Stank na rijden

Vandaag viel me, na grote afstand snelweg gereden te hebben, op dat er een rare stank rondom de auto hing. Rook alsof er iets verbrand was. Rondje om auto gelopen, maar geen idee waar het vandaan kwam. Toen ik thuis kwam, weer dezelfde stank en ontdekte dat deze uit of bij de uitlaat vandaan kwam. Iemand gelijke ervaringen of enig idee wat het kan zijn? Het betreft een superb 1.8 tsi h6, met iets meer dan 6000km op de teller. Heb veel snelweg gereden met een maximum snelheid van 140-145 km per uur.

Thanks in advance everyone!
 

darkprojectx

Forumguru
na 6000 km verwacht ik toch wel dat het "nieuwe" uit de uitlaat is gestookt.
Misschien een remblok linksachter die licht aan loopt?
 
Heb ik ook aan gedacht, maar ben even met de neus bij de uitlaat gang hangen en het lijkt toch echt daaruit te komen:s
 

Tachi

Actief lid
Voel of je velgen zeer warm zijn. De wiel die aanloopt kan goed heet worden.
Maar merk je ook niks bij het optrekken? Dat de auto de neiging heeft een bepaalde kant op te trekken?
 
Velgen heb ik nog niet gevoeld, zal ik morgen eens testen!
Auto spoort mooi recht, ook met optrekken... Anders had ik dat, mezelf kennende, wel gemerkt. Maar je weet nooit, ook daar zal ik morgen eens op letten! Thanks!
 

MarcoO2

Forumguru
't Kan iets heel simpels zijn als een plasticc zakje waar je overheen bent gereden en die nu vastgesmolten zit aan de uitlaat. BLijf je nog wel even ruiken dan.
 

darkprojectx

Forumguru
bij zo'n nieuwe auto zou ik de neus van de dealer even aan de uitlaat laten snuffelen

wel even een zwart randje in de uitlaat maken :uitlachen:
 
Denk toch dat het een zwart randje om de uitlaat wordt en de dealer even moet laten ruiken!
De stank komt uit de uitlaat als de auto volledig warm is. Stank is hetzelfde na 15km rijden, maar ook na 150km rijden.
@MarcO2, vond het een erg goede suggestie, gezien dat ik die dag over nogal wat afval op de weg gereden was. Kon echter niks vinden bij de uitlaat.
@Tachi, auto trek geen bepaalde richting op met optrekken (behalve naar voor:tongue:) Of er een velg is die warmer wordt dan de andere velgen moet ik nog controleren....blehh, t regent:tongue:
 

Cordoba

Forumguru
Als het een beetje zwavelig (rotte eieren) ruikt wordt het veroorzaakt door een (nog te) koude katalysator.

Topic starter heeft het juist over 'na een grote afstand snelweg' en met 'maximum snelheid 140-145', dus een koude katalysator lijkt me onlogisch. De H2S-lucht (rotte eieren) merk je toch alleen bij de allereerste generatie katalysatoren (de zgn. 2-weg kat, in tegenstelling tot de 3-weg kat die 3 verschillende actieve stoffen bevat)?

Kan het zijn dat de uitlaat tegen of heel kort bij materialen( bijv. plastic) hangt, die geen hoge temperatuur kunnen hebben?
 

Ronnie

Forumguru
Het blijft natuurlijk moeilijk om op afstand een diagnose te stellen, maar de zwavellucht was het enige wat in me opkwam.
Het beste is gewoon om de auto even op een brug te rijden en het een en ander te controleren en een uitlaatgasmeting te doen.....
 

jalex_h

Forumguru
Ik ruik zo af en toe, en dan vooral bij langdurig zware belasting (caravan of flink de sokken erin) een luchtje bij de achterkant van de auto. Aangezien mijn vorige auto een tijdje last heeft gehad van aanlopende remmen, weet ik helaas maar al te goed hoe dat ruikt. En gelukkig ruik ik dat nu niet. En rotte eieren ruik ik ook niet. Maar wat dan wel? Geen flauw idee.
Eerlijk gezegd heb ik er verder nooit zo'n aandacht aan besteed. Na jaren diesel gereden te hebben, dacht ik dat dit wel iets zou zijn dat bij een benzinemotor hoord (of bij een katalysator). Maar ik ben benieuwd of jouw dealer nog wat vindt/ruikt.
 
@jalex_h
Wellicht is het hetzelfde 'probleem' en zelfde stank. Ik heb niet het idee dat er iets aanloopt en kan me ook niet vinden in de rotte eieren. Ik wacht nog even af, kijken of het komende week zo blijft.
 
Ok, de stank komt duidelijk uit de uitlaat! Weet nu ook waar het naar ruikt; plastic dat verbrand! bah!
 

Cordoba

Forumguru
Dan lijk ik dus in de goede richting gedacht te hebben. Wat misschien ook mogelijk is, dat bij de fabricage van de auto ergens een plastic beschermfolie is blijven zitten, en dat dat nu verbrandt. Ik neem tenminste aan dat het echt uít de uitlaat komt (eventueel metalen pijpje in de uitlaat en via dat pijpje ruiken), en zaken als een ping-pong balletje of een plastic zak in de uitlaat, lijken mij nogal vergezocht.
 
Bovenaan Onderaan