rustig bij één :D

Maar het is eigenlijk te triest voor woorden dat die standaard accu niet eens de pieken gemakkelijk (na de condensator) op kan vangen. (Om op die alto terug te komen) Mijn oude Opel Astra had nog een dynamo en een Varta Bluemotion accu erin, ding had nog nooit een dippie meegemaakt en daar stonden twee versterkers van samen 600WRMS op aangesloten.
 

Noord26

Forumguru
Ik heb er bij mijn Alto wel expliciet op gelet om de massa kabel van de versterkerenorm dik uit te voeren en zo kort mogelijk, die is 20cm lang.. Ook een dikkere massa kabel van de accu naar het chassis gemaakt. Wellicht is dat het euvel?
 
Bovenaan Onderaan