Starre achteras

Octaviaapeldoorn

Actief lid
Ongeveer 1,5 maand in bezit van de octavia 3 1.4TSI 140 pk met alle toeters en bellen.

Wat ik persoonlijk erg jammer vindt zijn 2 zaken de starre achteras waardoor de auto erg zenuwachtig aanvoelt en de toegepast vulling van de stoelen welke bestaat uit een nieuw soort lamellen schuim waardoor de zit niet comfortabel door is.

De dealer heeft gisteren beide bevestigd dat dit een achteruitgang is ten opzichte de octavia 2 welke ik ook gereden heb met veel plezier.

Wat zijn jullie ervaringen?
 

CDK

Forumguru
er zit onder de meeste O3's overigens een torsie as, in tegenstelling tot de starre as uit jouw voorgaande post, dat is iets minder comfortabel als onafhankelijke wielophanging maar of het daardoor komt dat de auto 'zenuwachtig' is?
een setje Eibach veren -30mm zal het weggedrag sterk doen verbeteren, zo sterk zelfs dat die torsie as geen heikel punt meer is vermoed ik.
 
Laatst bewerkt:

Arnoldotje

Forumguru
Ik vind het zenuwachtige aanvoelen erg meevallen. Ik heb het in het begin wel gemerkt, maar ben er blijkbaar al aan 'gewend'. Ik vind trouwens dat boven de 150/160 km/h de auto een stuk stabieler en voorspelbaarder dan de O2, kwam ik in Duitsland achter afgelopen weekend.

Over de stoelen, ik weet niet welke uitvoering je hebt, maar in de Elegance Business vindt ik ze erg lekker zitten. Ik heb echter al gelezen dat sommige mensen met een Ambition daar anders over denken.
 

serum

Senior Member
Twee vragen (niet bijtend bedoeld)

Hoe bepaal je dat een zit oncomfortabel is als je de auto niet hebt? Vaar in dit opzicht niet teveel op de opinie van anderen is mijn advies. ervaar het zelf. Wat voor de 1 oncomfortabel en onacceptabel is, is voor de andere het einde qua zitcomfort. Aangepast en duurder betekent niet altijd beter. Ik zit bv erg slecht op de zo goed te boek staande zitballen.

Waar heb je vandaan dat het zenuwachtig aanvoelt? Een auto wordt zenuwachtig bij een korte wielbasis. de octavia is het meest geënt op comfort van alle auto's op dit onderstel. De golf en de leon staan niet te boek als zenuwachtig. (komt in geen enkele review naar voren, integendeel) meeste van laatstgenoemde modellen hebben een kortere wielbasis hebben met dezelfde spoorbreedte en torsie-achteras.

Zit je dagelijks op het circuit en wil je spelen met je ophanging, dan ben je wat beperkter met een torsieas.
 

serum

Senior Member
Je overschot aan vraagtekens impliceren anders. Ts heeft in een ander topic aangegeven dat een specialist had gezegd dat de stoelen beneden maat zijn. (In mijn ogen volledig ongegrond). Nu wordt het woord oncomfortabel gebruikt voor een stoel waar zijn billetjes niet langdurig ingezeten hebben. Ik vond de stoelen alles behalve oncomfortabel. Vandaar de kanttekening om niet teveel op de opinie van iemand (specialist) te varen.
 

Octaviaapeldoorn

Actief lid
Rij er eens mee op en neer naar Parijs dan kun je het zelf ook ervaren en ja inderdaad daarna naar een specialist geweest en die bevestigd. Gisteren bij de dealer geweest deze heeft met de specialist contact gehad en de dealer geeft de zelfde conclusie.

Maar goed niet iedereen is het zelfde ik ben benieuwd hoe andere dit ervaren ook bijvoorbeeld ten opzichte van de octavia 2. Daarbij hou ik goed in mijn achterhoofd dat de exeo die ik hiervoor had een fantastisch auto is.

Ik ben teleur gesteld in de stoelen van de octavia 3 en weggligging door de torsie as zojuist ook weer eens in een o2 van een collega gereden dit beter.

Maar dit is mijn mening
 

serum

Senior Member
Excuses, ik had begrepen dat je de auto over 1,5mnd kreeg.

De o3 is een flink stuk lichter dan de o2, kan dat het nerveuzere gedrag verklaren, dat jij ervaart?
 

leo442

Forumguru
er zit onder de meeste O3's overigens een torsie as, in tegenstelling tot de starre as uit jouw voorgaande post, dat is iets minder comfortabel als onafhankelijke wielophanging maar of het daardoor komt dat de auto 'zenuwachtig' is?
een setje Eibach veren -30mm zal het weggedrag sterk doen verbeteren, zo sterk zelfs dat die torsie as geen heikel punt meer is vermoed ik.

In Duitsland zouden ze de standaard schokbrekers 5Q0512049FE vervangen door de 5Q513049FE om dit probleem te verminderen, maar wat ze in Nederland doen weet ik niet.
 

CDK

Forumguru
In Duitsland zouden ze de standaard schokbrekers 5Q0512049FE vervangen door de 5Q513049FE om dit probleem te verminderen, maar wat ze in Nederland doen weet ik niet.
Kijk eens aan, dat is dan weer nuttige informatie! Goed bezig!
 

Antera

Donateur
Bij @Antera voor nog geen €300,- incl. montage dacht ik.

daarop zit dan nog 10% korting en kost het incl montage € 270

Je kan ook andere Bilstein sport dempers nemen dit maakt hem ook iets stugger en een iets beter wegligging. Maar verlagen is de enigste manier om hem echt veel beter op de weg te doen liggen. Minder veerweg met goede progressieve veren zorgen voor minder bodyroll en een veel betere wegligging tov standaard.

De torsie as is dan geen enkele last
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

JJ1982

Lid
Niet iedere O3 heeft starre achteras volgens mij. Want kan me herinneren dat onze 1.8 en volgens mij de rs multilink ophanging hebben.
 

Cordoba

Forumguru
Gekke vraag misschien, maar de uitlijning van de auto al eens door een échte deskundige laten controleren? Het gebeurt een enkele keer vaker dat een auto afgeleverd wordt met een foute uitlijning. Ik ga er hierbij vanuit dat je zaken als bijv. bandenspanning hebt gecheckt en gekeken of kleine variaties daarin verbetering geven.
 
Bovenaan Onderaan